منظورم از دو عنوان زيبايى و زشتى، زيبايى و زشتى باطنى و معنوى و اخلاقى و عملى است.
آن انسانى كه با قلم اراده و اختيار، و شناخت و معرفت، حقايق الهيه را كه عبارت از حسنات اخلاقى است، و واقعيات عمليه را كه عبارت از احكام پروردگار عالم است بر صفحه ى باطن و ظاهر خود نقاشى مى كند، و آن نقش را با روغن ايمان جلا مى دهد و از آفات و حوادث حفظ مى نمايد، سيرتى فوق العاده زيبا، و صورتى شايسته و آراسته پيدا مى كند.
حقايق الهيه يا حسنات اخلاقى جلوه هاى اسما و صفات، و واقعيات عمليه جلوه هاى اراده و خواست حضرت حق است، و به همين خاطر نقش آنها در سيرت و صورت، انسان را در مملكت مصر وجود همچون يوسف جلوه مى دهد، و او را معشوق خريداران بى شمارى در دنيا و آخرت مى نمايد.
اما آن انسانى كه با قلم اراده و اختيار، جهل و غفلت، و كبر و خودپسندى، سيئات اخلاقى و اعمال ناروا را بر صفحه ى وجود خويش نقش مى زند، و آن نقش را با ادامه دادن گناه پابرجا مى نمايد، و بيش از پيش خود را در معرض خسارت و هلاكت ابدى قرار مى دهد، سيرتى فوق العاده زشت و صورتى تاريك و ظلمانى پيدا مى كند.
سيئات اخلاقى و اعمال زشت و زيانبار، انعكاسى از حالات ابليس و نمونه اى از حركات شيطانى است، و به همين جهت نقش آنها در سيرت و صورت، انسان را تجسمى از شيطان نشان مى دهد، و وى را مورد نفرت خدا و فرشتگان و پاكان مى سازد، و خوارى دنيا و عذاب آخرت را براى او فراهم مى نمايد.
در زمينه ى زيباييها و زشتى هاى معنوى لازم است نظرى به آيات قرآن مجيد و روايات و اخبار وارده از رسول خدا و امامان بزرگوار عليهم السلام بيندازيم، باشد كه پس از آشنايى با حقايق الهيه و معارف عرشيه آراسته به آن حقايق شويم و توبه و انابه ى خود را به فرموده ى قرآن مجيد با اصلاح باطن و ظاهر خود كامل نماييم:
«وَ إِذا جاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» .
آنان كه به آيات ما ايمان دارند هرگاه نزد تو آيند به آنان بگو: بر شما سلام، پروردگارتان رحمت را بر خودش واجب نموده، هركس از شما كار بدى از روى نادانى نموده، سپس بعد از آن توبه نمايد و در مقام اصلاح خود برآيد، خداوند آمرزنده و مهربان است.
منبع : پایگاه عرفان