فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

فرشتگان‏

فرشتگان برپايه نظر دقيق محققين از دانشمندان و متكلّمان اسلامى كه برگرفته از آيات قرآن و روايات و معارف حقه است، ذواتى لطيف، الهى و نورانى و داراى درك و فهم و به فرموده اميرالمؤمنين (ع) موجوداتى صددرصد عقلى هستند.

فرشتگان به اذن حضرت حق برتصرّفات بسيارسريع و انجام كارهاى دشوار، و شكل گرفتن به اشكال و صورت هاى گوناگون تواناهستند، و جايگاهشان درهمه ميدان هستى و عرصه گاه آفرينش است.

ايمان به فرشتگان واجب و انكار و دشمنى با آنان مساوى با كفر است.

وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ ...

بلكه نيكى (منش و صفت) كسى است كه داراى ايمان به خدا و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران است.

مَنْ كانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْرِيلَ وَ مِيكالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْكافِرِينَ:

هركه با خدا و فرشتگان و پيامبرانش و جبرئيل و ميكائيل دشمن باشد [كافر است ] و بى ترديد خدا دشمن كافران است.

فرشتگان داراى مقام عصمتاند و هرگز از فرمان هاى خدا، و خواسته هاى حضرت حق، درهيچ زمينهاى عصيان نمى ورزند و آلوده به سرپيچى و تكبر نمى شوند.

عدد فرشتگان را جزخدا كسى نمى داند، حضرت صادق (ع) در روايتى كه درباب زيارت حضرت سيدالشهداء (ع) وارد شده ميفرمايد:

«ما خلق الله خلقاً اكثرمن الملائكة:»

خدا مخلوقى را از نظر كثرت افراد بيش تر از فرشتگان نيافريده است.

خداى مهربان در قرآن مجيد به اصناف فرشتگان اشاره دارد از جمله: حاملان عرش ، حلقه زنندگان پيرامون عرش ، فرشتگان مأمور قبض روح ، فرشتگان بهشت ، فرشتگان دوزخ ، گماشته شدگان برآدميان ، ثبت كنندگان اعمال انسان ، گماشتگان به اوضاع و احوال جهان و مجريان فرمان هاى حضرت حق در عالم مادى و معنوى.  كتاب خدا فرشتگان را رسولان خدا ، و بندگان مقرب حضرت حق ، و عباد اكرام شده و بزرگوار پروردگار ، و تسبيح گويان و حمدكنندگان و به جا آورندگان تقديس حضرت محبوب توصيف ميكند  و آنان را خائف از پروردگار هستى ميشمارد.

فحر رازى ميگويد: بدان كه پس از كلام خدا و پيامبرش كلامى در وصف فرشتگان برتر و بالاتر از كلام اميرالمؤمنين على (ع) نيست.  امام (ع) در خطبه اول نهج البلاغه ميفرمايد:

سپس ميان آسمان هاى بلند را از هم گشود، و از فرشتگان گوناگون خود پركرد، گروهى درسجدهاند و آنان را ركوعى نيست، برخى در ركوعاند و قيامى ندارند، و جمعى بدون حركت از جاى خود درحال قيام اند، و شمارى جداى از ملالت و خستگى در تسبيح اند، در ديدگانشان خواب، و درعقلشان بيهوشى، و در كالبدشان سستى راه ندارد، و غفلتِ فراموشى آنان را فرا نمى گيرد، برخى امين وحى خدايند و زبان گويا به سوى پيامبران، و واسطه اجراى حكم و فرمان حق اند، گروهى حافظان بندگان از حوادث، و دربانان درهاى بهشت هايند، بعضى قدم هاى ثابت در قعرزمينها وگردنهائى بالاتر از برترين آسمان، و هيكلهائى از اطراف جهان گذشته و دوشهائى مناسب پايه هاى عرش دارند، ديدگانشان در برابر عظمت عرش به زيرافتاده، و در زير آن جايگاه در بال هاى خود پيچيده اند، بين آنان و موجودات ماد و نشان حجابهائى از عزت، و پردههائى از قدرت افكنده شده، در دنياى خيال خود براى خدا صورتى تصوير ننمايند و صفات او را چون اوصاف مخلوقات نينگارند، و به اماكن محدودش نسازند، و او را به امثال و همانند اشاره نكنند.

وجود مبارك حضرت سجاد (ع) در دعاى سوم صحيفه سجاديه با توضيح بيشترى به فرشتگان و اوصاف آنان، و مسئوليت هايشان پرداخته و دراين زمينه حق مطلب را ادا كرده است.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عذاب كافران‏
مهمترین هدف
حساب عمل اندک انسان
حسادت به مال دیگران
توجه به دستورات بهداشت فردی و اجتماعی
مجالس اهل‌بیت(ع)
علت صبر خدا بر گناهکاران
دعوت به بدی
آثار چشيدن مزه عشق‏
عاشقانه با خدا

بیشترین بازدید این مجموعه

بهشت و جهنم
حقيقت ايمان
رباب همسر حضرت حسين‏
عذاب كافران‏
قضاوت قاطع قرآن كريم‏
بصائر
دعوت به بدی
ابی عبدالله قبله‌نمای کامل
حساب عمل اندک انسان
مجالس اهل‌بیت(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^