فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0
تاریخ انتشار : 22 دى 1390 ساعت 3:37 بعد از ظهر

معرفی کتاب یک شب و روز عاشورا

 

قم نیوز: کتاب یک شب و روز عاشورا تالیف آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای به تبیین وقایع بی‌نظیر عاشورا می‌پردازد.

 

به گزارش قم نیوز، کتاب یک شب و روز عاشورا تالیف آیت‌الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای از سوی دارالعرفان زیر نظر استاد حسین انصاریان اواخر سال ۸۹ منتشر شده است.

 

واحد تحقیقات دارالعرفان الشیعی با نظارت هیئت علمی و محسن فیض‌‌پور به عنوان سرگروه پژوهشی ویرایش و تحقیق این اثر را بر عهده داشته است.

 

این کتاب دارای ۳۵۵ صفحه و قیمت ۶ هزار تومان است و در شمارگان دو هزار نسخه منتشر شده است.

 

کتاب یک شب و روز عاشورا دارای دو بخش اصلی یک شب و روز عاشورا و نبرد و خون است و دو لشکر و فکر شب، نص سخن، شب جنگجویان و بیداری رقیب، سپردن امانت، سپیده تاریک و روشن و نماز، قیام به دفاع، در کسوت محمد، نامه تحمیل بیعت، نص خطابه سومین و نگاه حضرت به پشت سر عمر سعد از موضوعاتی است که در بخش اول این کتاب مطرح شده است.

 

نگاهی به حر ریاحی سردار لشکر دشمن، خطر و نخستین حمله عمومی، فعالیت یکه‌سواران اصحاب، نماز خوف، دشمن سواره در پایان این کتاب کتابنامه، فهرست‌های تالیفات، آیات، روایات، اشعار فارسی و عربی، اعلام ذکر شده است.

 

در پیشگفتار این کتاب آمده است: حادثه با عظمت کربلا، که نظیر آن در تاریخ حیات اتفاق نیفتاده و همانند آن اتفاق نخواهد افتاد به محوریت امام معصوم، معدن دانش و بصیرت و بینش و کرامت، حضرت ابوعبدالله الحسین(ع) که در حقیقت نبرد نور علیه ظلمت و درگیری ایمان با کفر، جهادی پاک و مقدس در برابر خباثت و شرارت و هیجانات هوای نفس و رویارویی فرهنگ الهی با آیین جاهلی فرعونی و مخالفت شدید علوی مسلکان با دست پروردگان مدرسه سفیانی و اموی بود، به حق در اخلاص و نتیجه‌بخشی و اثرگذاری بدون مثل و مانند است.

 

استاد حسین انصاریان در ادامه این پیشگفتار گفته است: در حقیقت حادثه با عظمت و بی‌نظیر عاشورا در سرزمین کربلا که قبله عاشقان با معرفت است، پشتوانه توحید، بازوی توانمند دین، ضامن بقا، تداوم اسلام، سند قرآن و عامل تحرک انسان‌های آزادیخواه و حیات عقل و نور قلب است.

 

در بخش صبح و عصر عاشورا ـ صبح نور و عصر جنون این کتاب آمده است: عاشورا روز تلاش است که عقلای رشید ملت با عده ایستاده‌اند برابر نیروی مغرور بنی امیه که حمله آورده، بلکه آخرین بدنامی و ننگ را به خود اختصاص دهد.

 

در ادامه آمده است: صبح عاشورا نقطه مقابل عصر است، صبح آن از نورپاشی منطق شهدا به عقل بشریت و مدد دادن به عقل و خرد و به رای عقل، هنگامه‌ای است دیدنی، و عصر از دیوانگی اراذل و جنون شهوات هنگامه‌ای است دیگر؛ ترشحات افکار و نطق‌های آن عقول ارجمند جباران عقول هنگامه صبح را پر از نسیم جانفزای صبحگاهان می‌کرد که می‌توانست جان به مرده دهد.

 

در قسمت لشکر و فکر شب این کتاب نیز یادآور شده است: لشکر کوفه هم به انتظار رای نوینی شب را به روز می‌آوردند و شاید میل بیشتر سران لشکر و انتظار بیشتر نفوس کوفه به است که حسین(ع) تسلیم شود.

 

نویسنده در بخش سپیده تاریک و روشن و نماز خاطرنشان کرده است: با یک جهان‌بینی روشن برخاست برای وظایف روز، بعد از نماز صبح که در تاریک و روشن خواند و همه به امامت او نماز خواندند دستور داد که نی‌ها را در میان خندق بریزند و آتش بزنند.

 

در بخشی دیگر از این کتاب آمده است: عباس(ع) هم به ماموریت خود به سوی آنها روانه شد ولی اینقدر معلوم است که خودش تنها در موقع پیشرفت به دشمن حمله کرد و برای پیش آمدن و خود را رساندن شمشیر می‌زد و می‌شکافت و پیش می‌آمد تا خود را به جنگجویان خود که هدف آمالش بود رسانید و با اینکه جمعیتی از دشمن در چپ و راست ابوالفضل(ع) بودند، باز از میان غوغا خود را به در برد تا سالم پهلوی یاوران رسید و آنها را از شمشیر و سرنیزه نجات داد.


منبع : قم نیوز
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

رد پای استعمار پیر در ایجاد مسأله «سرزمین موعود»
پیام آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی به ...
برگزاری دوره آموزشی «نقاط عطف در تفكر شيعی» در ...
بازیگران هالیوود یک روز مسلمان می شوند!
کودکی که درباره یوسف و زلیخا شهادت داد و جبرئیل ...
کشف جسد "بدون سر" یک زن در منطقه شیعه‎نشین عراق
سمینار قرآن کریم در دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود
گزارش تصویری / سخنرانی استاد انصاریان در مسجد ...
ارائه جدیدترین آثار استاد حسین انصاریان در سی ...
ارائه کاملترین مفاتیح الجنان صوتی در سایت استاد ...

 
نظرات کاربر

مجید دارابی
با سلام چه طور میتوان این کتاب را تهیه نمود
پاسخ
0     0
30 آبان 1391 ساعت 03:15 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^