فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

سیره انبیای الهی نسبت به مردم و ثروت های ملی مورد توجه قرار گیرد

سیره انبیای الهی نسبت به مردم و ثروت های ملی مورد توجه قرار گیرد

 

استاد حسین انصاریان در نخستین روز از سفر خود به کشورهای اروپایی با حضور در جمع مسئولان وزارت نفت در سوئیس گفتند: سیره انبیای الهی نسبت به مردم و ثروت های ملی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موسسه دارالمعارف الشیعیٰ استاد حسین انصاریان در جمع کارکنان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و مدیران شرکت میکو و مسئولان سفارت ایران در سوئیس خطاب به جمع حاضر گفتند: شما در این جا مسئولیت مهم و بزرگی را  بر عهده دارید که نسبت به آن به حضرت حق و ملت ایران مسئول هستید؛ این ثروت گرانٰ فعلا پشتوانه اقتصاد کشور و عامل نوسازی و سازندگی ایران است و نسبت به آیندگان نقش مهمی را ایفا می نماید که باید در مصارف آن کمال دقت  صورت پذیرد.

ایشان با اشاره به روش و منش پیامبران و انبیاء الهی نسبت به مردم و ثروت های ملی به چهار نکته مهم برگرفته از معارف  قرآنی اشاره نمودند که شرح آن در ذیل می آید:

نخستین نکته مهم ناصح بودن است. خداوند متعال در قرآن کریم از پیامبرانش به عنوان ناصح یاد می کندٰ ناصح در لغت به معنای خیرخواه استٰ اخلاق پیامبران نسبت به مردم حتی مخالفان و دشمنان مبنای خیرخواهانه داشت و انبیا به شدت دلسوز مردم و نسبت به آنان بسیار مهربان بودند و شبانه روز دغدغه نجات و هدایت انان را داشتند.عاشق تحقق خیر دنیا و آخرت مردم بودند و خواسته آنان این بود که مردم با قبول هدایت حق همه نعمت هایی را که در اختیار دارند به جا مصرف کنندٰ بر این اساس نسبت به همه نیت خیر داشتند و هر چیزی را در زمینه های مادی و معنوی برای همگان آرزو داشتند و کمترین خسارت و زیان و ضرری را برای هیچ کس حتی برای حیوانات هم نمی خواستند. شاعر پرآوازه ایرانی ٰ فردوسی توسی از این فرهنگ الهام گرفته بود و سرود که: میازار موری که دانه کش است  که جان دارد جان شیرین خوش است

شما عزیزان در این دیار غربت در روش و منش خود نسبت به یکدیگر باید در پی اخلاق انبیاء خیرخواه یکدیگر و در جهت کاری که در رابطه با فروش نفت به کشور ها بر عهده داریدٰ خیرخواهانه عمل نموده و در جهت منافع آنان حرکت کنید و نگذارید دیناری از حق این ملت بزرگوار و فداکار که صدها سال کتک خورده استعمار هستند و با انقلاب عظیم خود از بند استعمار رهایی یافته اند ضایع شود.

استاد انصاریان همچنین در ادامه بیان فرمودند: امین بودن ویژگی دیگری است که خداوند برای همه انبیاء و اولیاء خودش توصیه فرموده است. خداوند از همه ی انبیاء در قرآن به عنوان انسان های امین یاد کرده و آنان در همه زندگی و شئون مردم به ویژه جان و مال و آبروی ملت در حد اعلای امین بودن قرار داشتند تا جایی که کافران و مشرکان در این زمینه نسبت به آن هیچ تردید نداشتند. همه ی تعاریف معتبر گویای این معناست که مشرکان مکه پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) از ایشان به عنوان "محمد امین" یاد می کردند. خداوند در قرآن می فرماید:( ما کان النبی ان یقول)   برای هیچ پیامبری در هیچ زمینه ای بستر خیانت وجود ندارد و هیچ پیامبری نیت خیانت برای او بوجود نمی آید. آنان امین مال و جان و آبروی مردم بودندٰ شما هم از آنجا که مسئول ثروت خدادادی نفت هستید  باید در این زمینه هم اخلاق پیامبران را داشته باشید. شما قطعا به این نکته توجه دارید که امین ملت ایران در قبال این ثروت هنگفتشان باشید و اگر کسی در مقام خیانت برآمد او را از خیانت باز دارید و به مسئولیتش خاتمه داده و عذرش را بخواهید.

