فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عاشورا در ترکیه

عاشورا در ترکیه

كشور تركيه در قلب كشورهاي گرجستان و ارمنستان، ايران، عراق،سوريه، درياي مديترانه، يونان، بلغارستان و درياي سياه واقع شده و داراي دو قسمت: تركيه آسيا و تركيه اروپاست، كه حدود 60 ميليون نفر جميعت دارد.

شيعه در تركيه

نياكان تركان كنوني در اوايل قرن دوم هجري اسلام آوردند و پس از سال 922 تا 1343 هجري وارث آخرين خلافت اسلامي «عثماني» شدند. از قرن هشتم هجري سپاهيان نيرومند عثماني با هدف وحدت جهان اسلام روي كار آمدند و از قرن نهم به صورت بزرگترين قدرت اسلامي در برابر اروپا و صليبيها قرار گرفتند و با جبران ويراني هاي صليبي ها و مغولها، روح اميد را در دل مسلمانان دميدند. اروپائيان كه از وحدت و اقتدار مسلمانان سخت به وحشت افتاده بودند، در صدد بر آمدند تا با ايجاد تفرقه و جدا كردن مسلمانان از يكديگر قدرت آنان را درهم بشكنند؛ بنابراين بهترين راه را ايجاد اختلاف ميان دو دولت قدرتمند صفوي و عثماني ديدند. آنها با ايران از در مراوده و طرح دوستي و ارتباط تجاري توانستند تعصبات فرقه اي را در ميان توده مردم ايران و آسياي صغير تقويت كنند.

تعداد شيعيان تركيه

پس از سقوط دولت عثماني و برپايي حكومت لائيك، شيعيان همواره مورد سركوب و تحقير دولتهاي وقت بودند و لذا هيچگاه حكام وقت تمايلي به اظهار عد و عده آنان نداشتند، اما بررسيها در مورد مسلمانان آناطولي نشان داد كه طوايف بسياري ،خصوصاً در آناطولي شرقي شيعه هستند.
يكي ديگر از دلايل نامشخص بودن شمار دقيق شيعيان، كوچ نشيني بسياري از آنان است، برخي از منابع تنها حدود يك سوم از كل كردهاي ساكن تركيه را شيعه يا علوي مي دانند و بعضي ديگر عده علويان را بالغ بر 25 درصد ؛يعني يك چهارم سكنه تركيه مي دانند.

عاشورا در تركيه

بزرگترين همايش شيعيان در محرم و دهه عاشورا است، كه بيانگر حضور تشيع در آن جامعه است. روزنامه هاي تركيه بيشتر از محرم و عاشورا تصوير زير را دارند :
«دهم محرم سال هجري قمري مصادف با «يوم عاشورا» است. اگر چه در مذهب شيعه اين روز با شهادت حسين (ع) شناخته شده و در آن مراسم خاص عزاداري برپا مي شود، اما در چار چوب كلي اسلام،روز عاشورا روز« نجات» است، به طوري كه قبول توبه حضرتآدم، نجات كشتي حضرت نوح از طوفان، نجات حضرت ابراهيم از آتش، گذشتن حضرت موسي از درياي سرخ و غرق شدن فرعون و لشكريانش، همه و همه در اين روز يعني روز عاشورا اتفاق افتاده است.»
هزاران نفر از علويان و جعفري مذهبان به مناسبت سالگرد شهادت امام حسين (ع) همه ساله در منطقه «هالكالي» استانبول گردهم مي آيند و آن روز را با گريه و نوحه پاس مي دارند و شيخ صلاح الدين اوزگونه رهبر شعيان دوازده امامي براي حضار سخنراني مي كند. در طول سال مراسم زيادي در مساجد ومنابر شيعيان، از جمله در مسجد امام حسين (ع) در منطقه «كايشلي داغي» برگزار مي گردد. از سال 1356 به اين طرف شيعيان جعفري از اول تا دهم محرم لباس سياه بر تن مي كنند و نيز اقدام به نمايش حادثه كربلا در ميدان عاشوراي زينبيه واقع در محله آيتاش مي نمايند، كه بيشتر جلب توجه مي كند.

 

نويسنده: سيد حسن احمدي نژاد

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گریستن جمادات بر امام حسین(ع)
پرسشها و شبهات عاشورایی(9)
انگیزه حرکت انسان الهى
سه پيام تهديدآميز
تعزيه ؛ بدعت يا سنت ؟
رویارویی ارزش‌های جاهلی و اسلامی در عصر اموی
پرسشها و شبهات عاشورایی(2)
تحليلى جامعه ‏شناختى از سنت عزادارى امام ...
استراتژي امام حسين(ع)در مقابل يزيد
مصيبت امام حسين توسط جبرئيل براي حضرت آدم ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تعزيه ؛ بدعت يا سنت ؟
گریستن جمادات بر امام حسین(ع)
استراتژي امام حسين(ع)در مقابل يزيد
انگیزه حرکت انسان الهى
رویارویی ارزش‌های جاهلی و اسلامی در عصر اموی
سه پيام تهديدآميز
پرسشها و شبهات عاشورایی(9)
پرسشها و شبهات عاشورایی(2)
تحليلى جامعه ‏شناختى از سنت عزادارى امام ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^