فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 0

پاداش حيرت انگيز تعليم و آموزش‏

 

زنى به محضر صديقه كبرى حضرت زهرا عليها سلام رسيد و گفت مادرى كهنسال دارم كه در رابطه با نمازش چند سؤال داشت، مرا به حضور شما فرستاده تا بپرسم.

حضرت زهرا چون پاسخ پرسش اول را داد، سؤال دوم مطرح شد، حضرت به پرسش دوم هم پاسخ داد سپس سؤال سوم و چهارم تا مسئله دهم كه پاسخ همه سؤالها داده شد، آن زن از اين همه سؤال شرمنده شد و گفت: دختر پيامبر من ديگر شما را به زحمت نمى اندازم.

حضرت زهرا فرمود: هرچه ميخواهى بپرس، اگر به كسى صدهزار دينار طلا بپردازند كه بار سنگينى را به بالاى بامى برساند تصور ميكنى با اين مزد بسيار بر او دشوار و سنگين ميآيد، آن زن گفت: نه فرمود هر پرسشى را كه من پاسخ دهم بيشتر از فاصله ميان زمين و عرش كه پر از لؤلؤ باشد پاداشم ميدهند، بنابراين من از كسى كه بار سنگينى را براى رسانيدن به بام تحمل ميكند شايسته ترم كه ناراحت نشوم و بر من دشوار نيايد، از پدرم پيامبر اسلام شنيدم ميفرمود: دانشمندان شيعه ما روز قيامت كه محشور ميشوند به هر يك از آنان از خلعت هاى كرامت خدا به اندازه علم و كوشش در راه هدايت بندگان جايزه ميدهند، آنچنان كه به يكى از ايشان يك ميليون حُلّة نور ميدهند.

آنگاه منادى از جانب پروردگار ندا ميدهد: اى كسانى كه كفالت و سرپرستى يتيمان آل محمد را به عهده ميگرفتيد و از آنان در زمانى كه به پدران معنوى خود يعنى امامان معصوم دسترسى نداشتند نگهدارى مينموديد، اينك شاگردانتان همان يتيمانى كه عهده دار كفالتشان بوديد در حضور شمايند، از خلعت هاى علوم دنيا به آنان بدهيد، به هر يك از شاگردان به اندازهاى كه دانش دينى آموختهاند خلعت ميدهند، به طورى كه برخى از آنان را تا صدهزار خلعت مى  رسد، به همين صورت آن شاگردان نيز به شاگردانى كه باز از آنها علم دين را تعليم گرفتهاند خلعت ميدهند، سپس حضرت حق خطاب ميكند و فرمان ميدهد به علمائى كه كفالت ايتام را به عهده داشتند هر اندازه از خلعت هاى خود را كه به شاگردان خويش دادهاند برابرش را به آنان بازگردانند. چون خلأ مقدارى كه به شاگردان دادهاند تامين شد، آنگاه همان مقدار را كه پيش از پرداخت به شاگردان داشتند دو برابر ميكنند، به همين صورت آن شاگردانى كه به شاگردان خود خلعت دادهاند نصيب و سهم آنان را نيز دو چندان ميكنند تا دو برابر از مقدارى كه پيش از پرداخت به شاگردان داشتند دارا شوند، در اين هنگام حضرت زهرا عليها سلام به آن زن فرمود: توجه داشته باش يك تار از اين خلعت هاى نورى هزار هزار برابر بهتر است از آنچه خورشيد بر او تابيده و چگونه ممكن است ميان يك تار آن خلعت و اشياء خورشيد تابيده مقايسه كرد با توجه به اين كه همه لذائذ و بهره هاى دنيا آميخته به دردها و رنجها و ناراحتى هاست.

 

 

 

 


منبع : پايگاه عرفان
1
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دعوت به بدی
آثار چشيدن مزه عشق‏
عاشقانه با خدا
در راه خدا باش!
ابی عبدالله قبله‌نمای کامل
نور مبين
جز زیبایی چیزی ندیده‌ام
مزد روزه داری!؟
آثار مهر و محبّت راستين
دعا براى دختردار شدن

بیشترین بازدید این مجموعه

علت صبر خدا بر گناهکاران
كم بودن ارزش داران‏
آثار چشيدن مزه عشق‏
رحمانیت پروردگار
رحمت و محبت
خانه تکانی و دل تکانی
عاشقانه با خدا
دعا براى دختردار شدن
در راه خدا باش!
مزد روزه داری!؟

 
نظرات کاربر

علی عباس خان
با سلام و اکرام بسیار زیبا و عالی بود۔ ای کاش! ما عظمت تعلیم و تعلم را درک می کردیم۔ فقط یک خواھش داشتم و اینکہ لطفا آدرس احادیث را مرقوم فرمائید با تشکر
پاسخ
0     0
16 آذر 1390 ساعت 10:17 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^