فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 26 مهر 1390 ساعت 8:26 بعد از ظهر

ضعف ارتباط با خدا رابطه مستقيم با بيماری‌های روحی جامعه دارد

 

گروه اجتماعی: اگر به ريشه‌های بيماری‌های روانی جامعه دقت كنيم، به يكی از علل آن يعنی ضعيف بودن ارتباط انسان‌ها با خدا می‌رسيم.

 

آرامش روانی و عاطفی مهم‌ترين نياز روزافزون انسان‌ها در گستره جهان است؛ چرا كه غالب افراد در دنيای امروز از ناامنی روانی، اضطراب و افسردگی رنج می‌برند و اگر به ريشه‌های بيماری‌های روانی جامعه دقت كنيم، به يكی از علل آن؛ يعنی ضعيف بودن ارتباط انسان‌ها با خدا خواهيم رسيد.

 

«هُوَ الَّذِی اَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ؛ او كسی است كه بر دل مؤمنان آرامش را فرو فرستاد.»

 

 خدواند ميفرمايد:

كسی كه روی خود را تسليم خدا كند و نيكوكار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است، نه ترسی بر آنان است و نه اندوهناك می شوند 

قرآن كريم به عنوان كتاب هدايت شامل مجموعه‌ای از دستورات، پندها، موعظه‌‌ها است كه هر كدام به جنبه‌ای از زندگی انسان‌ توجه دارد و از آموزه‌های آن‌ می‌توان قواعد و دستورالعمل‌هايی برای تامين بهداشت روانی استفاده كرده و ديدگاه‌های تربيتی قرآن را به صورت قابل فهم به نسل جوان عرضه كرد.

 

قرآن حوزه‌هاى امنيت را در ابعادی چون؛ روحى و روانى، فردى و اجتماعى مورد توجه قرار داده و براى تحقق آن، گزاره‌هاى معرفتى و آموزه‌هاى دستورى و ارشادى صادر كرده است تا با تحقق امنيت، انسان به كمال خود در دنيا دست يابد.

 

25مهرماه؛ روز سلامت روان و آسيب های اجتماعی

 

آسيب‌شناسی در قلمرو مسائل اجتماعی، ميدان‌های متفاوتی را در بر می‌گيرد كه شامل آسيب‌شناسی اخلاقی، فرهنگی، دينی، ملی و قومی، اقتصادی، سياسی، امنيتی و… می شود.

 

پژوهش‌ها نشان داده است افراد و گروه‌های مذهبی كمتر دچار بحران هويت می‌شوند و اين افراد در برابر بيماری‌های سخت از خود اميد و مقاومت بيشتری نشان می‌دهند، پزشكان دريافته‌اند كه مذهب در ايجاد آرامش روحی و روانی بسيار تاثيرگذار است.

 

 خداوند می فرمايد:

كسی كه روی خود را تسليم خدا كند و نيكوكار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است، نه ترسی بر آنان است و نه اندوهناك می شوند

خداوند در قرآن كريم فرموده است: أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باشيد كه با ياد پروردگار عالم، دل‌ها آرام می‌گيرد.

 

دستورالعمل قرآن برای زندگی سالم را می‌توان در ايمان و ياد خدا، احترام و احسان به والدين، تربيت صحيح فرزندان، تأمين اقتصادی و آگاهی و دانايی نام برد.

 

26مهرماه؛ سلامت روان و شيوه زندگی سالم

 

روح و بدن، هر يك برای خود سلامتی و بيماری مخصوص به خود را دارند و احياناً بيماری يكی از آن‌ها سبب بيماری ديگری می‌شود، تا جايی كه می‌گويند: روح سالم در بدن سالم قرار دارد.

 

حكومت از مفاهيم اساسی قرآن و آموزه‌های آن است؛ ريشه اين گرايش قرآن را بايد در نگرش اجتماعی اسلام به حوزه مفاهيم زندگی انسانی دانست. وظايف و مسئوليت‌های دولت را در دو بخش اساسی می‌توان دسته‌بندی كرد؛ وظايفی كه به حوزه آرامش و امنيت روحی و اجتماعی و ملی باز می‌گردد و ديگری مسئوليت‌هايی كه به حوزه آسايش و رفاه اقتصادی ارتباط پيدا می‌كند.

