فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

صفات بارز امام سجاد علیه السلام

چون به سجده مىرفت، سر برنمىداشت تا عرق مباركش جارى مىشد . شبها را به عبادت مىگذراند و روزها روزه دار بود . چون ماه رمضان مىشد، تكلم نمىكرد مگر به دعا و تسبيح و استغفار.
صفات بارز امام سجاد علیه السلام

كثرت عبادت

ابن عباس مىگويد: حضرت رسول صلى الله عليه و آله وسلم فرمود: در روز قيامت منادى ندا مىكند: كجاست زينالعابدين؟ پس گويا مىبينم فرزندم على بن الحسين در آن هنگام با تمام وقار، صفوف اهل محشر را بشكافد و بيايد .آن حضرت را ذوالثفنات مىگفتند زيرا بر اثر كثرت سجده، پيشانى و دو كف دست و زانوهاى وى پينه مىبست و سالى دوبار آنها را مىبريدند .در قرائتحمد به آيه «مالك يوم الدين» كه مىرسيد، بسيار تكرار مىنمود و چون به سجده مىرفت، سر برنمىداشت تا عرق مباركش جارى مىشد . شبها را به عبادت مىگذراند و روزها روزه دار بود . چون ماه رمضان مىشد، تكلم نمىكرد مگر به دعا و تسبيح و استغفار. آن حضرت بر تربت امام حسين عليه السلام سجده مىكرد.


در هنگام وضو وقتى مىخواست وارد نماز شود، لرزه بر اندام حضرت مىافتاد . چون از اين حالتسؤال مىكردند، مىفرمود: مگر نمىدانيد با چه عظيمالشانى مىخواهم مناجات كنم. فرزند حضرت به زمين افتاد و دستش شكست، سر و صداى زيادى به وجود آمد تا دست طفل را بستند . حضرت كه در عبادت بود، متوجه نشد .و يا اينكه خانه آتش گرفت، در حالى كه حضرت در سجده بود، فرياد بلند شد و بالاخره آتش را خاموش كردند; حضرت توجهى نداشت . بعد كه سؤال كردند: چه چيز شما را غافل كرده بود؟ فرمود: آتش بزرگ قيامت مرا از آتش اندك دنيا غافل كرده بود.


عفو و بخشش

مردى از خويشاوندان حضرت به وى دشنام داد . حضرت چيزى نگفت . چون آن مرد رفت، حضرت به اهل مجلس فرمود: شنيديد سخن او را؟! حال دوست دارم با من بياييد تا جواب مرا نيز بشنويد . حضرت در بين راه مىخواند: «والكاظمين الغيظ والعافين عنالناس والله يحب المحسنين» چون به در خانه آن مرد رسيد، او را صدا زد، وى مهياى جنگ بيرون آمد . امام فرمود: اى برادر! تو آمدى و به من نسبتهايى دادى; پس اگر آنچه از بدى گفتى، در من است; از خداوند مىخواهم كه مرا بيامرزد و اگر در من نيست، تو را بيامرزد .آن مرد چون چنين شنيد، ديدگان حضرت را بوسيد و عرض كرد: آنچه گفتم، در تو نيست و من به اين بديها سزاوارترم .


مروت و جوانمردى

چون اهل مدينه بيعتيزيد را شكستند و عامل او و بنىاميه را بيرون كردند، «مروان» نزد عبدالله بن عمر آمد و از او اجازه خواست تا زن  و فرزندانش را نزد او بگذارد كه آسيبى به آنان نرسد; او قبول نكرد . مروان نزد امام زينالعابدين عليه السلام آمد با آن همه ظلمى كه وى به آن حضرت و پدرش امام حسين عليه السلام روا داشته بود، امام پذيرفت و آنان را از مدينه به «ينبع» برد و به قولى همراه پسرش عبدالله به طائف فرستاد .


يك نمونه از معجزات امام سجاد عليه السلام

زهرى مىگويد: در خدمت امام زين العابدين عليه السلام بودم كه يكى از شيعيان اظهار داشت: چهارصد درهم قرض دارم . و مطالبه پول نمود . حضرت فرمود: «كدام محنتبزرگتر از اينكه انسان برادر مؤمن خود را پريشان و مقروض ببيند و نتواند گرفتاريش را برطرف نمايد .» چون مردم متفرق شدند، يكى از منافقان گفت: «عجب است! يك بار مىگويد: زمين و آسمان مطيع ماست و بار ديگر مىگويد: از اصلاح حال برادر مؤمن خود عاجزيم!» آن مرد ناراحتشد، به خدمت حضرت رسيد و جريان را بازگو كرد .

 

حضرت فرمود: «خداوند مشكل تو را حل نمود .» آنگاه كنيزش را امر فرمود كه هرچه براى افطار آن حضرت مهيا نموده، به آن مرد بدهد . كنيز دو قرص نان جو خشك آورد . حضرت فرمود: «بگير اين نهار را، كه در خانه ما غير از اين چيزى نيست ولكن خداوند به بركت آن تو را نعمت و مال بسيار خواهد داد .» مرد نان را گرفت و به بازار آمد ولى با خود فكر مىكرد اين نان كه نه دندان به آن كار مىكند و نه كسى مىخرد .

 

در همين حال، ماهى فروشى را ديد كه يك ماهى برايش باقيمانده و كسى نمىخرد . ماهى را با يك نان عوض كرد و با نان ديگر مقدارى نمك خريد و به خانه آمد كه ناگاه هر دو فروشنده، نانها را آوردند و گفتند: خورده نمىشود ولى ماهى و نمك را به تو بخشيديم .شكم ماهى را پاره كرد، دو دانه مرواريد بسيار گرانبها و ناياب در شكم آن بود . چيزى نگذشت كه فرستاده امام آمد و گفت: امام مىگويد: «خداى متعالى مشكل تو را حل نمود; اكنون طعام ما را برگردان كه به غير از ما كسى آن را نمىخورد .»


منبع : پایگاه حوزه

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عاشورا ، دليل وجود تشيع
بررسی عنصر رهبری در نهضت عاشورا و ويژگی های اساسی ...
قيام عاشورا و گستره ي معناي امر به معروف و نهي از ...
منازل سلوک عرفانی در آیینه حج
سنخ احکام جدید در عصر ظهور امام زمان(عج)
امان اهل زمین را می شناسید؟
حق خداوند متعال بر بنده چیست؟
آدم های رعد و برقی و بی خاصیت!!
والدین رحمت شده
سیرۀ امیرمؤمنان علی(ع) در زندگی

بیشترین بازدید این مجموعه

معجزه های ریاضی و عددی در قرآن
آثار فرهنگى، اجتماعى و تربيتى نماز جماعت
عظمت قرآن
مکتب علمی امام جواد (ع)
مسجد و قرآن کریم
جوان در کلام امام صادق(ع)
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
کمترين مرتبه و بالاترين درجه اخلاص
در مقابل توهین والدینم چکار کنم؟
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^