فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

برگزاري مجلس روضه در زمان تقيّه

برگزاري مجلس روضه در زمان تقيّه

عن سفیان بن مصعب العبدی، قال: دخلت علی أبی عبدالله(ع) فقال: قولوا لأم فروه تجیء فتسمع ما صنع بجدّها. قال: فجاءت فقعدت خلف الستر، ثم قال: أنشدنا، فقلت: فرو جودی بدمعک المسکوب، قال: فصاحت و صحن النساء، فقال أبوعبدالله(ع): الباب الباب، فاجتمع أهل المدینه علی الباب، قال: فبعث إلیهم أبوعبدالله: صبیّ لنا غشی علیه، فصحن النساء.[۱]
سفیان بن مصعب عبدی [شاعر اهل بیت(ع)] گوید: به محضر امام صادق(ع) شرفیاب شدم. آن حضرت فرمودند: به ام‌فروه[۲] بگویید بیاید و مصائبی را که بر جدش وارد کردند، بشنود. راوی می‌گوید: ام‌فروه آمد و پشت پرده نشست. سپس حضرت به من فرمودند: برای ما شعر بخوان. من نیز این شعر را خواندم: ای ام‌فروه اشکهای جاری خود را هدیه کن و ارزانی بدار. در این هنگام فریاد گریه‌ی ام‌فروه بلند شد و تمام بانوان به گریه فریاد کردند. در این حال امام صادق(ع) هشدار دادند: درب خانه، درب خانه [مراقب درب خانه باشید]. در اثر این صداها، مردم مدینه بر در خانه‌ی حضرت اجتماع کرده بودند. راوی می‌گوید: امام صادق(ع) کسی را به نزد آنان فرستاد تا بگوید: کودکی از ما غش کرد و بانوان برای این امر فریاد برآوردند.
نکاتی در این روایت
۱ ـ در زمان وقوع این روایت، شرایط تقیه به حدی بوده است که در شهر مدینه که مأمن رسول‌الله(ص) است، امام صادق(ع) و خانواده‌اش از طرف همسایگان، عابرین کوچه و خیابان و اغلب مردم مدینه مورد تهدید و خطر بوده‌اند.
۲ ـ خاندان اهل بیت: در هنگام ذکر مصائب کربلا آنچنان از خود بی‌خود شده و به گریه و عزاداری می‌پرداخته‌اند  که فریاد گریه‌ی ایشان از درون اتاقها و پشت پرده‌ها به گوش همسایگان و عابرین کوچه می‌رسیده است.
۳ ـ امام صادق(ع) برای دفع خطر دشمنان به مردمی که اجتماع کرده بودند، فرمودند: کودکی از ما غش کرد. بر ما پوشیده است که آیا بعضی از کودکان و نوباوگان خانه‌ی حضرت که در مجلس عزای جدشان بودند، از ذکر این مصائب بی‌تاب شده و غش کردند و حضرت این خبر را برای دفع خطر دشمنان به مردم دادند، یا اشاره‌ی حضرت به آن کودکانی است که در کربلا از شدت تشنگی یا ضرب تازیانه و کعب نی غش کردند، یا در هنگام به آغوش گرفتن بدنهای بی‌سر و پاره‌ پاره‌ی عزیزان خود از هوش رفتند و فریاد‌ زنان عزادار در خانه‌ی حضرت در اثر شنیدن داستان مظلومیت آن کودکان است!

نویسنده:سید علیرضا شاهرودی

پی نوشت:


[۱] ـ الـفـروع من الکافی (أبی جعفـر مـحمد ابـن یـعـقوب ابن إسـحـاق الـکـلـیـنـی الرازی۱. دارالــکــتـب الاسـلامـیـــ]. ۱۳۹۱ هـ . ق) ۸ / ۲۱۶.
[۲] ـ همسر حضرت و مادر امام موسی بن جعفر(ع).

 


منبع : کتاب جلوه های عزاداری در تعالیم اهل بیت(علیهم السلام)
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نهضت امام حسین علیه السلام الگوی ماندگاری
حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
سفر عراق و نامه بنی هاشم
فضیلتهای زیارت امام حسین(ع)
اين همه تاكيد، چرا؟
زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
چگونگی انتقام شهدای کربلا
پیشینه عاشورا و مسئله روزه یهود
آفتاب در میدان
آنان که جا ماندند !

بیشترین بازدید این مجموعه

فضیلتهای زیارت امام حسین(ع)
زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
امام لباسي را مي‌طلبد كه كسي بدان رغبت نكند
نوحه و گریه جن بر امام حسین(ع)
نهضت امام حسین علیه السلام الگوی ماندگاری
آفتاب در میدان
حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
پیشینه عاشورا و مسئله روزه یهود
سفر عراق و نامه بنی هاشم
اين همه تاكيد، چرا؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^