 

27مهرماه؛ سلامت روان و حمايت‌ مسئولين كشوری

 

به نظر قرآن مهم‌ترين وظيفه و مسئوليت دولت و حكومت اسلامی، برقراری نظم و امنيت و دفاع از جان و مال مردم و شهروندان است. در آيه ۹۹ سوره يوسف وقتی سخن از هجرت بنی‌اسرائيل به مصر می‌شود، حضرت يوسف (ع) به اين نكته اشاره می‌كند كه اگر به مصر می‌آييد اميد آن است كه به امنيت دست يابيد.

 

28مهرماه؛ سلامت روان و انگ زدايی

 

«انگ زدن» وضعيتی است كه به وسيله جامعه نامطلوب تلقی می‌شود، اين انگ‌گذاری چنان مهم و متمايز كننده است كه فرد به وسيله فقط همان جنبه تعريف می‌شود نظير «كور، چلاق، ديوانه» به اين ترتيب فرد كم ارزش يا بی‌ارزش شمرده شده و هويت او مخدوش می‌شود.

 

از ديدگاه مذهبی دروغ، تهمت، ناسزا به علت اينكه اغلب برچسب‌های ذهنی را ايجاد می‌كنند، مشمول نهی هستند، همچنين برچسب‌زدن به افراد بيمار نيز می‌تواند بر روند بهبود آن‌ها تاثيرگذار باشد.

 

در كتاب حمديه، معنويت يك كيفيت روانی است كه فراتر از باورهای مذهبی است و در انسان ايجاد انگيزه می‌كند و احساساتی مثل درك هيبت‌الهی و احترام به خلقت را در شخص به وجود می‌آورد؛ فرد معنوی در زندگی هدفمند بوده و معنای زندگی را دريافته است، حتی در مواردی كه فرد به وجود خداوند اعتقاد ندارد بعد معنوی، انسان را واميدارد تا درباره خلقت و جهان لايتناهی تفكر كند، زمانی اين بعد مهم در زندگی برجسته و مهم می‌شود كه انسان در برابر فشارهای عاطفی، بيماری شديد و مرگ قرار گيرد.

 

عقايد دينی در اميدوار كردن انسان‌ها و ايجاد انگيزه‌ شفا يافتن برای بيماری‌های جسمانی و روانی آنان موثر است.

 

 خداوند می فرمايد:

أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ؛آگاه باشيد،كه با ياد پروردگار عالم،دلها آرام ميگيرد

 

29مهرماه؛ سلامت روان و معنويت

 

«بَلَی مَنْ اَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ اَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ كسی كه روی خود را تسليم خدا كند و نيكوكار باشد، پاداش او نزد پروردگارش ثابت است، نه ترسی بر آنان است و نه اندوهناك می‌شوند.»

 

30مهرماه؛ سلامت روان و مشاركتهای مردمی

 

مؤثرترين و كارآمدترين راه ارتباط مشاركت و همكاری با ديگران است چرا كه مستقيم و بی‌واسطه برقرار می‌شود. ارتباط بين فردی در تصميم‌گيری افرادی كه ملزم به انتخاب هستند، اما توان انتخاب ندارند تاثيرگذار است.

 

در كتاب اصول كافی از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه می‌فرمايند: هر مسلمانی كه به جماعتی از مسلمانان، خدمت كند، خدا به شماره آنها در بهشت برايش خدمت‌گزار می‌گمارد.

 

تاكيد معارف اسلامی به همه افراد اين است كه علاوه بر زيان نرساندن به مردم، بايد تلاش كنند تا سودی از اعمالشان به آنان برسد.

 

با توجه به اهميتی كه اسلام برای شخصيت انسان قائل است، برآورده ساختن نيازهای او را يكی از كارهای پسنديده برمی‌شمرد و از اين طريق، مردمان مسلمان، به برآورده ساختن نيازمندی ‌های نيازمندان تشويق و ترغيب می ‌شوند.


منبع : خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

آشنایی با مركز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
ممنوعیت استفاده از لفظ جلاله "الله" در مطبوعات ...
ارتباط با امام زمان(ع) و ارواح مؤمنین
كويت ميزبان همايش ارزش‌ ميانه‌روی در فرهنگ ...
پخش ویژه برنامه ولادت امام حسن عسگری(ع) از رادیو ...
به دليل اشتباه چاپی؛ خريد و فروش نسخه‌ای از قرآن ...
استاد انصاریان:قیام عاشورا مصداق عینی امر به ...
افتتاح بزرگ‌ترین مجتمع رفاهی زائران اربعین در ...
استاد انصاریان: فاصلۀ بین ما از رحم مادر تا قبر یک ...
گزارش تصویری/سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^