فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن

یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن

 

 

 آیات بسیاری در قرآن وجود دارند که امامان معصوم علیهم السلام آن ها را به وجود مقدس امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تفسیر نموده اند. اما برخی از این آیات نیز در تفسیر ائمه علیهم السلام به یاران امام مهدی نسبت داده شده اند.

 

آیه اول

« وَلَئِنْ أخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إلَی اُمَّة مَعْدُودَة لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَحاقَ بِهِمْ مَا كانُوْا بِهِ یَسْتَهْزِءوُنَ» ؛ « اگر ما عذاب را تا (آمدن) "امّت معدوده" از آن ها به تأخیر بیندازیم، می گویند: "چه چیز آن را باز می دارد؟" آگاه باش! هنگامی كه آن روز بیاید، عذاب از آن ها برگردانده نمی شود و آنچه را كه مسخره می كردند، آن ها را فرو خواهد گرفت».(1)

در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که در تفسیر این آیه فرمود: « منظور از "امّت معدوده" (امّت شمرده شده)، همان اصحاب مهدی در آخرالزمان هستند كه 313 نفر به تعداد اهل "بدر" می باشند و همان گونه كه پاره های ابر پاییزی به هم می پیوندند، آنان نیز در آن واحد (نزد آن حضرت) گرد می آیند».(2)

در حدیثی از امام صادق علیه السلام نیز آمده است: « منظور از "عذاب" خروج قائم است (كه سبب معذب شدن كافران می باشد) و منظور از "امّت معدوده" اصحاب اوست كه به تعداد اهل بدر هستند».(3)

رسول خدا در حق مهدی فرموده است: اگر از عمر دنیا به جز یك روز باقی نباشد، خداوند آن روز را طولانی می گرداند تا مردی از عترت من بیاید كه هم نام من است؛ او جهان را پر از عدل و داد نماید، آن چنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد

 

آیه دوم

« ألَّذِینَ اِنْ مَكَّنّاهُمْ فی الاَْرْضِ أَقامُوا الصَّلوةَ وَءاتَوُا الزَّكوةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ للهِِ عاقِبَةُ الاُْمُور» ؛ « همان كسانی كه چون در زمین به آن ها فرمان روایی دهیم، نماز را به پا می دارند و زكات را می پردازند و به نیكی فرمان می دهند و از زشتی باز می دارند و فرجام كارها از آنِ خداست».(4)

امام باقر علیه السلام در تفسیر آین آیه شریفه فرموده است: « این آیه درباره مهدی و یاران او نازل شده است. خداوند منان، شرق و غرب جهان را تحت سیطره آن ها در می آورد و دین را به وسیله آن ها در جهان آشكار می سازد و دیگر از ظلم و ستم ها و بدعت ها نشانی در روی زمین باقی نمی ماند» .(5)

 

آیه سوم

« فَاسْتَبِقُوا الخَیْرَاتِ أَیْنَ ما تَكوُنُوا یَأْتِ بِكُمُ اللهُ جَمِیعاً» ؛ « پس در كارهای نیك بر یكدیگر پیشی گیرید. هر كجا كه باشید، خداوند همگی شما را می آورد».(6)

در سخنی از امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه آمده است: « منظور از خیرات، ولایت اهل بیت است و منظور از "یَأْتِ بِكُمُ اللهُ جَمِیعاً"، 313 تن از یاران قائم می باشند ... به خدا سوگند! در یك لحظه همچون قطعات ابر پاییزی گرد آمده، پیرامون شمع وجودش حلقه می زنند و در میان ركن و مقام با او بیعت می كنند و همراه او پیمان نامه ای از رسول اكرم است كه آن را ـ امامان معصوم علیهم السلام ـ یكی پس از دیگری به ارث برده اند».(7)

 

آیه چهارم

« وَعَدَ اللّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی اْلارْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِکُونَ بی شَیْئًا وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» ؛ « خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده می دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد، همان گونه که به پیشینیان آن ها خلافت روی زمین را بخشید و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پابرجا و ریشه دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدل می کند، آنچنان که تنها مرا می پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت و کسانی که پس از آن کافر شوند، آن ها فاسقانند».(8)

