فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 5
96% این مطلب را پسندیده اند

فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده است؟

فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده است؟

 آنچه در قرآن و روايات و زبان عرب استعمال مى شود واژه ى لعن است كه به معناى دورى از رحمت خدا است و اين درست نقطه مقابل رحمت و صلوات است. و نفرين در واقع معناى فارسى لعنت است يعنى وقتى كسى را در زبان فارسى نفرين مى كنند گاه مى گويند «نفرين بر او «از رحمت خدا دور باد» و گاه مى گويند مُرده باد ـ مرگ بر او ـ خدا او را ذليل كند يا فقير كند و امثال آن... البته در زبان عرب هم همين طور است مثل «تبّت يدا ابى لهب و تب؛ بريده باد دو دست ابو لهب».
پس لعن و نفرين با يكديگر فرقى ندارند و از نظر حكم گاهى لعن و نفرين حرام و گاهى جائز و گاهى حتى مستحب مى باشد و موارد آن نيز در روايات و آيات مشخص گرديده است.

 

پس مسأله نفرين علاوه بر روايات در آيات قرآنى نيز مطرح شده است:
«الا لعنة اللّه على الظالمين؛ همانا لعنت خدا بر ستمگران باد»، (هود، آيه 18).
«فبما نقضهم ميثاقهم لعنّاهم وجعلنا قلوبهم قاسية؛ پس به [سزاى] پيمان شكستنشان لعنتشان كرديم و دلهايشان را سخت گردانيديم»، (مائده، آيه 13).
«ان اللّه لعن الكافرين و اعدلهم سعيرا؛ خدا كافران را لعنت كرده و براى آنهاآتش فروزانى آماده كرده است»، (احزاب، آيه 64).


«ان الذين يؤذون الله و رسوله لعنهم الله فى الدنيا والاخره؛ بى گمان، كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت آور آماده ساخته است»، (احزاب، آيه 57).
هم چنين در آيات ديگر قرآن خداوند كسانى را كه تهمت ناروا به زنان پاكدامن مى زنند [نور، آيه 23]، قوم عاد را كه حتى خداوند مرگ براى آنان خواسته است[هود، آيه 60]، فرعونيان را [هود، آيه 99 - قصص، آيه 42 ] برخى از قوم يهود را [نساء، آيه 46]، منافقان را [توبه، آيه 68] و مشركان را [فتح، آيه 6] و... لعن كرده و آنها را نفرين نموده است.


      روايات گوناگونى نيز از حضرت رسول(ص) وارد شده است كه با لحن هاى گوناگون، افرادى را لعن فرموده و آنها را با اين واژه نفرين كرده است. از جمله خورنده ربا، موكل و شاهدين و كاتبين ربا [ميزان الحكمه، مركز النشر مكتب الاعلام الاسلامى، قم، چاپ اول، 1363 ش، ج 8، ص 508، ح 17962]، كسى كه ميان مادر و فرزندش جدايى بيندازد [همان، ح 17963 ]مردى را كه لباس زن بپوشد [همان، ص 509، ح 17965] و... اتفاقا اين سه روايت كه در اينجا مطرح شد از طريق اهل سنت نقل شده و در كتب روايى اهل سنت آمده است. بنابراين ما مسلمانان اعم از شيعه و سنى معتقديم كه بر طبق آيات قرآن و سيره رسول خدا(ص)، نفرين در فرهنگ اسلامى وجود دارد. اما آنچه كه مهم است اين نكته مى باشد كه ملاحظه كنيم مدار و محك اين نفرين كجاست؟


      با توجه به آيات قرآن و روايت نقل شده از رسول خدا(ص) برخى از افراد كه مرتكب گناه بسيار بزرگ شده و با كردار ناپسند خود جامعه و نظام و كيان اسلامى را چه از لحاظ اخلاقى چه از حيث اجتماعى، سياسى و اقتصادى به خطر انداخته و نسبت به پيامبر خدا(ص) و رسالت او بى ادبى و دشمنى مى كنند، مستحق نفرين مى باشند. بنابراين در امور مهم و خطير و كلان هيچ ايرادى ندارد كه مرتكب آن نفرين و لعن شود.


      اما در امور غير مهم و جزئى كه لطمه اى به مسائل اخلاقى، اجتماعى و سياسى جامعه اسلامى نمى زند و هم چنين نسبت به برخى افراد همچون مؤمنان و دوستان، نفرين نهى و منع شده است، از اين رو در برخى روايات كه نفرين مذمت شده است با توجه به سياق آنها و روايات ديگرى كه نفرين را امرى حسن و جايز تلقى كرده است، مقصود نفرين به افراد خاص و مرتكبان خطاهاى بزرگ و اجتماعى مى باشد.

0
96% (نفر 5)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...
حق الناسی به گردنمه که نمیتونم از صاحبان حق ...
برای درمان یاس و ناامیدی از درگاه خداوند ...
چرا باید توسل داشته باشیم؟مگر خدا خواسته که اگر ...
جسم در برزخ و قیامت چگونه است؟
عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست؟ (پاسخ استاد ...
آیا عید نوروز ریشه دینی دارد؟
راههای ترک خشم و کم حوصلگی چیست؟
آيا درخواست حاجتهاي دنيوي از خدا قبیح است؟
چرا در روایات از مشورت با زنان نکوهش شده است؟

بیشترین بازدید این مجموعه

فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...
مسئله اثبات معاد چگونه است ؟
از کجا بفهميم که دین ما بهترین دین است؟
آيا درخواست حاجتهاي دنيوي از خدا قبیح است؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
قاتل حضرت زهرا کیست؟
عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست؟ (پاسخ استاد ...
حق الناسی به گردنمه که نمیتونم از صاحبان حق ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^