فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

وسائل هدايت - جلسه هشتم (2) - (متن کامل + عناوین)

 

خدا، زينت دهنده نعمات پنج گانه

روى حساب اين دو آيه و اين سه روايت، حالا سراغ آيه مورد بحث مى رويم.

« زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَ تِ مِنَ النِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَـطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالاْءَنْعَـمِ وَالْحَرْثِ ذَ لِكَ مَتَـعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَـءَابِ »(1)

من براى اين كه محبوب قلب مردم بشود، زنان را آرايش دادم. طورى زن را آفريدم كه مرد او را ببيند، بخواهد، ميل به او پيدا كند و با او ازدواج كند.

فرزندان را آرايش دادم كه وقتى متولد شوند، دل مادر و پدر را ببرند، و اينها جانشان را براى بچه هاى خود بگذارند. آرايش زندگى است.

پول را آرايش دادم كه بندگان من زمستان، بهار، شب، گرما و سرما، با موتور يا ماشين، با هر چه دارند دنبالش بدوند.

حيوانات، مركب ها را، آرايش دادم كه همه مردم را جلب زندگى خود كنند، و بهره ببرند.

زراعت را هم آرايش دادم، كه بگويد: عجب گندم كارى عالى اى است! ما هم برويم و صد هكتار زمين بگيريم و گندم بكاريم. اين قدر هم او را عاشق گندم كارى و


1 ـ آل عمران (3) : 14؛ «محبت و عشق به خواستنى ها [ كه عبارت است ] از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چهارپايان و كشت و زراعت ، براى مردم آراسته شده است ؛ اينها كالاى زندگىِ [ زودگذرِ ] دنياست ؛ و خداست كه بازگشت نيكو نزد اوست .

 

باغ دارى مى كنم با آنكه زحمت هم دارد، اين نعمت ها را من براى شما قرار دادم.

 

بررسى اهميت اولاد و جايگاه او

درباره برخورد با زن و برخورد زن با شوهر، در جلسه قبل مطالب بسيار مهمى را از قول پروردگار متعال، رسول خدا، امام باقر، حضرت صادق و زين العابدين عليهم السلام شنيديد.

قسمت دوم آيه شريفه در مورد «بنين» است؛ من فرزندان را در قلب شما آرايش دادم كه وقتى بچه به دنيا مى آيد، عشق به آن بچه شما را وادار كند، خواسته هاى من را در حق آن بچه انجام بدهيد.

من نظر پروردگار و پيغمبر و ائمه عليهم السلام را راجع به اولاد عرض مى كنم.

بخش اول: اهميت، ارزش و جايگاه اولاد است.

اين حرفها براى كسانى است كه عمل صالح دارند و عملشان هم بر دو پايه مبدأ و معاد است.

 

درخواست از امام عليه السلام براى اولاد دار شدن

امام صادق عليه السلام فرمود: فلان كس يك روزى به من گفت: « يابن رسول الله انى كنت زاهدا فى الولد » من اصلاً دلم نمى خواست بچه دار بشوم، علاقه داشتم كه خودم باشم و زنم. شايد زنم بچه مى خواست، اما من مى گفتم: بچه مى خواهى چه كار؟ حالا بچه بزايى كه شبها تا صبح گريه كند و نخوابيم؟ سرما بخورد، او را دكتر ببرى، مسافرت مى خواهى بروى نمى توانى، بايد ببرى به پدر و مادرت بدهى، آنها هم هزار ايراد به بچه مى گيرند.

« حتى وقفتُ بعرفة » يابن رسول الله! تا خدا قسمتم كرد، بعد از ظهر روز نهم ذى حجه، مُحرم وارد صحراى عرفات شدم.

 عرفات آنجايى است كه حضرت سيدالشهداء عليه السلام آن دعاى باعظمت عرفه را خواندند.

مى گويد: يابن رسول الله! من در عرفات مُحرم بودم: « فأذا الى جنبى غلامٌ شابّ » در كنارم چشمم به يك جوانى افتاد كه: « يدعو و يبكى » در حال دعا گريه مى كرد « و يقول: يا رب والدى والدى » خدايا! پدر و مادرم را بيامرز، رحم كن، دنيا و آخرت آنها را آباد كن.

يابن رسول الله! چه دعايى مى كرد! اشكى مى ريخت! « فرغبنى فى الولد حين سمعت ذلك ».(1)

از مكه كه برگشتم، به همسرم گفتم: من بچه مى خواهم، نمى فهميدم كه نداشتن بچه چه بدبختى بزرگى است. او را كه ديدم، فهميدم اولاد منبع خير و كرامت است.

