فارسی
چهارشنبه 29 فروردين 1403 - الاربعاء 7 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عاشورا و ده‏پيام

عاشورا و ده‏پيام

السلام عليك يا ابا عبدالله ( عليه السلام)

محرم براى ما «فروردين جان » است و عاشورا براى ما «بهار ايمان » .
هرجا كه شيعه اى زندگى مى كند، در اين ايام با عطر عاشورا معطر مى شود ودلش بى قرار كربلا مى گردد و با حضور در مجالس حسينى و دسته هاى عزادارى و حسينيه ها و باسوگوارى و عرض ادب به ساحت حضرت اباعبدالله ( عليه السلام) جان تازه اى مى گيرد و با اهل بيت عصمت و سالار شهيدان و شهداى كربلا پيوند مى خورد .
مكتب عاشورا، دانشگاه عزت و حماسه و ايمان است و ما هم افتخار مى كنيم كه در اين مدرسه عشق وايثار، ثبت نام كنيم و درس هاى آن را بياموزيم و در زندگى به كار بنديم .
عاشوراى حسينى براى ما درس ها و پيام هاى بسيارى دارد . ده پيام از اين قيام را مرور مى كنيم:

  • 1 . عزت و سربلندى مسلمان، در سايه جهاد و شهادت ومبارزه در راه حق و عدالت است . مرگ شرافتمندانه در اين راه، «حيات ابدى » است و زندگى با خوارى و خفت تن دادن به زبونى و ذلت، «مرگ تدريجى » است .
  • 2 - تكليف يك مسلمان متعهد، دفاع از ارزش هاى دينى، دعوت به پاكى و نيكى، «امر به معروف ونهى ازمنكر» ، اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد ومنكرات و انحرافات است واگر اين فريضه ترك شود، بدان مسلط مى شوند و سقوط جامعه حتمى است . قيام كربلا براى عمل به همين تكليف بود .
  • 3 - شهادت طلبى، سلاحى است كه هر امتى به آن مسلح شود، شكست ناپذير مى گردد . خون بر شمشير پيروز است و شهيدان راه خدا زندگان هميشه تاريخ و سرمايه هاى الهام بخش جوامعند . پس براى عزت يك جامعه، بايد «فرهنگ شهادت طلبى » را ترويج كرد .
  • 4 - فلسفه قيام كربلا، احياى دين و ترويج نماز وگسترش معنويات ومبارزه با منكرات است . پيروان اباعبدالله ( عليه السلام) با ايمان و عمل و تقوا و جهاد خويش، نشان مى دهند كه اين فلسفه را شناخته و آن را پذيرفته اند و در راه آن تلاش مى كنند .
  • 5 - براى يك مسلمان، بالاتر از هر چيز، عمل به وظيفه و انجام تكليف است، هرچه باشد و هرجا باشد، چه با فتح نظامى، چه با شهادت، چه با ماندن، چه با رفتن، چه با فرياد، چه با سكوت، قيام براى خدا شكست ندارد و هركه به «وظيفه » عمل كند، پيروز است، هرچند در ظاهر شكست بخورد .
  • 6 - مدعيان مسلمانى بسيارند . اما در صحنه امتحان است كه مؤمنان صادق و مدعيان دروغين و منافق شناخته مى شوند . آنان كه در جبهه نبرد حق و باطل، به هر بهانه اى امام حق را يارى نكنند و خود را كنار بكشند و به گوشه عافيت و راحت بخزند، مردود شدگان اين امتحانند، هرچند سابقه درخشان ايمانى و انقلابى داشته باشند .
  • 7 - اگر چهره هاى شاخص و افراد نافذ و مورد توجه جامعه - «خواص امت » - در لحظه هاى حساس به وظيفه خود عمل نكنند، جامعه را به ذلت و حيرت وافكار را به انحراف واسلام و تشيع را به انزوا مى كشانند . «رسالت خواص » ، بسى سنگين است و تكليف آگاهان، بسى خطير و حساس!
  • 8 - شيعيان حسين ( عليه السلام) و پيروان فرهنگ عاشورا، هرگز با دشمنان اسلام و مسلمين سازنش نمى كنند و عزت و سربلندى خود را به زندگى حقيرانه و بردگى ستمكاران و جباران نمى فروشند . جان مى دهند، ولى دين و ايمان و شرافت را از دست نمى دهند .
  • 9 - عزادارى براى امام حسين ( عليه السلام) و شهداى كربلا و اهل بيت مظلوم، نشانه همدلى و همراهى و همگامى با حماسه آفرينان عاشوراست . زنده نگه داشتن عاشورا، رمز بقاى اين حماسه جاويد است و سلاح اشك، فرياد مظلوميت بر ضد ظالمان است .
  • 10 - آنان كه به حكومت ظالمان و فاسدان تن بدهند و در برابر فساد و ظلم و بدعت و تحريف، سكوت و سازش كنند و جان خود را بيش از دين و عزت و شرف، دوست بدارند، ذلت دنيوى و عذاب اخروى و خشم خدا و نفرين خلق خدا را براى خود مى خرند . شعار عاشوراييان «هيهات منالذله » است و مدالشان عزت و آزادگى .

خدايا! ... ما را در شناخت درس ها و پيام هاى قيام عاشورا و عمل به وظيفه، موفق بدار .
افتخار همدلى با اهل بيت ( عليهم السلام) و همراهى با قرآن و عترت را از ما مگير .
ما را به زيارت و شفاعت «حسين بن على » ( عليه السلام) برسان .
سلام برحسين ( عليه السلام) و يارانش،
درود بر دوستان و پيروان و عزادارانش .

نويسنده:جواد محدثى


منبع : ماهنامه دیدار آشنا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

همه چیز درباره تاسوعا، عاشورا...
بنى اميه را رسوا كرد
بركات شهادت امام حسين (ع)
حتى در جنگ ، نماز ترك نشد
عوامل تحریف در تاریخ عاشورا
حماسه حسینی در آینه اندیشه شهید مطهری
عاشورا در لغتنامه (1)
زندگى سایر زنان نقش آفرين نهضت عاشورا
در بيان شهادت حضرت علی اصغر (ع)
شهید علامه مطهری، پیامهای عاشورا و خطر تحریف

بیشترین بازدید این مجموعه

در بيان شهادت حضرت علی اصغر (ع)
زندگى سایر زنان نقش آفرين نهضت عاشورا
عاشورا در لغتنامه (1)
حماسه حسینی در آینه اندیشه شهید مطهری
حتى در جنگ ، نماز ترك نشد
بركات شهادت امام حسين (ع)
بنى اميه را رسوا كرد
عوامل تحریف در تاریخ عاشورا
همه چیز درباره تاسوعا، عاشورا...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^