صفات یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را می توان این چنین بر شمرد: دارای قدرت فوق العاده ای هستند كه در یك لحظه از مكان های مختلف به مكه می روند و به آن حضرت ملحق می شوند. آن ها محبوب خدا هستند و خداوند محبوب آنان. خدا، آن ها را در زمین توانایی و فرمانروایی می دهد و به دست آن ها، كافران را عذاب می كند. آنان نماز را به پا می دارند و زكات را می پردازند. به نیكی ها امر می كنند و از بدی ها باز می دارند

امام زین العابدین علیه السلام پس از قرائت این آیه شریفه فرمود: « به خدا سوگند! آن ها دوستان ـ و شیعیان ـ ما اهل بیت هستند. خداوند به وسیله مردی از ما كه مهدی این امّت است، وعده ای را كه در این آیه به مؤمنان صالح داده، تحقق خواهد بخشید. رسول خدا در حق مهدی فرموده است: اگر از عمر دنیا به جز یك روز باقی نباشد، خداوند آن روز را طولانی می گرداند تا مردی از عترت من بیاید كه هم نام من است؛ او جهان را پر از عدل و داد نماید، آن چنان كه پر از ظلم و ستم شده باشد».(9)

 

آیه پنجم

« مَنْ یَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللهُ بِقَوْم یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّة عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّة عَلَی الْكافِرِینَ» ؛ « هر كس از شما از دین خود برگردد، به زودی خداوند گروهی را می آورد كه دوستشان دارد و آن ها نیز او را دوست دارند. در برابر مؤمنان، فروتن و در برابر كافران، سرسخت و نیرومند هستند».(10)

در حدیثی از امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه آمده است: « صاحب الامر در پناه خدا محفوظ است. اگر همه مردم از بین بروند، خداوند یاران او را خواهد آورد. آنان كسانی هستند كه خدا در باره آن ها فرموده است: "اگر این ها بدان كفر ورزند، ما گروهی دیگر را بر آنان گماریم كه بدان كافر نباشند"(11) و آنان هستند كسانی كه در باره آن ها فرموده است: "خداوند گروهی را می آورد كه دوستشان دارد و آن ها نیز او را دوست دارند. در برابر مؤمنان، فروتن و در برابر كافران، سرسخت و نیرومند هستند"». (12)

بنا بر تفسیر این آیات، صفات یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را می توان این چنین بر شمرد: دارای قدرت فوق العاده ای هستند كه در یك لحظه از مكان های مختلف به مكه می روند و به آن حضرت ملحق می شوند. آن ها محبوب خدا هستند و خداوند محبوب آنان. خدا، آن ها را در زمین توانایی و فرمانروایی می دهد و به دست آن ها، كافران را عذاب می كند. آنان نماز را به پا می دارند و زكات را می پردازند. به نیكی ها امر می كنند و از بدی ها باز می دارند.

 

پی نوشت:

1. هود: 8.

2. ینابیع المودّة، ج 3، ص 241.

3. غیبت نعمانی، ص 241.

4. حج: 41.

5. بحارالانوار، ج 51، ص 47 و 48.

6. بقره: 148.

7. غیبت نعمانی، ص 282.

8. نور: 55.

9. تفسیر مجمع البیان، ج 7، ص 240.

10. مائده: 54.

11. انعام: 89.

12. ینابیع المودّة، ج 3 ، ص 237.

 

زهرا رضائیان

بخش مهدویت تبیان

 


منبع : تبیان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری
بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
بركرانه ی صحیفه ی سجادیه
ملحق شدن راس مطهر امام حسین (ع) به بدن مطهر
علامه شهید مطهری
وَ اَمّا حَقّ الْجَارِ فَحِفْظُهُ غَائِباً وَ ...
پنج درس آموزنده سعادت بخش
جایگاه صحیفه سجادیه در بین دانشمندان
راویان صحیفه غیر از ابن سكون و عمیدالروساء
شرح های صحیفه سجادیه

بیشترین بازدید این مجموعه

امامان از نگاه حضرت رضا (عليه السلام)
وصيت اميرالمؤمنين عليه السلام به كميل‏
بستر تاریخی مفاهیم سیاسی - اجتماعی حادثه ی کربلا
اهل بیت در آیه تطهیر کیانند؟ / بخش اول
لزوم وفا به عهد و پيمان‏
الگویی برای دختران نخبه
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
سوره ای از قران جهت عشق و محبت
بی‌تفاوتی مصداق بی‌دینی است
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^