 

استقبال پيامبر صلى الله عليه و آله از حسنين عليهماالسلام

در روايت دارد: پيغمبر صلى الله عليه و آله روى منبر نشسته بودند، و مشغول سخنرانى بودند. « فجاء الحسنُ و الحسين عليهماالسلام » روى مردم به طرف پيغمبر صلى الله عليه و آله بود، و ايشان درب مسجد را مى ديد، ديد حسن و حسين آمدند، دو سه ساله بودند، اين ها با هم يك سال فرق داشتند « و عليهما قميصان أحمران » هر دو پيراهن قرمز پوشيده بودند « يعثُران » دو قدم كه مى آمدند، مى افتادند و دوباره بلند مى شدند. دست همديگر را گرفته بودند، مى آمدند.

« فَنَزَل رسول الله صلى الله عليه و آله من المنبر » در وسط سخنرانى پيغمبر صلى الله عليه و آله از منبر پايين آمد،


1 ـ الكافى: 6/3، حديث 5؛ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ إِنَّ فُلاَناً رَجُلاً سَمَّاهُ قَالَ إِنِّي كُنْتُ زَاهِداً فِي الْوَلَدِ حَتَّى وَقَفْتُ بِعَرَفَةَ فَإِذَا إِلَى جَانِبِي غُلاَمٌ شَابٌّ يَدْعُو وَ يَبْكِي وَ يَقُولُ يَا رَبِّ وَالِدَيَّ وَالِدَيَّ فَرَغَّبَنِي فِي الْوَلَدِ حِينَ سَمِعْتُ ذَلِكَ.»

 

جمعيت را شكافت و نزديك درب رفت « فحملهما و وضعهما بين يديه » هر دو را بغل گرفت، حسن را روى زانوى راست نشاند و حسين را روى زانوى چپ « ثم قال » اين آيه سوره تغابن را خواند:

« وَاعْلَمُوآاْ أَنَّمَآ أَمْوَ لُكُمْ وَأَوْلَـدُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ »(1)

من مال و بچه هاى شما را براى اين كه ابزار ساختن آخرت شما بشوند، به شما دادم.(2)

هر كس دستورهاى منِ خدا را راجع به بچه هايش عمل كند، پيش من أجر عظيم دارد. اولاد دارى اجر عظيم است.

 

اولاد، بهتر از صدقات جاريه

يك قناتى در تهران معروف به قنات حاج عليرضا هست، مال زمان فتحعلى شاه قاجار، كه دويست سال است كه اين قنات را حاج عليرضا ساخته است.

حاج عليرضا تاجرى بود كه پولش را براى مردم محلى در تهران خرج كرد و قنات را كند. رفيقش مى گويد: بعد از مردنش خواب او را ديدم، روى يك تخت، پايش را دراز كرده بود و زير تخت هم آبى داشت رد مى شد كه آدم آن آب را نگاه


1 ـ تغابن (64) : 15؛ «اموال و فرزندانتان فقط وسيله آزمايش اند ، و خداست كه پاداشى بزرگ نزد اوست .»

2 ـ كشف الغمة: 1/522؛ بحار الأنوار: 43/300، باب 12، حديث 64؛ «عَنِ التِّرْمِذِيِّ وَ النَّسَائِيِّ فِي صِحَاحِهِمْ كُلٌّ مِنْهُمْ بِسَنَدِهِ يَرْفَعُهُ إِلَى بُرَيْدَةَ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يَخْطُبُ فَجَاءَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عليه السلام وَ عَلَيْهِمَا قَمِيصَانِ أَحْمَرَانِ يَمْشِيَانِ وَ يَعْثُرَانِ فَنَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله مِنَ الْمِنْبَرِ فَحَمَلَهُمَا وَ وَضَعَهُمَا بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ قَالَ صَدَقَ اللَّهُ إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ فَنَظَرْتُ إِلَى هَذَيْنِ الصَّبِيَّيْنِ يَمْشِيَانِ وَ يَعْثُرَانِ فَلَمْ أَصْبِرْ حَتَّى قَطَعْتُ حَدِيثِي وَ رَفَعْتُهُمَا.»

 

مى كند، زنده مى شود.

گفتم: حاج عليرضا! حالت چطور است؟ گفت: بعد از مردنم از آن قنات عجيب بهره مى برم، اما به جاى آن قنات كاش خدا يك اولاد به من مى داد، حتى كور، كه فقط يك دفعه زبانش باز مى شد، و يك «لا اله الا الله» مى گفت، اينجا براى من از اين قنات بهتر بهره داشت.(1)

 

طلب اولاد توسط انبيا در قرآن

اين قدر اولاد خوب، و پدر و مادرى كه اولاد خوب بخواهند و در طريق ساختن اولاد خوب اقدام كنند، ارزش دارند كه حضرت ابراهيم عليه السلام و حضرت زكريا عليه السلام از پروردگار عالم طلب اولاد كردند؛

« فَهَبْ لِى مِن لَّدُنكَ وَلِيًّا * يَرِثُنِى وَ يَرِثُ مِنْ ءَالِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا »(2)

اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمود: خدايا! من نمى گويم يك بچه سبزه روى نمكىِ زيباى خوش هيكل به من بده، خدايا! يك اولادى به من بده كه مطيع تو باشند، كه من بهره و سودش را ببرم.

