فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

قرآن و عاشورا

آيات الهي، ذکرخدا و يادآور اوست، بنابراين در مواقع حساس و مهم بايد اين ارتباط و انس بيشتر شود، تا در برابر مشغله هاي زندگي، غفلت زدايي کند.
قرآن و عاشورا

مکتب تربيتي عاشورا همواره پاي برجاي است و براي همگان پيام دارد. دوستداران اهل بيت (ع) و عاشقان امام حسين (ع)، پيوسته آن حضرت را الگو و سرمشق خود قرار مي دهند و از ايشان درس زندگي مي گيرند.
عصر روز تاسوعا، لشکر عمرسعد به سوي خيمه هاي حسيني حمله ور شد و عرصه را بر ياران امام تنگ کرد. وقتي حضرت اباالفضل (ع) خبر هجوم دشمن را به برادرش داد، امام حسين (ع) فرمود: «به نزد اينها باز گرد و اگر مي تواني از آنها مهلت بگير؛ تا امشب را به نماز و راز و نياز با پروردگار بپردازيم، خدا مي داند که من به نماز و تلاوت قرآن عشق مي ورزم و دعا و استغفار را دوست دارم»(1)
عمر سعد پيشنهاد امام را پذيرفت و دستور عقب نشيني داد. امام حسين (ع) و ياران باوفايش آن فرصت را غنيمت شمرده و شب پرماجراي عاشورا را در تاريخ ماندگار کردند و زيباترين صحنه ها را در آن به نمايش گذاشتند. در آن صحراي هولناک که هر لحظه احتمال حمله ي دشمن مي رفت، عاشقان جان بر کف لشکر «توحيد »، دور امام حلقه زدند و ضمن اعلام وفاداري خويش، آن شب را به راز و نياز و تلاوت آيات الهي سپري کردند؛ و بدين ترتيب، شبي با قرآن و محفل انس شهداي کربلا برگزار شد. به گونه اي که راوي مي گويد: «آن شب، همچون کندوي زنبور عسل از خيمه هاي حسيني، تا پگاه صبح، صداي قرآن و مناجات به گوش مي رسيد». (2)
تلاوت قرآن آن قدر مهم است که امام حسين (ع) با آن همه عزت و اقتدار، بردارش را به سوي دشمن مي فرستد؛ تا يک شب مهلت بگيرد، اما نه براي اندکي زنده ماندن، بلکه براي نماز و تلاوت قرآن. آري امام حسين (ع) عاشق نماز، مأنوس با آيات الهي و اهل دعا و استغفار است و از راز و نياز با خدا لذت مي برد. بر رهروان راستين آن حضرت است که با پيروي و درس آموزي و از مولاي خود، در راه اقامه ي نماز و تلاوت قرآن تلاش نمايند و در راستاي انس با آيات الهي برنامه ريزي کنند.
آيات الهي، ذکرخدا و يادآور اوست، بنابراين در مواقع حساس و مهم بايد ا ين ارتباط و انس بيشتر شود، تا در برابر مشغله هاي زندگي، غفلت زدايي کند. از اين رو، مشاهده مي کنيم. که حضرت سيد الشهداء در شب عاشورا به قرآن روي مي آورد و تلاوت آيات آن را مرهم دردها و بهترين و همنشين آن لحظه ها معرفي مي کند، و پس از شهادت نيز، بر سر نيزه، نداي قرآن سر مي دهد.
شايسته است پيروان آن حضرت، همه به امام و مولاي خود اقتدا کرده و همواره با قرآن مأنوس باشند، هرگز از تلاوت آيات الهي و تدبر در آن غفلت نکنند و در فراز و نشيب زندگي به قرآن پناه ببرند؛ تا از اضطر اب و آشفتگي در امان بمانند. (3)

پي نوشت :

1. بحارالانوار، ج 44، ص 391.
2. اللهوف علي قتلي الطفوف، فصل دوم، ص 132.
3. اذا التبست عليکم الامور کقطع اليل المظلم فعليکم و بالقرآن؛ هر گاه حوادث زندگي همچون شب تاريک بر شما هجوم آورد به قرآن پناه ببريد. (بحارالانوار، ج 77، ص 136)


منبع : کتاب بشارت 62 /س
  • کربلا
  • زیارت عاشورا
  • عاشورا
  • امام حسین
  • 0
    100% (نفر 1)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
    سفر عراق و نامه بنی هاشم
    فضیلتهای زیارت امام حسین(ع)
    اين همه تاكيد، چرا؟
    زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
    چگونگی انتقام شهدای کربلا
    پیشینه عاشورا و مسئله روزه یهود
    آفتاب در میدان
    آنان که جا ماندند !
    نوحه و گریه جن بر امام حسین(ع)

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فضیلتهای زیارت امام حسین(ع)
    زندگي نامه حسين بن علي (شهيد کربلا)؛ فرهنگ عاشورا
    در اربعین چه گذشت؟
    چگونگی انتقام شهدای کربلا
    نوحه و گریه جن بر امام حسین(ع)
    نهضت امام حسین علیه السلام الگوی ماندگاری
    آفتاب در میدان
    حركت امام حسين عليه السلام از مكه مكرمه به سمت ...
    پیشینه عاشورا و مسئله روزه یهود
    سفر عراق و نامه بنی هاشم

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^