فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پيام هاي عاشورا

پيام هاي عاشورا

توبه پذيري و گذشت
 

از پيام هاي عاشورا توبه پذيري وقبول عذر از توبه کننده است.
وقتي که حر به اشتباه خود پي برد و در صدد جبران خطاهاي خود بر آمد، امام حسين (ع) راه بازگشت را به سوي او باز گذاشت و توبه اش را پذيرفت.
حر از لشکريان عمر سعد جدا شد و به امام حسين (ع) پيوست.

شجاعت
 

شجاعت در نبرد با دشمن و در ميدان جنگ، از پيام هاي عاشوراست.
علاوه بر اين که خود امام (ع) فردي شجاع بود، ياران او نيز افرادي شجاع بودند.
درباره عابس نقل مي کنند که وقتي به ميدان نبرد آمد و مبارز مي طلبيد، کسي جرأت مبارزه با او را نداشت و عابس که دشمنان را اين قدر زبون و ترسو يافته بود، از روي شجاعت زره وکلاه خود، را از تن درآورد و بي لباس جنگي ، به صف دشمن حمله کرد.

عشق به دعا و مناجات
 

از پيام هاي عاشورا عشق و علاقه وافر به مناجات و راز ونياز با خداوند است. عصر روز نهم محرم بر اساس دستوري که از ابن زياد به عمر سعد رسيد، وي مأمور شد که عصر تاسوعا کار را يک سره کند. سپاه عمر سعد، به سوي قرارگاه امام حسين (ع) به حرکت درآمدند. امام حسين (ع) از برادرش عباس (ع) خواست تا به سوي سپاه دشمن برود واز آنان بپرسد، براي چه به حرکت درآمدند؟
عباس (ع) نزد سپاه دشمن رفت و از آنان پرسيد،چه مسئله اي پيش آمده است؟
آنان گفتند که فرمان از ابن زياد رسيده که الان امام حسين (ع) يا بايد بيعت کند و يا بجنگد. عباس (ع) پيام را به امام (ع) رساند.امام حسين (ع) فرمود، از آنان بخواه يک امشبي را به ما مهلت بدهند تا در اين شب نماز بخوانيم و دعا کنيم و به درگاه خداوند استغفارنماييم. او مي داند که من نماز خواندن و تلاوت قرآن و کثرت دعا و استغفار را دوست دارم.

موج شکني
 

از ارزش ها و پيام هاي عاشورا، موج شکني و حرکت بر خلاف موج دنياگرايي در جامعه است. به اين معنا که جامعه آن روز، دست خوش موج دنياگرايي ودور شدن از ارزش هاي اسلامي بود. بزرگان و شخصيت هاي بسياري بودند که يا از روي ترس و يا به طمع دنيا ويا مصلحت گرايي و يا از روي جهالت به توجيه وضع موجود مي پرداختند و همانند کاهي روي موج آب، هماهنگ با جريان آب حرکت مي کردند. اما امام حسين (ع) خود را تسليم جريان دنياگرايي نکرد و در برابر آن ايستاد.
اين درسي براي همه آزادمردان است که خود را اسير امواج انحرافي جامعه نکنند و در برابر آن بايستند و از ارزش هاي معنوي دفاع کنند.

نظم و انضباط
 

از پيام هاي عاشورا، رعايت نظم و انضباط است؛ حتي در آن جايي که اميدي به مؤثر بودن آن نيست.
روز عاشورا امام حسين(ع) ياران اندک خودآرايش جنگي داد. زهير بن قين را در ميمنه سپاه قرار داد و حبيب بن مظاهر را در مسيره سپاه گماشت و پرچم جنگ را به دست برادرش عباس (ع) داد وخود در قلب لشکر قرار گرفت. خندقي پشت خيمه ها حفر کرد و آتش در آن بر افروخت، تا دشمن از آن سمت به خيمه حمله نکند.

اهميت دادن به نماز
 

از ارزش ها و پيام هاي عاشورا، اهميت دادن به نماز، آن هم نماز اول وقت است. هنگامي که يکي از ياران امام (ع) به نام ابوثمامه صيداوي- روز عاشورا در بحبوحه جنگ - امام (ع) را به ياد نماز مي اندازد، امام (ع) براي او دعا مي کند و مي فرمايد: «خدا تو را رحمت کند».
در همان وضع در برابر دشمن بي آنکه بيمي از دشمن به خود راه بدهد، به نماز مي ايستد.

غيرت ديني
 

از ارزش ها و پيام هاي عاشورا غيرت ديني است. اگر کسي غيرت ملي داشته باشد، در برابر توهين به ملت خود آرام نمي گيرد و از آن دفاع مي کند واگر غيرت ناموسي داشته باشد، نمي گذارد بيگانه نظر بدي به حريمش داشته باشد و همين طور اگر کسي غيرت ديني داشته باشد ، به هيچ وجه نمي تواند شاهد هتک حرمت دين و زير پا گذاشتن مقررات آن و به خطر افتادن هستي آن باشد. اين غيرت ديني امام حسين (ع) بود که اجازه نمي داده تا شاهد به خطر افتادن دين اسلام باشد و اين چنين او را ناآرام کرده باشد و هيچ توجيهي را که صاحب نظران عصر بر او عرضه مي کردند، براي خود قانع کننده نمي دانست.
ارزش ها و پيام هاي ديگري در نهضت امام حسين (ع) نهفته است، مانند وفا ،کرامت، شرافت، ايثار، محبت،استقامت، عشق به شهادت، و... که به شرح آن ها نپرداخته و به آن چه براي نمونه ذکر شده ، بسنده مي کنيم. عزاداري براي امام حسين (ع) يعني احيا وترويج اين ارزش هاي متعالي در جامعه. مجالس عزاداري به انسان ها درس شهامت، شهادت، کرامت، محبت، انسانيت، عزت، ايثار، وفا، آزادگي و ستيز با ظلم و ظالم مي دهد و همين مسائل است که بر پيروان اهل بيت (ع) الزام مي کند که هر ساله بر رونق و شکوه اين مراسم که حقيقتاً دانشگاه انسان سازي است ، بيفزايند تا جان و روح شان را از ارزش هاي عاشورا سيراب کنند.


منبع : مجله ديدار آشنا 122
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نهضت امام حسین علیه السلام الگوی ماندگاری
حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
سفر عراق و نامه بنی هاشم
فضیلتهای زیارت امام حسین(ع)
اين همه تاكيد، چرا؟
زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
چگونگی انتقام شهدای کربلا
پیشینه عاشورا و مسئله روزه یهود
آفتاب در میدان
آنان که جا ماندند !

بیشترین بازدید این مجموعه

فضیلتهای زیارت امام حسین(ع)
آنان که جا ماندند !
در اربعین چه گذشت؟
چگونگی انتقام شهدای کربلا
نوحه و گریه جن بر امام حسین(ع)
نهضت امام حسین علیه السلام الگوی ماندگاری
آفتاب در میدان
حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
پیشینه عاشورا و مسئله روزه یهود
قیام امام حسین علیه السلام از دیدگاه طبری

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^