يك بخش در روايات هم مسأله عشق به اولاد است. رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد:

« أحبوا الصبيان و ارحموهم »(3)

 


1 ـ الكافى: 7/57، حديث 5؛ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ سِتَّةٌ تَلْحَقُ الْمُوءْمِنَ بَعْدَ وَفَاتِهِ وَلَدٌ يَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ مُصْحَفٌ يُخَلِّفُهُ وَ غَرْسٌ يَغْرِسُهُ وَ قَلِيبٌ يَحْفِرُهُ وَ صَدَقَةٌ يُجْرِيهَا وَ سُنَّةٌ يُوءْخَذُ بِهَا مِنْ بَعْدِه.»

2 ـ مريم (19) : 5 ـ 6؛ «پس مرا از سوى خود فرزندى عطا كن . * كه از من و خاندان يعقوب ارث ببرد ، و او را پروردگارا ! [ از هر جهت [مورد رضايت [ خود [قرار ده .»

3 ـ الكافى: 6/49، حديث 3؛ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ االلَّهِ صلى الله عليه و آله احِبُّوا الصِّبْيَانَ وَ ارْحَمُوهُمْ وَ إِذَا وَعَدْتُمُوهُمْ شَيْئاً فَفُوا لَهُمْ فَإِنَّهُمْ لاَ يَدْرُونَ إِلاَّ أَنَّكُمْ تَرْزُقُونَهُمْ.»

 

به بچه هايتان عشق بورزيد، دوستشان داشته باشيد، و به آنها رحم كنيد.

به بچه ها تند نگاه نكنيد، قيافه بد و ترسناك نشان ندهيد، با رحمت، نرمى و مدارا رفتار كنيد.

 

حب اطفال، افضل اعمال نزد پروردگار

اين روايتى كه نقل مى كنم، خيلى روايت عجيبى است، روانشناسان دنيا، دانشگاهى هاى دنيا كجا هستند كه اين حرفها را گوش بدهند؟ آمريكا و اروپا كه شصت كيلومتر فيلم از حركات بچه هاى كوچك گرفته اند، تا روانشناسى كودك را تكميل كنند، كجا هستند كه گوش بدهند؟

امام صادق عليه السلام مى فرمايد:

موسى عليه السلام در كوه طور به پروردگار گفت: « يا رب أىُّ الأعمال أفضل عندك؟ » چه عملى پيش وجود مقدست از همه اعمال در اين عالم برتر است؟ خطاب رسيد: « حبُ الأطفال »(1) عشق ورزى به بچه هاى خود.

پدر و مادرى كه به بچه خود عشق مى ورزند، آغوش را باز مى كنند و كودك خود را بغل مى كنند، او را مى بوسند، با او بازى مى كنند، او را پيش خود مى خوابانند، بغل مى كنند و راه مى برند كه گريه نكند، اين افضل اعمال پيش من است.

حالا قرآن مجيد فقط سفارش به اولادهاى بلافصل نمى كند، من آيه اش را مى خوانم، به نوه ها و اولادهاى غير مستقيم خودتان هم سفارش مى كند.


1 ـ المحاسن: 1/293، باب 47، حديث 453؛ مستدرك الوسائل: 15/114، باب 2، حديث 17695؛ «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ قَالَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ عليه السلام يَا رَبِّ أَيُّ الاْءَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَكَ فَقَالَ حُبُّ الاْءَطْفَالِ فَإِنَّ فِطْرَتَهُمْ عَلَى تَوْحِيدِي فَإِنْ أُمِتْهُمْ أُدْخِلْهُمْ بِرَحْمَتِي جَنَّتِي.»

 

ادامه دارد . . . 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه پانزدهم
کلام ارزشمند حضرت زهرا(س) در بیان دین
دهه دوم محرم 94 خوی آرامگاه شیخ نوایی سخنرانی هفتم
خودشناسی - جلسه اول
ارزش عمر و راه هزينه آن-جلسه بیست وچهارم (متن ...
شیطان و اهل تقوا - جلسه پانزدهم – (متن کامل + ...
رفع حجاب‏ها با ايمان و تقواى مستمر
صله با قاطع رحم
اهميت واجبات از ديدگاه اسلام
ردّ ادعاى كهنگى دين اسلام‏

بیشترین بازدید این مجموعه

خودشناسی - جلسه اول
نفس - جلسه دوازدهم
ارزشها و لغزشهای نفس - جلسه پانزدهم
ردّ ادعاى كهنگى دين اسلام‏
سِرِّ نديدن مرده خود در خواب‏
جفاى برخى از زنان ايرانى به پيامبر اكرم صلّى الله ...
شیطان و اهل تقوا - جلسه پانزدهم – (متن کامل + ...
تخلیه، تحلیه و تجلیه
شهر ری مصلی آستان مقدس حضرت عبد العظیم دهه سوم ...
دهه دوم محرم 94 خوی آرامگاه شیخ نوایی سخنرانی هفتم

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^