فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آيا در قرآن مهدويت آمده است؟

مهدویت در قرآن

پاسخ: در قرآن كريم‌، نام حضرت مهدي‌غ بيان نشده است‌، همان‌گونه كه نام بقية امامان‌: بنابر مصلحت‌هايي در قرآن نيامده است‌; اما آيات بسياري دربارة قيام‌، حكومت‌، اهداف و... آن حضرت‌، نازل شده است‌.
برخي از محققان معتقدند كه بيش از دويست آيه از آيه‌هاي قرآن در شأن و قيام حضرت مهدي‌غ تأويل شده و برخي ديگر هم بيش از صدوپنجاه آيه قرآن را در اين مورد نقل كرده‌اند. برخي از اين آيات عبارتند از: هود، 86; بقره‌، 2و3; نسأ، 56; اعراف‌، 128; توبه‌، 33; قصص‌، 5; نور، 55 و...(براي اطلاعات بيشتر، ر.ك‌: احقاق‌الحق‌، قاضي نورالله شوشتري ـ غاية‌المرام‌، مرحوم سيد بحراني ـ حضرت مهدي ـ عجل‌اللهتعالي‌فرجه‌الشريف ـ از ديدگاه قرآن و سنت‌، محمود شريعت‌زاده خراساني‌، نشر دارالصادقين‌.) و از آن‌جا كه پرداختن به همه آيات نازل شده در اين زمينه‌، در اين پاسخ مختصر نمي‌گنجد; نمونه‌، چند آيه را در مورد حكومت عدل آن حضرت در ذيل مي‌آوريم‌:
1. "و قل جأ الحق و زهق البـَطل إن‌ّ البـَطل كان زهوقا; (اسرأ، 81) و بگو كه حق آمد و باطل را نابود ساخت كه باطل خود لايق‌ِ محو و نابودي است‌." معناي غلبه حق بر باطل اين است كه به تمام معنا حق بر باطل پيروز شود و اين‌، به جز با عدالت ميسر نخواهد شد.
2. "و لقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر أَن‌ّ الأرض يرثها عبادي الصـَلحون‌; (انبيا، 105) و براستي در زبور، پس از تورات نوشته‌ايم كه زمين را بندگان شايسته من به ارث مي‌برند." در اين آيه‌، عبادي‌الصالحون به حضرت مهدي و ياران ايشان نيز تفسير شده است‌.
دين اسلام‌، دعوتش ايمان به خداوند يگانه و توحيد خالص است‌. اسلام مي‌خواهد تمام اختلافات و جدايي‌هايي را كه به نام‌هاي گوناگون پديد آمده‌، به وسيله عقيده توحيد از ميان بردارد. اسلام رسيدن به چنين روزي را براي بشر پيش‌بيني كرده و در حدودي كه وظيفه تشريع است‌، مقدمات آن را فراهم ساخته و عملي شدن آن را به آماده شدن زمينه كامل آن موكول كرده است كه اين مهم طبق اين آيه‌، با رهبري آسماني حضرت مهدي‌غ محقق خواهد شد.(ر.ك‌: امامت و مهدويت‌، آية‌الله صافي گلپايگاني‌، ص 89، ج 3، انتشارات حضرت معصومه‌)
در مورد چگونگي ظهور آن حضرت بايد به روايات مراجعه شود، امّا در قرآن‌، آيه 51، سوره سبأ "ولو تري‌َ إذ فزعوا فلافوت و أُخذوا من مكان قريب‌; و اي كاش مي‌ديدي هنگامي را كه ]كافران‌[ وحشت زده‌اند ]آنجا كه راه‌ِ[ گريزي نمانده است و از جايي نزديك گرفتار آمده‌اند." طبق روايات فراواني كه از طريق شيعه و اهل سنت نقل شده‌، تطبيق بر خروج سفياني (گروهي كه پيرو مكتب ابوسفيان و تفاله‌هاي عصر جاهليتند و بر ضد طرفداران حق در آستانه قيام حضرت مهدي خروج مي‌كنند) و لشكر او شده است كه آنها به هنگام حركت به سوي مكّه‌، به قصد تسخير آن‌، در صحرا گرفتار مي‌شوند.(ر.ك‌: تفسير نمونه‌، آية‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 18، ص 153، دارالكتب الاسلامية‌.)

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

علم امام محدود است یا نامحدود؟!
مقدمه ایمان وعبادت چیست؟
با شکستن مکرر توبه چه كنم؟
چرا ما به خدا نیاز داریم؟
فرشتگان چه نوع موجوداتی هستند و چگونه خلق شده ...
میخواستم بدونم ترک گناه بدون پشیمونی توبه محسوب ...
اوصاف آخرالزمان در روایات
آیا عقیده به خاتمیت را می توان شروع عصر عقلانیت ...
آیا معلولیت‌ها و نقایصی که در خلقت بعضی افراد ...
آیا مرجع تقلیدی بیهوش شود مرجیعت خود را از دست ...

بیشترین بازدید این مجموعه

علت اینکه انسان گناه میکند چیست ؟
پرداختن به طريقت مهم است يا شريعت، چرا؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
آیا تا به حال کسانی حدس زده اند که حضرت زهرا(س) در ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
آیا می توان به اسم اعظم خداوند دست یافت؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^