فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نقش محوري فعاليت هاي فكري و فرهنگي در نگاه امام حسين (ع)

نقش محوري فعاليت هاي فكري و فرهنگي در نگاه امام حسين (ع)

جهاد فکری » همچون « جهاد عملی » دارای اهمیت خاص و نقش محوری و بنیادین می باشد و همان گونه که مبارزه فیزیکی در جبهه حق و باطل و برای صیانت از دین و ملت و کشور و حفاظت از استقلال و تمامیت ارضی و تداوم حیات عزتمند و بالنده لازم و واجب است مبارزه فکری در صحنه های زندگی اجتماعی و فرهنگی و سیاسی به منظور مرزبانی از دین و نگاهبانی از هویت اسلامی و استمرار حضور و نقش آفرینی فرهنگ و معارف اسلامی ضروری و حیاتی می باشد.

بدیهی است نمی توان این دو نوع جهاد و تلاش را از هم منفک و جدا نمود و برای هر کدام از آنها درجه و رتبه ای متفاوت و متغایر بادیگری قائل شد که این دو مکمل هم و دارای رابطه متقابل و همگون می باشند و در هم تاثیر می نهند و از موجودیت یکدیگر حفاظت می کنند. یعنی تحقق جهاد فکری زمینه ساز تحقق جهاد عملی می باشد و در نقطه مقابل محقق گشتن جهاد عملی موجب مهیا و مساعد شدن بسترهای ظهور و بروز جهاد فکری می گردد. به دیگر سخن اگر فرهنگ و اندیشه و معارف و تعالیم اسلام با مجاهدت های متفکران و عالمان آگاه و نهادهای متولی نشر و تبلیغ گسترش و ترویج نگردد اصل و ارزش والای جهاد با کفر و شرک و نفاق جایگاه و نقش و اهمیت خود را نمایان نمی سازد و موجب پرورش نیروهای مبارز و حماسه ساز برای دفاع از دین و ملت و سرزمین نمی گردد. همچنین چنانچه جهاد با دشمنان در جبهه های جنگ به ظهور و عینیت نرسد و تهاجم و تعدی جبهه باطل نفی نگردد و امنیت مرزها و جامعه و کشور در سطح کلان تامین نشود زمینه ها و شرایط برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و تعالیم اسلامی با جهاد فکری اندیشمندان و عالمان متعهد و نهادهای فرهنگی و موسسات پژوهشی مساعد نمی گردد.

در متن آموزه های مقدس دینی با تعابیر و روش ها و تمثیل های گوناگون سعی شده تا جایگاه و نقش محوری جهاد فکری و فرهنگی نمایانده شود تا جامعه اسلامی به ارزش و منزلت آن واقف گردد و برای تحقق آن تلاش نماید.

رهنمود ذیل از حضرت امام حسین (ع ) یکی از روش های مزبور برای مشخص کردن نقش محوری جهاد و تلاش فکری و فرهنگی می باشد. امام (ع ) در قالب آموزه های زیبا و راهگشا چنین می فرمایند :
« کدام یک از این دو عمل برای تو خوشایند و دوست داشتنی می باشد نجات آن مسکین و ناتوانی که فردی قصد کشتن او را کرده است یا نجات آن مومن از شیعیان ما که فردی ناصبی و دشنام دهنده و بی دین قصد انحراف فکر و دل او را دارد در شرایطی که اگر تو راه بسته را بر او بگشایی تا با دلیل و برهان الهی بتواند آن فرد بی دین و فرومایه را در هم بشکند و به شبهاتی که ایجاد می کند پاسخ دهد

آری اگر این فرد مسلمان را از دست آن دشمن دشنام دهنده و بی دین نجات دهی ارزشمندتر می باشد که خدای بزرگ می فرماید : « کسی که فردی را زنده و احیا نماید گویا همه انسان ها را زنده کرده است » . پس آن کس که فکرش را زنده می سازی و از کفر به سوی ایمان سوق می دهی گویا همه انسان ها را زنده کرده ای پیش از آن که با شمشیرهای آهنین کشته شوند . » (۱ )

حضرت امام حسین (ع ) در این رهنمود زیبا جایگاه و اهمیت خاص جهاد فکری و فرهنگی را می نمایاند و با تمثیلی برگرفته از قرآن کریم مشخص می کند که نجات و رهایی انسان ها از خطر گمراهی و ضلالت و انحراف های اعتقادی و فکری بسیار ضروری و دارای ارزش و منزلت بزرگ می باشد و نباید نسبت به آن قصور ورزید و خود را در انجام این تعهد شرعی و مسئولیت انسانی به غفلت و تسامح گرفتار ساخت .

