فارسی
دوشنبه 04 بهمن 1400 - الاثنين 21 جمادى الثاني 1443
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
715
0
نفر 0

غل و زنجير جهنم در انتظار معامله‏گران باطل

 


« فَمَآ أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ »

اين ها چگونه مى خواهند در عذاب جهنم طاقت بياورند؟ غير از يك بدن هشتاد نود كيلويى كه بيشتر نيستند.

قرآن مجيد يكى از عذاب هايى كه بيان مى كند، اين است كه ما براى اهل جهنم، غُل و زنجير آماده كرده ايم، كه اين غير از آتش و شعله و عصبانيت و غيظ آتش و كارگردانهاى جهنم است بلكه از كل عذاب ها وحشتناك تر است:

« إِنَّـآ أَعْتَدْنَا لِلْكَـفِرِينَ سَلَـسِلاَ وَ أَغْلَـلاً وَ سَعِيرًا »

براى هر كسى هم يك زنجير كه هفتاد ذراع است ـ متر كمتر از ذرع است ـ اين ها هم عين زنجيرهاى دنيا، حلقه هاى در هم هستند، كه ائمه عليهم السلام فرمودند: هر حلقه اى از آن با آن كوچكى، سنگينى و وزنش از كره زمين بيشتر است، و چون مرگى هم در جهنم وجود ندارد كه شما بگوييد: حالا اين زنجير را به گردنشان بياندازند، اين ها زير اين بار سنگين مى ميرند، نه، مرگ وجود ندارد.

بگيريد او را پس او را بكشيد بسوى وسط جهنم، پس از آن بريزيد بر فرق سر او از عذاب حميم، آب جوشيده جهنم و بگوييد بر او بچش بدرستى كه تو بودى خودت بسيار عزيز و محترم در نزد مردم محققا اين است آنچه كه بوديد شما باور نمى كرديد، در جاى ديگر مى فرمايد: «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُها سَبْعُونَ ذِراعاً فَاسْلُكُوهُ» الحاقه آيات 30 ـ 32.

خُذُوهُ امر به ملائكه عذاب است كه مى آيند بالاى قبر او به مجرد آنكه از قبر بيرون مى آيد او را مى گيرند.

فَاعْتِلُوهُ اعتلاء كشيدن به عنف و شدت و سختى است.

إِلى سَواءِ الْجَحِيمِ به سوى وسط آتش و از اين جمله استفاده مى شود كه بدون حساب و پرسش و سوءال و نامه عمل او را مياندازند وسط جحيم كه آتش افروخته است چنانچه بعضى بدون حساب وارد بهشت ميشوند و بدون ميزان و بيانش اين است كه اهل محشر سه دسته مى شوند. يك دسته كسانى هستند كه هيچ خطايى و معصيتى از آنها سر نزده، در عقائد معتقد به جميع عقايد حقه بودند، در اخلاق و صفات نفسانيه متصف بصفات حميده و منزه از ملكات رذيله، در افعال عامل به اعمال صالحه و متقى از جميع افعال سيئه اينها نه حساب دارند و نه ميزان بدون حساب وارد بهشت مى شوند، دسته دوم كسانى كه نه معتقد به عقايد حقه بودند و نه صفات حميده اى داشتند و نه عمل نيك، بلكه غرق معاصى و صفات خبيثه و عقايد فاسده اينها هم بدون حساب و ميزان در جهنم آنها را مياندازند دسته سوم كه عمل نيك و بد داشتند و در عقايد سستى يا جدى بودند و در اخلاق هم پاره اى از صفات حميده و قسمتى از صفات خبيثه داشتند اينها را پاى حساب و ميزان مى برند.»

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
715
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

داستان میرفندرسکی
دین خدا ترکیبی از قرآن و روایات است
درخواست همسر از خدا روش بزرگان است‏
حكايت كار خير
تفاوت «ضرر» و «خسران»
ایمان، شرط پذیرش عمل
غيبت‏
معیار سنجش در قیامت
حلال و حرام مالی - جلسه سی و سوم (متن کامل +عناوین)
توبة جوان گناهکار

بیشترین بازدید این مجموعه

حضور حضرت يوسف عليه السلام در تمام زندگى‏
تكذيب شديد شيعيان دروغين از طرف امام صادق عليه ...
لحظات آخر مرحوم آيت الله خوانسارى رحمه الله‏
زنان ملعونه و سعيده از زبان رسول خدا ...
حيات و مرگ در صحيفه‏
شيوه تفكر پيامبر
چهره وحشتناك ملك الموت در انتظار بدكاران
رشد عقلى دادن به خود
تهران/ حسینیهٔ هدایت/ دههٔ اول محرّم/ ...
دو بازوی استوار ابلاغ رسالت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^