فارسی
يكشنبه 01 خرداد 1401 - الاحد 21 شوال 1443
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
132
0
نفر 0

دعوت به سوى امام حسین (عليه‌السلام)

دعوت به سوى امام حسین (عليه‌السلام)

در شامگاه پنجم محرم و شب ششم، جناب حبیب بن مظاهر اسدى (رحمه الله علیه) به اذن حضرت سید الشهداء (علیه‌السلام) به سوى قوم بنى اسد رفته. آنان را به یارى حضرت، دعوت کرد. [۱] مقاله‌اى که در پیش روى دارید پرده از سرّ این دعوت بر می‌دارد و درس آموزنده‌اى براى حق طلبان و حق جویان است که به حضور شما خواننده گرامى تقدیم می‌داریم:

زنگ کاروان به صدا در آمده و نداى کوچ سر داده شده، کاروان بشر با سرعت و بى درنگ در حال حرکت است. به سوى مقصدى بلند و مقدس خوانده شده‌اند. به سوى بی‌نهایت حُسن و  جمال، حلم و علم، قدرت و کمال، به سوى ابدیّت و جاودانی، به سوى بى نهایت نیکی‌ها، به سوى « الله »

> ‌انّا لله وانّا الیه راجعون < [۲]

« ما از خدائیم و به سوى او باز می‌گردیم »

اوست که منتهاى همه چیز و پایان هر سفر است.

>وانّ الى ربّک المنتهی< [۳]

« همه امور به پروردگارت منتهى می‌گردد».

اکنون که هدف نهایی، روشن شد و مقصد، مشخص گردید باید دید راه صحیح و درست به سوى این هدف بلند چیست؟ راه خدا کدام است؟ راه را شناخت و به دیگر همسفران شناساند.

باید خطر گاه‌ها و پرتگاههاى این راه را شناخت و از آن پرهیز کرد و دیگران را از آن بر حذر داشت باید دزدان و راهزنان راه خدا را شناخت و از کید و مکر و خطر آنان، دیگران را آگاه کرد.

اما راه خدا و طریق الهى یعنى سبیل الله چیست؟

باید در خزائن کلمات الهى و سخنان پیشوایان دین علیهم السلام به جستجو پرداخت زیرا هر آنکه ما را خوانده راه را نیز نشان داده است.

در قرآن کریم در موارد متعددى از راه خدا به « صراط مستقیم‌» تعبیر شده [۴] و در روایات بسیار از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) وائمه اطهار (علیهم‌السلام) « صراط مستقیم » به حضرت امیر المؤمنین على (علیه‌السلام) و ولایت ائمه (علیهم‌السلام) تفسیر شده [۵]. در دسته‌اى از آیات شریفه قرآنى از راه خدا به « سبیل الله » و « سبیل ربّ‌ » تعبیر شده [۶] و روایات بیشمارى این « سبیل رب » را وجود مقدس أئمه معصومین (علیهم‌السلام) دانسته است[۷]. مثلاً در زیارت جامعه کبیره خطاب به آن پیشوایان معصوم چنین می‌فرماید: «انتم سبیل الاعظم و الصراط الأقوم»[۸] « شما راه بزرگ (خداوند) و مسیر درست (الهی) هستید»

در دعاى ندبه نسبت به وجود مسعود امیر المؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: « وکان بعده هدى من الضلال ونوراً من العمى وحبل الله المتین وصراطه المستقیم» [۹]

« و بعد از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) حضرت امیر المؤمنین (علیه‌السلام) هدایت مردم در میان گمراهی‌ها و نورى در کورهاى و تاریکی‌ها وریسمان محکم الهى و راه مستقیم خداوند بودند».

اکنون که راه خداوند نیز روشن گشت قرآن کریم می‌فرماید:

> ادع الى سبیل ربّک بالحکمه والموعظه الحسنه وجادلهم باللتى هى أحسن < [۱۰]

« با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت نما و با آنها به روشى که نیکوتر است استدلال و مناظره کن‌...».

بنابر این وظیفه هر مسلمان و مؤمنى است که مردم را به راه خدا یعنى ولایت ائمه معصومین علیهم السلام دعوت نماید. از این مسیر حرکت کند و مردمان را به این راه رهنمون سازد.

و باید هشیار بود که این راه اگر چه راهى است روشن و نورانى اما استقامت بر این راه، شرط اساسى پیمودن آن است. که فرمود: > وأن لو استقاموا على الطریقه لاسقیناهم ماء غدقا <. [۱۱]

« واینکه اگر آنان (جن وانس) در این راه استقامت ورزند با آب فراوان سیر ابشان می‌کنیم».

والبته استقامت بر این راه چه مژده‌ها و پاداشهاى نیکویى دارد که گواراى وجود پایداران و راد مردان این راه باد > ‌إنّ الذین قالوا ربنا الله ثمّ استقاموا تتنزل علیهم الملائکه الا تخافوا ولا تحزنوا وابشروا بالجنه التى کنتم توعدون < [۱۲]

« به یقین کسانى که گفتند: پرودگار ما خداوند یگانه است سپس استقامت کردند فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که : نترسید وغمگین مباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است».

ولى پایدارى بر این راه مشکل است و طاقت فرسا چرا که بر سر این راه راهزنى بسیار قدرتمند و هشیار چون ابلیس نشسته و قسم یاد کرده که راهیان این راه را به پرتگاه‌ههاى هلاکت و گمراهى بیاندازد و به راههاى کور و  مبهم و تاریک منحرف سازد: > قال فیما اغویتنى لأقعدن لهم صراطک المستقیم  ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شائلهم ولا تجد اکثرهم شاکرین <. [۱۳]

« گفت : اکنون که مرا گمراه ساختى من بر سر راه مستقیم تو در برابر آنها کمین می‌کنم سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها به سراغشان می‌روم و بیشتر آنها را شکر گزار نخواهى یافت».