ایشان در بیان سومین ویژگی پیامبران ابراز داشتند: حضرت حق در قرآن از پیامبران به عنوان حفیظ یاد می کند. در سوره ی یوسف آمده است: وقتی پادشاه مصر قبول مسئولیتی را به  حضرت یوسف پیشنهاد کرد یوسف(ع) گفت: (اجعلنی علی خزائن الارض و انی حفیظ) پست وزارت دارایی را بر عهده ی من بگذار که من حافظ ثروت ملی هستم و نمی گذارم ذره ای از آن هدر برود و یا تضییع بشودٰ من حفیظ هستم .می کوشم که از این ثروت کمال بهره برداری انجام شود و از تلف شدن محفوظ بماند. این هم وظیفه ی دیگری است که به عهده ی شما عزیزان است. مسئولیت دشوار و خطیری که  با عنایت حق این ثروت در چارچوب خود مصرف شود.

استاد انصاریان در ادامه ابراز داشتند: دیگر ویژگی که خداوند برای پیامبران بیان کرده استٰ علیم بودن است. خداوند در قرآن از پیامبران به عنوان آگاهٰ دانا و عالم ملکوتی یاد می کند. کیست که نداند علمٰ دانش و بینش در همه ی امور حیات ابزاری بسیار کاربردی است. علم کلید حل بسیاری از مشکلات و عامل پیشرفت و سربلندی یک ملت و سبب تصاحب و برتری یک جامعه از دیگر جوامع است.البته علم و دانش برای این که در راه سعادت یک ملت به کار گرفته شود و محصولش زمینه ی کوبیدن دیگران و به بند کشیدن ملت ها قرار نگیرد باید همراه با ایمان به خدا و قیامت باشد.

وی همچنین در خاتمه عنوان کردند: جایی که شما به عنوان سفیران ملت ایران در آن مشغول انجام وظیف هستید با محصولات علمی اش که مسلح به ابزارهای علمی پیشرفته هستند دست به استعمار ملت ها زدند. اگر دانش غرب همراه با ایمان بود هرگز آلوده به این همه جنایت و خیانت و ستم نمی شد. الحمدالله شما عزیزان از دانش بالا برخوردار هستید از ایمان به خدا و قیامت نیز بهره مند هستید و دانش خود را در مسئولیتی که بر عهده دارید در راه منافع ملت ایران هزینه می کنید.

 خاطر نشان می شود در پایان آیت الله استاد حسن انصاریان طی جلسه ای 2 ساعته به سوالات ٰ پرسش ها و شبهات مختلف دینی و اعتقادی و اخلاقی و تربیتی حاضرین پاسخ گفتند.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ...
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه سوم ...
بازدید امام جمعه شهر بمبئی هند از موسسه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

انتشار مجموعه یکصد جلدی سیری در معارف اسلامی
بیانیه حضرت استاد حسین انصاریان به مناسبت شهادت ...
مراسم كلنگ‌زني ساختمان جديد مركز علمي و ...
مراسم کلنگ زنی دارالعرفان به روایت تصویر
متن سخنرانی حضرت استاد انصاریان در همایش نقش ...
استاد حسین انصاریان : صادقان در همۀ برنامۀ زندگی، ...
قدردانی استاد حسین انصاریان از خدمات دکتر تیجانی ...
نمایشگاه جنبی آثار استاد انصاریان در جشن بهار ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^