فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پيدايش حيرت انگيز حيوانات‏

وَ اللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ ماءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلى بَطْنِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلى رِجْلَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلى أَرْبَعٍ يَخْلُقُ اللَّهُ ما يَشاءُ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ:

و خدا همه جنبندگان را ازآب پديدآورد، برخى برشكم و بعضى بر دوپا و بعضى برچهارپا راه ميروند خدا هرچه را بخواهد ميآفريند زيرا برهركارى تواناست.

همانطور كه درآيه فوق ملاحظه ميكنيد قرآن منشأ حيات و نخستين گهواره جنبندگان را آب معرفى نموده است.

علوم زيست شناسى نيز آب را پايه زندگى ميداند چنان كه تحقيقاتى كه راجع به ساختمان عمومى جسم زنده به عمل آمده است ميرساند كه آب و كربن قريب نود و هشت درصد جسم موجود زنده را تشكيل ميدهند، ونيز بررسيهاى زمين شناسى ميرساند كه قبل از پيدايش آب و حيات برسطح زمين وجود نداشته و پس از پيدايش آب و ايجاد درياها و اقيانوسها تدريجاً محيط مساعدى براى زندگى موجودات زنده و تنوع آنها فراهم گرديده است، و جنبندگان اوليه ابتدا در دريا بوده و بعد به خشكى درآمدهاند.

اكنون اگر با كمك علم ديرين شناسى و فسيل شناسى به قهقرا برگرديم و به تماشاى جنبندگان و حيوانات ابتدائى بپردازيم به همان ترتيبى كه در قرآن آمده است ابتدا به خزندگان آنهائى كه برشكم راه ميروند و بعد به پرندگان و آنهائى كه بردو پا راه ميروند و بعد به پستانداران و آنهائى كه برچهارپا راه ميروند برميخوريم.

قديميترين فسيلهائى كه از دوران اول به دست ديرين شناسان رسيده است عبارتاند از: تريلوبيتها، براكيوپودها، برخى ازانواع مرجانها، گرايتوليتها، فوزولين و ماهيان زره دار و در دوره بعد بعضى ديگر از ماهيها و هم چنين گروه سوسماران و ماران و لاك پشتان و تمساحان و خزندگان زمينى پديد آمدند، اين حيوانات جزء آن دستهاند كه برشكم راه ميروند.

در دوران دوم (دوره ژوراسيك) پرندگان پيدا شدند كه قديميترين آنها اركئورنيت است كه داراى پرو استخوان و جمجمه شبيه به پرندگان و به جثه كبوترى بوده ولى نميتوانسته است خوب پرواز كند و پرهاى او بيشتر براى جلوگيرى از حملات دشمنان بوده است.

در دوره بعد پرندگانى پديد آمدند كه عبارت بودند از ايكتيورنيس كه به جثه كلاغى بوده و به خوبى ميتوانسته پرواز نمايد و هسپرونيس كه داراى قيافه مرغان ماهى خوار بوده است. اين حيوانات جزء آن دستهاند كه بردو پا راه ميروند.

نخستين آثار پستاندارن در دوره ترياس در اواخر دوره دوم پيداشده است، اين پستانداران اكثراً جثه اى كوچك داشته اند، گرچه از بقاياى كامل اين جنبدگان به حدكافى به دست فسيل شناسان نرسيده ولى احتمال ميرود كه از دسته كيسه داران بوده اند.

از اوائل دوران سوم پستانداران و آنهائى كه برچهارپا راه ميروند به يك باره كثرت و تنوع پيدا كردهاند تا به انواع بيشمار كنونى از قبيل اسب، گاو، شتر، فيل، كرگردن و ميمون رسيدهاند و اين حيوانات جزو آن دستهاند كه بر چهار پا راه ميروند.

نتيجه اى كه قرآن از مشاهده آفرينش حيوانات گوناگون به دست ميدهد اين است كه:

خداوند هرچه بخواهد ميآفريند زيرا او برهركارى تواناست.

راستى اين آفرينشهاى گوناگون و حيرت انگيز حيوانات ما را به قدرت بينهايت پروردگار هدايت نموده «1» و دل را براى پذيرش توحيد ناب و ربوبيت حضرت حق آماده ميسازد.

أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ؟!

آيا به آفرينش شتر با دقت و تأمل نمينگرند كه چگونه «با منافع بسيار» آفريده شده است.

أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صافَّاتٍ وَ يَقْبِضْنَ ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ ءٍ بَصِيرٌ:

آيا ندانستهاند كه پرندگان بالاى سرشان را درحالى كه بال ميگشايند و ميبندند فقط خداى رحمان در فضا نگه ميدارد؟ يقيناً او برهمه چيز و برهركارى بيناست.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نسل آدم و حوا
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
توبهٔ واقعی
نام و لقب و كنيه زين العابدين
مؤمن تسليم خواسته ى خداست
همنشينان پاك وناپاک
خوشبختی دنیا و آخرت
مال حرام و کار خیر
مؤمن نسبت به دستورات پروردگار اهل چون و چرا نمی ...
دعا برای دختر دار شدن

بیشترین بازدید این مجموعه

نام و لقب و كنيه زين العابدين
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
هبوط
نسل آدم و حوا
همنشينان پاك وناپاک
مؤمن نسبت به دستورات پروردگار اهل چون و چرا نمی ...
خودنگهداری
خوشبختی دنیا و آخرت
انسان های متواضع
در راه خدا باش!

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^