فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

برخورد انسان با بلايا و آزمايش‏ها


پس انسان از آزمايش بى نصيب نيست ولى در مقابل آزمايش دو روش دارد:

يكى اينكه: وقتى در مقابل حادثه قرار مى گيرد از قواى الهى درونى اش استفاده مى كند و شاكر است. يا اينكه: در برابر حادثه كه قرار مى گيرد طاقت ندارد و جهت حادثه به ضرر او تغيير كرده، كفور مى شود:

«إِنَّا هَدَيْنَهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا»  خدا در قرآن مجيد همين بندگان شاكر را يعنى كسانى كه از حوادث خوب بهره مى گيرند، در جامعه اسلامى تعدادشان را كم مى كند، يعنى نظر حق اين است كه اكثر مردم در برخورد با ابتلائات طاقت نمى آورند.

بايد طاقتشان را در مقابل حادثه به ميدان بياورند و قدرتشان را به كار بگيرند وگرنه در برخورد با حادثه كفور مى شوند، يعنى بعضى ها در مقابل حوادث يك قدم هم از كفر آن طرف تر مى روند.

«إِمّا شاكِراً وَ إِمّا كَفُوراً»

كسانى كه شاكر مى شوند علتش آن ديد الهى است كه نسبت به حوادث دارد.

البته خداوند متعال در روايتى به پيغمبر مى فرمايد:

عباد مؤمن من طاقت بيش از اين ندارند اگربيش از اين طاقت داشتند من آزمايش هاى آنها را به جايى مى رساندم كه بداند يك پيراهن هم گيرشان نمى آيد چون من عاشق بندگانم هستم و مى خواهم آن آبروى كامل و تام و مقام قرب را به آنها بدهم و راهى ندارد غير اين كه از اين مراحل آزمايشى رد بشوند.

آنان يك ديد الهى به مسأله حوادث داشتند و حادثه هم برايشان فرقى نمى كرد.

پدرى مى خواست در هنگام پيرى اولاددار شود، حالا خداوند فرزندى به او عنايت كرده كه هر وقت اين فرزندش را مى بيند، جامع همه كمالات است، و اهل معرفت است، چه قدر اين فرزند برايش قيمت دارد؟

براى خدا فرقى نمى كند كه حادثه يا آزمايش از ناحيه اعطاى فرزند باشد يا پروردگار تا هشتاد سال به او اولاد ندهد بعد از هشتاد سال يك اولاد كامل به او بدهد كه چهارده سالش شد، يك شب پروردگار بگويد: فرزند را رو به قبله بخوابان و او را قربانى كن، الآن پيامبر در مقابل اين آزمايش سخت چه كار بايد بكند؟ ما اگر بوديم چه مى كرديم؟

قطعاً مى گفتيم اين خواب، خواب شيطانى است. اما روح پاك انبياء هيچ وقت حتى در خواب هم گرفتار حالات شيطانى نمى شود، يعنى شيطان نه در خواب و نه در بيدارى تسلطى به آنها نداشت.

«فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين »  كسى كه در مقابل شيطان از شيطان ضعيف تر باشد البته شيطان تسلطش بر او بيشتر است. ولى هر كسى كه قدرتش از شيطان بيشتر باشد شيطان آنقدر احمق نيست كه با قدرت بيشتر از خود درآميزد.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

خودنگهداری و صبر، از نشانه‌های بندگان خدا
قرآن و اهل‌بیت پیامبر، جلوه‌ای از بصائر الهی
دهه اول محرم 94 حسینیه هدایت سخنرانی اول
باب توبه در برابر شيطان
خوی/ بقعهٔ شیخ نوایی/ دههٔ دوم محرّم/ پاییز ...
تهران حسینیهٔ همدانی‌ها - رمضان 1396 – سخنرانی ...
دهه اول محرم 94 هیئت صاحب الزمان سخنرانی اول
امیرالمؤمنین(ع)، ملاک صراط مستقیم
کراماتی از امیرالمؤمنین(ع)
شهادت حضرت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس(ع) - جلسه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

موضوعات اخلاقی - جلسه دهم - خدیجه سلام الله عليها ...
ارزش عمر و راه هزینه آن -جلسه هفتم(متن کامل ...
رانده شدن بى‏ادب از درگاه حق‏
آبروى على عليه السلام نزد خدا و بندگان‏
حكايت ديوجانوس
مراحل ايمان
شب قدر
تهران/ حسینیهٔ بنی‌الزهرا/ دههٔ سوم صفر/ ...
حقیقت قرآن در قلب پیامبر
قرآن کریم، منبع عظیم معرفت

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^