فارسی
شنبه 15 آذر 1399 - السبت 19 ربيع الثاني 1442

  244
  0
  2
(5 نفر )

«ارحنا يا بلال»


مردمى كه از كار و تلاش روزانه خسته مى شوند، براى رفع خستگى چه مى كنند؟ بسيارى از مردم حداقل در كشور ماعادت به نوشيدن چاى دارند؛ عده اى ديگر براى رفع خستگى مى خوابند و با خواب خستگى را فراموش مى كنند؛ عده اى ديگر با خوردن دوا رفع خستگى مى كنند و مى گويند آرام بخش است و ... به يقين، يكى از پركارترين انسان هاى تاريخ وجود مبارك پيغمبر اسلام بوده است. در روايات آمده است كه هر وقت ايشان خسته مى شد و بدن مباركش در فشار قرار مى گرفت، براى رفع خستگى نه چاى مى خورد، نه ميوه ميل مى كرد، و نه مى خوابيد؛ بلكه وقتى خيلى خسته مى شد بلال حبشى را صدا مى كرد و اگر بلال در مجلس نبود به دنبالش مى فرستاد و به او مى فرمود:

«ارحنا يا بلال».

بلال آن طور كه در تواريخ نوشته اند مردى لاغراندام، سياه چرده، با موى مجعد، قيافه اى زشت و از اهالى حبشه بود كه لكنتى هم در سخن گفتن داشت و مثلا به جاى «شين»، «سين» مى گفت و نمى توانست فصيح حرف بزند، بااين حال، حنجره اى داشت كه به خدا و به حق متصل بود. چنين خاصيتى خيلى با ارزش است و در هر انسانى يافت نمى شود. خيلى از افراد هستند كه قرآن را با فصاحت و قرائت عالى مى خوانند، اما مشكلشان اين است كه وصل به پروردگار نيستند. ازاين روست كه درباره بلال گفته اند:

از «اشهد» فصيح به است «اسهد» بلال.

به هرحال، وقتى بلال مى آمد پيغمبر اكرم به او مى فرمودند: خسته و كوبيده ام، به من قدرى راحتى و آسودگى ببخش! بلال هم مى دانست پيغمبر اسلام چه مى گويد:

آشنا داند زبان آشنا

 

جان من بادا فداى آشنا

     

لذا با همان گلوى ملكوتى شروع به خواندن قرآن يا گفتن اذان مى كرد و پيغمبر، صلى اللّه عليه و آله، با شنيدن صداى او دوباره نشاط و سرزندگى مى يافت.

به چنين آمدن و شنيدن و خواندنى مى گويند با دل آمدن، با دل شنيدن، و با دل خواندن. پس، مراد قرآن از فعل «تعالوا» اين است كه با دل و عقل بياييد تا آنچه ارزشمند است را برايتان بيان كنم.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  244
  0
  2
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

صعود اهل تقوا بر قله كرامت
بار سنگین ظلمت در جدایی از نور حق
دو درس مهم از حادثۀ کربلا
موجی از رحمت الهی در اعمال اختیاری انسان
درک رحمانیت و رحیمیت پروردگار، کوتاه‌ترین راهِ یافتن ...
رحمت رحیمیۀ پروردگار، مختص مؤمنین
رسول خدا(ص)، جامع همۀ ارزش‌ها و کرامات
معرفت و عبادت، دو هدف نهاییِ خلقت انسان
ارزش بندگی و دینداری در آزادی عمل
ارزش زیارت حضرت رضا(ع) در کلام امیرالمؤمنین(ع)

بیشترین بازدید این مجموعه

معرفت در اسلام - جلسه بیست و دوم
عزیمت حضرت مسلم ابن عقیل به شهر کوفه و شهادت ایشان
صد بار اگر توبه شكستى باز آى
سبب دشمنى با على (ع) حسادت بود
دل بستن به دنيا و هلاكت
عجايب خلقت بدن انسان
داستان زهير بن قين و ارزش توبه
حکایت حضرت سلیمان و حیوانات
دهه اول محرم 94 حسینیه آیت الله علوی تهرانی سخنرانی پنجم
جلسه تجلیل از پژوهشگران مؤسسه فرهنگی دارالعرفان

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز