فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آموزه عاشورا

آموزه عاشورا

 

امر به معروف و نهى از منکر از اصول عملى اسلام و از مهمترين و عظيمترين فرايض دينى و آموزه عاشورايى حسينى است. 

 امر به معروف و نهى از منکر به منزله چراغى در دست انسان است که با انگيزه اصلاح و تعالى جامعه، چهره واقعى نيکى‌ها و بدى‌ها را به همنوعان خود نشان مى‌دهد. 

لازمه ايمان حقيقي، رابطه و علاقه به سرنوشت يکديگر است و لازمه اين محبت و علاقه، امر به معروف و نهى از منکر مى‌باشد. 

براى اجرا امر به معروف و نهى از منکر لازم است، معروف و منکر را شناخت و دانست که چه کارى در محدوده معروف قرار داد تا امر به آن لازم باشد و چه کارى در محدوده منکر قرار دارد تا نهى از آن واجب باشد. 

افرادى که بدون شناخت صحيح مصاديق معروف و منکر، ديگران را امر و نهى مى‌کنند، نه تنها ممکن است خدمتى انجام ندهند، بلکه چه بسا باعث گمراهى ديگران نيز مى‌باشند. 

هر آنچه که از نظر عقل و شرع واجب است امر به آن نيز واجب مى‌گردد و هر گفتار يا کردارى که عقلا قبيح يا شرعا حرام است، نهى از آن واجب است. 

معروف نام هر کارى است که حسن آن توسط عقل و شرع شناخته شده و منکر نام کارى است که شرع و عقل آن را ناپسند مى‌شمارد. 

هر عملى که موجب کمال و رشد آدمى شود و از نظر شرع و عقل ارزش شمرده شود، معروف و هر عملى که باعث انحطاط فرد و اجتماع گردد و ضد ارزش تلقى گردد، منکر ناميده مى‌شود. 

قرآن از کارهايى که متصف به حسن هستند با کلمه معروف (يعنى کارهاى خوبى که براى همه مردم قابل شناسايى‌اند) و از کارهاى زشت به منکر ياد مى‌کنند. (يعنى بدى‌هاى نشان‌دار و همه‌کس ناشناس.)

کسانى که به اجراى اين فريضه الهى اقدام مى‌کنند، لازم است خود نيز داراى ويژگى‌هاى ارزنده‌اى باشند، تا کلام و سخن آنها در ديگران اثر بخشد و با به‌کارگيرى روش‌ها و شيوه‌هاى صحيح تربيتى که موافق روح و طبع افراد است زمينه هدايت آنها را فراهم نمايد. 

آنها لازم است تمام تلاش و کوشش خود را در راه تزکيه و تهذيب نفس به کار برده و به آنچه که مى‌گويند و يا قصد گفتنش را دارند عمل نمايند. 

آنهايى که مى‌خواهند اين فريضه را انجام دهند، بايد با حالت نصيحت و ارشاد مرتکب گناه را هدايت نمايند، نه با حالت انتقام‌گيرى و خشونت که اين روش در اسلام پذيرفته نيست انسان بايد در امر و نهى خود احتمال تاثير بدهد. از اين‌رو اگر اطمينان داشته باشد که امر و نهى او تاثيرى ندارد وظيفه‌اى متوجه او نيست. امر به معروف و نهى از منکر جايگاه ممتاز و برترى و همچنين از نقش کليدى برخوردار است. 

تبليغ وامر به معروف و نهى از منکر به دو روش مستقيم و غيرمستقيم امکان‌پذير است در حالى‌که روش غيرمستقيم موثر و نافذتر است و اگر اين روش پشتوانه روش مستقيم نباشد آن روش کارايى و تاثير نخواهد داشت. 

روش مستقيم همان تبليغ ظاهرى به وسيله گفتار و امثال آن مى‌باشد، اما روش غيرمستقيم اين است که مبلغ و يا امر و ناهى خود به آنچه مى‌گويد عامل باشد، لباس معروف را به تن کند و خويشتن را به اخلاق انبيا واوليا زينت دهد و از صفات جاهلان و اهل دنيا دورى گزيند، که عمل و رفتار چنين شخصى بيشتر از گفتار او ديگران را به سوى معروف و نيکى‌ها فرا مى‌خواند و از منکر و زشتى باز مى‌دارد. زندگى بدون اهداف معنوى پوچ و تهى است. انسان وارسته زندگى را به جهت لذت‌هاى مادى آن نمى‌خواهد بلکه ارزش زندگى از نظر او به خاطر عقايد الهي، حفظ ارزشها و آرمان‌ها و تلاش و کوشش در جهت تحقق آنهاست. زيباترين جلوه انسانيت، تلاش و مبارزه پيگير براى استقرار ارزشهاى الهى است. درادامه اين روند ارزشمند است که انسان به حيات طيبه الهى نايل مى‌شود اما انسانى که از اين موهبت الهى بى‌بهره است و براى حفظ منافع موهوم مادي، در مقابل بى‌عدالتى و زشتى سکوت مى‌کند، از سعادت معنوى محروم است و هرگز با ادامه اين‌‌گونه زندگى ذلت‌بار سعادت واقعى را درک نخواهد کرد. کسى که نسبت به ارزشهاى معنوى و مکتب بى‌تفاوت باشد و هيچ‌گونه حساستى نسبت به آنها نداشته باشد و براى ايجاد معروف در جامعه و از بين بردن منکرات هيچ کوششى انجام ندهد، در حقيقت حيات معنوى و سعادت حقيقى را از دست داده است. امر به معروف و نهى از منکر به زمينه‌سازى‌هاى قبلى نيازمند است، يعنى اگر بخواهيم آثار امر به معروف و نهى از منکر را در جامعه مشاهده کنيم، لازم است مقدمات و وسايل اثر بخش در صول به آن آثار را فراهم نماييم و امکانات هدايت جامعه را فراهم نماييم. از بزرگترين وسايل تاثير قدرت و بسيج و سازماندهى نيروهاى آموزش‌ديده و متدين و مومن است. سازمانى که موجب چنين تاثير و تحولى مى‌شود و سمبل اجراى فريضه امر به معروف ونهى از منکر مى‌تواند باشد،‌بسيج است. از آنجايى که بسيج از بدنه مردم و با آشنايى با روحيات اقشار مختلف جامعه و شيوه‌هاى برخورد با آنها و با همکارى و يارى توده‌هاى مردمى و حزب‌الهى به اين کار اقدام نمايد شاهد موفقيت‌هاى چشمگيرى در اجراى اين فريضه الهى خواهيم بود.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی حماسه حسینی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

هدف نهایى اشخاص بی بصیرت و كوردل!
عید سعید مبعث پیامبر اکرم (ص) گرامی باد
شناسنامه امام جواد علیه السلام
تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (2)
رحلت حضرت زینب علیهاالسلام
چهل حدیث از پیامبر گرامی اسلام (ص)
یک شرط مهم برای فراوانی نعمت!
صبر در مصايب از ديدگاه روايات‏
عبداللَّه بن أبى‏سفيان بن حارث‏
مردان بی ادعا

بیشترین بازدید این مجموعه

دعا و استجابت آن
آثار یاد خدا در زندگی
ضرورت آماده باش دائمی منتظران مهدی (ع)
حقيقت هستى‏
اهمیت جایگاه قرآن
روزه بي سحری ممنوع!
رفاقت با امام زمان(عج)
آیا تمام گناهان بخشیده می شود؟!
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^