فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 2
100% این مطلب را پسندیده اند

چرا حجاب لازم است؟

چرا حجاب لازم است؟

بررسی مسئله لزوم حجاب در جوامع اسلامی وقتی برای انسان میسر می شود که زاویه دید و نگاه او به مسئله معین شود و بدون شک اگر کسی از همان اول با دید لجاج و تعصب و دور از منطق و استدلال بخواهد به این مسئله نظر کند و خواسته های نفسانی و احساسی و غریزی خودش را بخواهد بر درک عقل و شعور دینی خود حاکم قرار دهد شکی نیست که هیچ پاسخی برای او منطقی به نظر نمی رسد و هیچ دانشمندی بلکه هیچ معصومی هم نمی تواند او را قانع کند و اما اگر یک انسان مسلمان باشد و به خدا و روز قیامت و رسول خدا و پیامبران و امامان معتقد باشد و به این باور رسیده باشد که خدایی وجود دارد و روز قیامتی هست و پیامبران و امامانی هستند بدون شک نگاه او به این مسئله متغیر خواهد شد.

اولا حجاب یک دستور کاملا اجتماعی است و اصلا معقول نیست که حجاب از دستورات شخصی و خانوادگی باشد، چون هر عاقلی می داند حجاب در منزل شخصی و نزد بستگان و خانواده ای که به انسان محرم هستند موضوع و معنایی ندارد. پس اصل دستور حجاب یک دستور کاملا و صد در صد اجتماعی است.

ثانیا برای اجرای حجاب در جامعه لازم نیست تا راه دوری را طی کنیم و به احادیث و روایات و تاریخ استناد کنیم، بلکه آیات صریح قرآن که کلام خداوند عالمیان است کافی است تا هر مسلمان واقعی را قانع کند و ما تنها به یکی دو آیه از باب نمونه اشاره می کنیم. خداوند در سوره نور آیه 32 می فرماید:« وَقُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها ...» این خداوند عالمیان است که به پیامبر رحمتش حضرت محمد(ص) فرمان اکید و دستور لازم می دهد که « ای پیامبر به همه زنان مؤمنه (که به خدا و رسول خدا ایمان آورده اند) بگو اولا چشمهای خود را از نامحرمان بپوشند و ثانیا پاکدامنی و عفت و ناموس خویش را کاملا محافظت نمایند

و ثالثا زینت های لباس و بدن خودشان را برای دیگران ظاهر و آشکار نکنند و رابعا مقنعه ها و چادرهای خود را کاملا بر سر کرده بطوری که تمام بدن را بپوشاند و خامسا هرگز زینت های خود را برای غیر شوهرانشان و کسانی که به آنها محرم شرعی هستند آشکار نکننند و سادسا در اجتماع جوری راه نروند که دیگران از زینت هایی که زنان معمولا با خود همراه دارند مطلع و آگاه شده و آنها را ببینند» و در خاتمه می فرماید:« وَتُوبُوا إِلَى اللهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ و توبه و استغفار کنید ای گروه مؤمنان و بسوی خدا باز گردید جمیعا امید است که به سعادت و رستگاری برسید» اما در کجای تاریخ اسلام داریم که پیامبر حجاب را همگانی کرده باشند..)  این قرآن است که صریحا به پیامبر فرمان اجرای حجاب در جامعه را می دهد و مربوط به همه زنان هم هست خوب اگر ما بگوئیم پیامبر این دستور خدا را نادیده گرفته و آنرا عمل نکرده که العیاذ بالله پیامبر اسلام را منکر شده ایم. و اگر بگوئیم پیامبر این دستور را انجام داده آیا فقط برای محیط خانه و زندگی چنین دستوری داده است؟

آیا این 7 دستور مهم غیر از اجتماع و جامعه، محل و جایگاه دیگری هم دارد؟ آیا خداوند فرموده در اطاقهای شخصی و منزلهای خلوت خودتان با چادرها و مقنعه ها خودتان را کاملا بپوشانید. به نظر شما چنین چیزی معقول است؟ آیا نشان دادن زینت ها و راه رفتن های صحیح مربوط به اطاق شخصی است یا جامعه و اجتماع است؟ آیا پوشاندن چشم از نامحرم و حفظ کردن دامن و بدن مال داخل خانه ها است یا مربوط به جامعه است.پس اگر حجاب را قبول داریم و به خدا و پیامبر و قیامت نیز ایمان داریم باید دقیق تر و بهتر به کلام خدا توجه کنیم.و اما از قرآن که بگذریم و سراغ عقل و درایت بیائیم.

 

هر انسان عاقلی بخوبی می داند بی حجابی در جامعه عامل مهم فساد و فحشاء خواهد بود در جامعه بشری کم نیستند مردان هرزه چشم و شکارچیان بی ایمان که بدنبال سوء استفاده از زنان و دختران مسلمان می باشند. آیا حجاب یک عامل باز دارنده نمی باشند؟ از طرفی مردانی هم که دارای زن و فرزند و زندگی هستند وقتی بی حجابی جامعه و زنان و دختران آرایش شده را ببینند دل از همسر و زندگی خود بر می‌دارند و پایه های زندگی‌های اجتماعی انسانها بهم می ریزد.آیا آزادی به معنای ولنگاری است که هر کسی هر کاری در جامعه می خواهد انجام دهد و کسی مانع او نشود آیا این آزادی است که خداوند به آن دستور داده است. پس این همه احکام حدود و قصاص و تعزیرات اسلامی که تماما از اجرائیات اجتماع است چه می شود؟ حکومت اسلامی باید حافظ و پاسدار نوامیس مسلمانان باشد و حکومت اسلامی باید اجرا کننده احکام قرآن در جامعه اسلامی باشد و در غیر این صورت دین و مذهب و خدا و پیامبر پوچ و بی معنا خواهد بود.


منبع : پايگاه عرفان
  • حجاب
  • پوشش
  • لزوم حجاب
  • چرایی حجاب
  • قرآن و حجاب
  • 1
    100% (نفر 2)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    آیه‌ای که حضرت مهدی(عج) پس از تولد تلاوت نمودن ...
    اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
    این که می گویند در ماه رمضان شیطان در زنجیر است، ...
    آیا اینکه خداوند هر چی که صلاح بداند انجام دهد با ...
    نگاه كردن به چه چيزهايی ثواب دارد؟
    چرا مثل گذشته نمی توانم برای امام حسین گریه کنم؟
    چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
    وظیفه ما در عصر غیبت چیست و چگونه بفهمیم که امام ...
    آیا خواندن نماز در پنج وقت صحیح تر است یا در سه ...
    آثار وبرکات سکوت چیست ؟

    بیشترین بازدید این مجموعه

    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
    نگاه كردن به چه چيزهايی ثواب دارد؟
    رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
    چرا پیامبر ازدواجهای متعدد انجام می دادند ؟ و سن ...
     معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر ...
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    در سلام آخر زیارت عاشورا منظور از علی الارواح ...

     
    نظرات کاربر

    خوب كجاى تاريخ داريم كه پيامبر حجاب رو اجبارى كرده؟ لطفا ذكر كنيد
    پاسخ
    0     0
    18 فروردين 1391 ساعت 5:05 بعد از ظهر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^