فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 27 مرداد 1388 ساعت 05:34 صبح

آغاز پروژه «شهر مجازی تمدن اسلامی»

پروژه «شهر مجازی تمدن اسلامی» به منظور استفاده هرچه بيشتر از عرصه نوين فضای مجازی در تبيين و تشريح تمدن اسلامی، به همت موسسه پژوهشی سياست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران آغاز شده است.به گزارش شیعه آنلاین به نقل از ايكنا، فضای مجازی عرصه‌ای نوين برای معرفی و ارائه دين مبين اسلام به مردم سرتاسر جهان به وجود آورده است. عرصه‌ای كه از يك سو به سرعت در حال گسترش است و از سويی ديگر قابليت ارتباط بدون واسطه و بدون سانسور با مخاطبان در اقصی نقاط جهان را داراست.
با توجه به رشد گرايش و علاقه‌ به دين اسلام در جهان، فضای مجازی تبديل به يكی از اصلی‌ترين منابع كسب اطلاعات در مورد اسلام شده است. بر اساس آمار موتور جستجوگر گوگل (پراستفاده‌ترين موتور جستجوی اينترنت) در پنج سال گذشته، تعداد جستجوهای واژه «اسلام» به مراتب بيشتر از جستجوهای واژه‌های «مسيحيت» يا «يهوديت» بوده است. به طوری كه واژۀ اسلام پنج برابر واژۀ مسيحيت و بيش از ده برابر واژۀ يهوديت جستجو شده است.
به منظور استفاده هرچه بيشتر از اين عرصه نوين، پروژه‌ای تحقيقاتی در موسسه پژوهشی سياست‌های فضای مجازی دانشگاه تهران به مديريت «سعيدرضا عاملی»، رئيس دانشكده مطالعات جهان، با عنوان «شهر مجازی تمدن اسلامی» تعريف شد.
اين پژوهش می‌كوشد تا با استفاده از ظرفيت‌های فضای مجازی به انعكاس اطلاعات مرتبط با تمدنی اسلامی، ايجاد فضای ارتباطی، تعاملی و شبكه‌ای جهانی بين فعالان مسلمان در سطوح و حرفه‌های مختلف، ارائه خدمات دينی به همه گروه‌های اجتماعی، سنی، جنسی، مشاغل و حرفه‌های اقتصادی و اجتماعی، دوره‌بندی تاريخی، منطقه‌ای و كشوری با استفاده از صنعت شبيه‌سازی و واقعيت مجازی همراه با انعكاس اطلاعات مربوط و ايجاد فضای تراكنشی برای همه انواع انتقال‌ها اعم از انتقال پول (بازار مجازی اسلامی)، كالا و خدمات و به نمايش گذاشتن امور قابل عرضه به مشتريان، بپردازد.
در واقع شهر مجازی تمدنی اسلامی، شهری است كه از همه ظرفيت‌های دينی با تكيه بر اسلام ناب محمدی(ص) و ميراث تمدنی عالم اسلام در حوزه‌های علمی، هنر، معماری و شهرسازی بهره‌مند است و خدمات دينی و فرهنگی گسترده الكترونيك را در معرض استفاده كاربران جهان اسلام و علاقه‌مندان به تمدن اسلامی قرار می‌دهد.
شهر مجازی تمدن اسلامی با محوريت دينی و تمدن جمهوری اسلامی ايران با سياست‌های فاخته و فرهيخته و با برخورداری از ارزش افزوده متراكم كردن همه ظرفيت‌های تمدن اسلامی، شهری خواهد بود كه از يك سو تمامی فعاليت‌های دينی و فرهنگی بين‌المللی جمهوری اسلامی ايران را منسجم، يكپارچه و متمركز می‌كند و از سوی ديگر فضايی را برای ظهور و بروز همه ظرفيت‌های گذشته و حال تمدن اسلامی را عرضه می‌كند.
در راستای نيل به اهداف اين پروژه از كاربران دعوت می‌شود تا در پرسشنامه آن‌لاين «شهر مجازی تمدن اسلامی» شركت كنند. اين پاسخ‌ها كمك می‌كند تا برای طراحی يك شهر مجازی اسلامی بيشترين اطلاعات را كسب و صحيح‌ترين راهبردها را اتخاذ شود.

منبع : شیعه آنلاین

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

برگزاری همايش بين‌المللی «قرآن و حقايق علمی» در ...
کشف آثاری متعلق به حضرت یحیی(علیه السلام) در ...
مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان ...
نشست بزرگ شخصیت های مذهبی ادیان مختلف برعلیه ...
برگزاری مراسم دعای عرفه توسط حضرت استاد انصاریان ...
عزای حضرت سیدالشهداء در فرانکفورت آلمان + تصاویر
حضور مرکز نشر دارالعرفان در نمایشگاه کتاب استانی ...
گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
مرزهای مجاز زمینی برای تردد زائرین اربعین حسینی ...
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^