فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عاشورا در بحرین

عاشورا در بحرین

بحرين مجمع الجزايري است در قلب آبهاي خليج فارس كه در مشرق آن قطر و در مغرب آن عربستان و در شمال آن ايران واقع شده است. اين كشور از سي و سه جزيره بزرگ و كوچك تشكيل شده كه بزرگترين آنها منامه پايتخت بحرين است. جمعيت بحرين حدود 360000 نفر است، كه 40 درصد آنها از كشورهاي ديگر؛ مانند ايران، هند، پاكستان، انگلستان، آمريكا، مصر، كره و عمان آمده اند. اكثريت نفوس اين كشور را شيعيان تشكيل مي دهند.


حضور عاشورا در بحرين

عاشورا در بحرين شور وحال زايد الوصفي دارد. از آغاز محرم، تمام حسينيه هاي بحرين يك پارچه سياهپوش مي شود و شعارهاي عاشورايي و پرچمهاي سياه در خارج از محدوده حسينيه ها نيز نصب مي گردد. در اكثر حسينيه ها، به ويژه حسينيه هاي شيعيان عرب بحريني صبح و شب وعاظ به روضه خواني و مرثيه سرايي مي پردازند.
روزهاي هفتم، هشتم، نهم و دهم محرم مراسم سينه زني و زنجير زني برگزار مي گردد و دسته هاي عزادار در كوچه ها و خيابانها به صورت منظم به راه مي افتند، مراسم تعزيه خواني نيز در برخي از مناطق بحرين رواج دارد.
پيشاپيش دسته هاي سينه زني، پرچمهاي سياه و شعارهاي عاشورا و بعضاً اسبهاي سپاه پوش به صورت ذوالجناح امام به حركت در مي آيند، بعضي از دسته هاي سينه زني به نواختن سنج و دمام اقدام مي كنند. اطعام عمومي و پخش شربت در اين چند روز به صورت گسترده صورت مي گيرد. در بحرين عجمها «ايراني الاصل ها» حدود ده باب حسينيه دارند و به زبان فارسي اقامه عزا و سينه زني مي كنند شيعيان هندي و پاكستاني نيز به صورت جداگانه مراسم عزاداري به سبك خاص خودشان را بر پا مي دارند. حدود 70 درصد جمعيت بحرين را شيعيان تشكيل مي دهند.
قاطبه شيعيان بحرين به صورت گسترده در شهرها، شهرك ها و روستاهاي اطراف در مراسم عزاداري شركت مي كنند. حسينيه هاي بحرين در تمام مدت ماه محرم و صفر داير هستند و مراسم روضه خواني را با شكوه خاصي برپا مي دارند.
روزهاي تاسوعا و عاشورا از طرف دولت تعطيل رسمي است و كليه وزارت خانه ها و سازمانهاي دولتي و غير دولتي تعطيل هستند.
عاشورا تأثير زيادي برزندگي شيعيان بحرين داشته و تنها محملي كه براي اعلام حضور سياسي، اجتماعي خود دارند، حضور در حسينيه ها و اقامه عزاداري است و هر چه دارند از عاشورا دارند.
دولت بحرين نيز از مدتها قبل تاكنون ممانعتي براي اقامه مراسم عاشورا ايجاد نكرده، ولي در چند سال اخير كه بحرين دچار بحرانهاي سياسي شد و ميان شيعيان و دولت اختلافاتي بروزكرد،نيروهاي انتظامي شديداً مراسم روزهاي تاسوعا و عاشورا، اربعين و 28 صفر، به ويژه دسته هاي سينه زني را تحت كنترل دارند تا از ايجاد آشوب جلوگيري نمايند.
يادواره عاشورا در حال حاضر در اين كشور داراي ابعاد وسيعتر و معنا دارتري شده و مردم، خصوصاً نسل جوان درس زندگي سعادت مندانه خود را از مكتب عاشورا فرا مي گيرند و با توجه خاصي كه به اين مراسم دارند هر ساله عمق و ارزش آن را بيشتر درك مي كنند.
برادران اهل سنت نيز ارادت و علاقه خاصي به خاندان نبوت و مراسم محرم دارند.
براساس گزارشهاي معتبر در حدود 300 باب حسينيه بزرگ و كوچك در بحرين وجود دارد، كه برخي از آنها در خانه هاي مسكوني موقوفه برگزار ميگردد. نزديك به 500 تكيه خانه بزرگ و رسمي وجود دار دكه در طول سال اقامه عزاداري مي شود.
در بحرين براي تكايا اصطلاح «مآتم» به كار برده مي شود و شيعيان تمام مراسم اجتماع، اعياد مذهبي و حتي مراسم عروسي فرزندانشان را در مآتمها برگزار مي كنند.

 

نويسنده: سيد حسن احمدي نژاد

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گریستن جمادات بر امام حسین(ع)
پرسشها و شبهات عاشورایی(9)
انگیزه حرکت انسان الهى
سه پيام تهديدآميز
تعزيه ؛ بدعت يا سنت ؟
رویارویی ارزش‌های جاهلی و اسلامی در عصر اموی
پرسشها و شبهات عاشورایی(2)
تحليلى جامعه ‏شناختى از سنت عزادارى امام ...
استراتژي امام حسين(ع)در مقابل يزيد
مصيبت امام حسين توسط جبرئيل براي حضرت آدم ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تعزيه ؛ بدعت يا سنت ؟
گریستن جمادات بر امام حسین(ع)
استراتژي امام حسين(ع)در مقابل يزيد
انگیزه حرکت انسان الهى
رویارویی ارزش‌های جاهلی و اسلامی در عصر اموی
سه پيام تهديدآميز
پرسشها و شبهات عاشورایی(9)
پرسشها و شبهات عاشورایی(2)
تحليلى جامعه ‏شناختى از سنت عزادارى امام ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^