> قال فبعزتک لأغوینهم اجمعین ،‌الا عبادک منهم المخلصین < [۱۴]

« گفت: به عزتت سوگند همه‌ آنان را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خالص تو از میان آنها».

آرى تمام همت خود را صرف می‌کند تا راه خدا یعنى ولایت امیر المؤمنین و أهل بیت (علیهم‌السلام) را مسدود نماید زیرا خوب می‌داند که اگر این راه بسته شود دیگر هیچ راهى به سوى خدا منتهى نمی‌شود و همه راههاى دیگر جاده‌هاى انحرافى است که به سوى آتش دوزخ ختم می‌شود چناچه قرآن کریم تذکر فرموده: > و‌إنّ هذا صراطى مستقیماً فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله< [۱۵]

« این راه مستقیم من است از آن پیروى کنید و از راه‌هاى پراکنده (وانحرافی) پیروى نکنید که شما را از طریق حق دور می‌سازد‌...».

پس باید ما نیز تلاش و کوشش خود را در این صرف کنیم که ارتباط خود و دیگران با راه خدا یعنى امام زمانمان، محکم سازیم و مردم را به سوى این راه بخوانیم.

آرى ! حبیب بن مظاهر آن تک سوار میدان حق و حقیقت نه تنها بنى اسد را به یارى امام زمان خویش دعوت و به صراط مستقیم فرا خواند [۱۶] بلکه در هر فرصتى که در روز تاسوعا [۱۷] و عاشورا پیش آمد سپاهیان دشمن را مخاطب قرار می‌داد و آنان را از خطرى که در پیش روى آنان است و انحرافى که از حق پیدا کرده‌اند آگاه می‌ساخت [۱۸] و سر انجام خود نیز با استقامت و پایدارى بر این راه بر اوج افلاک قدم نهاد و جان خویش را در این طریق تقدیم و از عالم تاریک خاک تا عرش افلاک پر کشید و ما باید همیشه زمزمه لبهاى آرزومندمان این باشد.

« یا لیتنا کنا معک فنفوز فوزاً عظیماً»

« اى کاش با تو بودیم و به این رستگارى بزرگ می‌رسیدیم».

پی نوشت:

۱ ـ معالى السبطین ج۱ ص۳۷۲ فى شهاده الحبیب.

۲ـ سوره بقره: ۱۵۶.

۳ ـ سوره نجم: ۴۲.

۴ ـ مثل سوره‌هاى : فاتحه: ۶، آل عمران: ۵۱ ـ ۱۰۱، انعام: ۸۷ ـ ۱۵۳، حج: ۵۴، زخرف :‌۴۳ و .....

۵ ـ تفسیر برهان ذیل آیه ۶ سوره فاتحه ج۱ ص۵۰ ـ ۵۲ ـ ح ۲۱ ـ ۲۲ ـ ۲۳ ـ ۲۵ ـ ۲۶ ـ ۲۷ ـ ۳۴ ـ ۳۸ ـ ۳۹.

۶ ـ مثل سوره‌هاى آل عمران: ۱۵۷ ـ نساء ۸۴ ـ توبه: ۸۱ ـ هود: ۱۹ ـ نحل: ۸۸ ـ ۱۲۵ و .

۷ ـ تفسیر برهان ذیل آیه‌ى ۱۹ سوره هود ج۲ ص۲۱۵.

۸ ـ مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.

۹ ـ مفاتیح الجنان، دعاى ندبه.

۱۰ ـ سوره نحل: ۱۲۵.

[۱۱]  ـ سوره جن: ۱۶.

[۱۲]  ـ سوره فصلت: ۳۰.

[۱۳]  – سوره اعراف: ۱۶ –‌ ۱۷.

[۱۴]ـ  ‌سوره ص: ۸۲ – ۸۳.

۴ ـ سوره انعام: ۱۵۳.

۵ ـ معالى السبطین ج۱ ص۳۷۲، فى شهاده الحبیب.

۶ ـ همان ج۱ ص ۳۳۲، فى وقایع یوم التاسع.

۷ ـ همان ج۱ ص۳۷۴، فى شهاده الحبیب.

132
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:
لینک کوتاه

آخرین مطالب

فرهنگ عاشورا(7)
زیارت ناحیه مقدسه
اهمیت و فواید زیارت عاشورا
حضرت رقیه خاتون(س)
زيارت ناحيه مقدسه
علماء و توسل به امام حسین (علیه‏‌السلام)
حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
زیارت اربعین
علمدار کربلا
تحليلي درباره اهداف قيام امام حسين

بیشترین بازدید این مجموعه

روضه‏خوانی و سینه‏زنی برای امام حسین(ع) در ...
فرهنگ عاشورا در سیره معصومین(علیهم السلام)
عاشورا در فقه اسلامی
از شور عاشورا تا پيام‏هاي حسيني
عوامل ماندگاري و گسترش دائمي امواج نهضت کربلا (1)
جريان شناسى فكرى معارضان قيام كربلا
سيد الشهداء سه بار به ديدن اين بانو آمدند
خطابهاى غضب آلود و به ستوه آورنده
نفوذ مصيبت حسين عليه‏السلام تا عمق جان
شهید مطهرى، پیامهاى عاشورا و خطر تحریف، مرورى دو ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^