امام حسین (ع ) به این آیه شریفه استناد می جوید که می فرماید : « هر کس نفسی را حیات بخشد گویا همه مردم را حیات بخشیده است » (۲ )

حضرت امام حسین (ع ) از آیه مزبور اینگونه پیام می گیرد و به نتیجه می رسد که حیات فکری انسان بسیار حائز اهمیت است و قابل مقایسه با حیات جسمی نمی باشد. اگر چه صیانت از حیات جسمی در جای خود واجب و لازم می باشد لکن با اصل صیانت از حیات فکری و اعتقادی و روحی قابل قیاس نمی باشد زیرا انسانی که فکر وجان و روحش از انحراف و انحطاط رهایی یافت و از کفر و شرک و نفاق فاصله گرفت و به ایمان و توحید و خلوص رسید نه تنها خود از مرگ عقل و فکر رهایی یافته است که با حضور بالنده و سازنده خود در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در هدایت و ارشاد دیگران می کوشد و نور ایمان و شور عشق و شعور فکر وعقل خویش را در فضای گسترده جامعه انسانی به تجلی درمی آورد و به نقش آفرینی و تحول زایی می گذارد.

آیا جز این است که انسان گمراه و کافر و فاسق هم خود آلوده به انواع و اقسام گناه و بزه و فساد می باشد و در شکل گیری فتنه و تعدی و تهاجم به جان و مال و ناموس مردم و مختل کردن امنیت اجتماعی تلاش و فعالیت می نماید وهم دیگران را گمراه می نماید و به حرکت در بیراهه های معاصی و مفاسد به حرکت در می آورد .

و در نقطه مقابل مگر نه این است که انسان راه یافته و پاک و صالح عامل نضج و شکل گیری ایمان و عفاف و صلاح و نیکوکاری در دیگران می شود و شکوفه های عشق ناب و الهی و رایحه های دل انگیز فضایل و ارزش های والا و مقدس را در فضای زندگی انسان ها می پراکنند و جان و روحشان را به طراوت و نشاط معنوی می رساند و همچنان که خود در بلندای قله عشق و پرستش قرار گرفته و سر بر آسمان عزت و شرافت می ساید دیگران را نیز به حرکت از دامنه های کوه راسخ و استوار « هدایت » به سوی قله رفیع و عظیم و اطمینان بخش آن ترغیب می کند .

با این وصف مشخص است که جهاد فکری انسان های فکور و آگاه و خودساخته و مهذب در عرصه های فعالیت های اجتماعی چقدر حائز ارزش و اهمیت می باشد و از چه نقش حیاتی و محوری و تحول زایی برخوردار است . و نیز مشخص است که اندیشمندان اسلامی و مراکز حوزوی و پژوهشکده ها و مراکز فرهنگی و نهادهای متولی نشر تعالیم و معارف اصیل اسلامی از چه مسئولیت عظیمی برخوردار می باشند و چگونه باید برای تحقق آثار ارزشمند جهاد فکری و فرهنگی در ابعاد گوناگون و در سطوح کلان و مرتبط با نیازهای داخل و خارج از کشور به تلاش و فعالیتی جامع و گسترده و متداوم اهتمام ورزند. این مسئولیت بزرگ و فعالیت های جامع و گسترده ناشی از آن اگر چه در همه اعصار و زمان ها و در هر مقطع از تاریخ حائز اهمیت است لکن در عصر کنونی که انقلاب شکوهمند اسلامی بر مبنای فرهنگ و اندیشه اسلامی در ایران شکل گرفته و امواج آن در سرتاسر جهان گسترش یافته و جان و روح ملل مسلمان و آزادگان جهان را مشتاق ساخته است بیشتر و فزون تر و با ابعادی وسیع تر ضرورت می یابد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ ـ فرهنگ سخنان امام حسین (ع ) ترجمه و تنظیم به کوشش محمد دشتی انتشارات مشهور ص ۴۷۷
۲ ـ قرآن کریم سوره مائده (۵ ) آیه ۳

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اصلاحات در قیام عاشورا
حسین بن على(علیه السلام) مظهر عزت
تربت حسيني و قداست و شفابخشي آن
آزادی حقیقی در فرهنگ حسینی
تاریخ نگاشت عاشورا با نام طبقات الکبری
جايگاه سيدالشهداء در قلب پيامبر اكرم صلى الله ...
توصیه به خواندن این سوره در نمازهای واجب
عيدى خداوند متعال
مقام شكر از منظر امام حسین(ع)
قالبی جدید برای فریب !!

بیشترین بازدید این مجموعه

امام حسین و مناجات عاشقانه
حسین بن على(علیه السلام) مظهر عزت
تربت حسيني و قداست و شفابخشي آن
جايگاه سيدالشهداء در قلب پيامبر اكرم صلى الله ...
توصیه به خواندن این سوره در نمازهای واجب
اصلاحات در قیام عاشورا
تاریخ نگاشت عاشورا با نام طبقات الکبری
قالبی جدید برای فریب !!
جریان سازان اصلی واقعه عاشورا
مقام شكر از منظر امام حسین(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^