فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 10
96% این مطلب را پسندیده اند

راه نجات از وسواس چیست؟

تنها راه نجات از مشکل وسواس بی اعتنایی است و اگر خود شخص نخواهد به خودش کمک کند مطمئن باشد هیچکس دیگر نه تنها در این زمینه به او کمکی نمی تواند بکند بلکه همه اطرافیان از او دلزده خواهند شد و تحمل او برای آنها بسیار سخت می شود.
پس اگر واقعا کسی میخواهد از این مشکل روحی و جسمی نجات پیدا کند بی اعتنا به همه این توهمات باشد و همه چیز برای او  پاک است و باید بدانید اسلام چنین عبادت و طهارتی که همراه با وسواسی باشد را از کسی نخواسته است.

از اموري كه در روايات شديداً از آن نهي شده و در عمل حضرات معصومين(ع) مكرّر خلاف آن مشاهده شده است وسواس است . ابوبصير گويد : به امام صادق(ع) عرض كردم : بسا در سفر به گودال آبي مي رسيم كه آب باران در آن گرد آمده و كنار آبادي قرار دارد كه مدفوع در آن ديده مي شود و كودكان در آن ادرار و چهار پايان در آن پليدي مي كنند . فرمود : اگر چيزي (از پاكي و ناپاكي آن آب) به دلت راه يافت چنين كن ـ و حضرت با دست خود اشاره كرد ـ روي آب را پس بزن و از آن وضو بساز ، زيرا دين يك تنگنا نمي‌باشد و خداوند مي فرمايد : مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج يعني : در امر دين هيچ گونه سخت گيري وجود ندارد . (حج،78)و نيز فردي به نام عبد الله بن سنان مي گويد : به نزد امام صادق(عليه السلام) درباره شخصي سخن گفتم كه : مردي خردمند و عاقل است ، ولي در وضو و نمازش دچار وسواس مي باشد . فرمود : كسي كه شيطان را اطاعت مي كند چگونه وي را عاقل توان خواند ؟ گفتم : چگونه وي شيطان را اطاعت مي كند؟ فرمود: از خود او بپرس اين گرفتاري كه داري از كجاست ؟ خواهد گفت : كار شيطان است . بنابراين وسواس هم مورد نهي شرع است و هم عقل و انسان بايد مواظب باشد ، بيش از اين خود را دچار وسواس نكند و با كمك از خداي متعال و يك اراده جدّي آن را از خود دور كند و اگر چنانچه به مرحله شديدي از وسواس دچار شده ايد بدانيد كه اين يك بيماري روحي است كه بايد به يك روانپزشك مراجعه نماييد تا تحت درمان و مراقبت قرار گيريد و كوتاهي و غفلت در اين زمينه موجب تشديد وسواسي و پي آمدهاي ناگواري مي شود كه درمان را به مراحل سخت‌تر خواهد كرد. سعي كنيد بيش از اين خود را گرفتار وسواس نسازيد و زندگي شيرين خود را به وسيله وسواس دچار اضطراب و نا گواري نكنيد و در صورت امكان به يك روانپزشك متخصص مراجعه فرمائيد تا بيماري وسواسي شما را درمان نمايد.


0
96% (نفر 10)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

جسم در برزخ و قیامت چگونه است؟
عرفان اسلامی چیست و عارف حقیقی کیست؟ (پاسخ استاد ...
آیا عید نوروز ریشه دینی دارد؟
راههای ترک خشم و کم حوصلگی چیست؟
آيا درخواست حاجتهاي دنيوي از خدا قبیح است؟
چرا در روایات از مشورت با زنان نکوهش شده است؟
آیا برای مهمانی رفتن باید در مال میزبان از نظر ...
آیا تصور گناه، خودش معصیت است؟و آیا در پرونده ...
محبوبترين اعمال نزد خداوند متعال چيست؟
مسئله اثبات معاد چگونه است ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

چرا ما به خدا نیاز داریم؟
چرا در روایات از مشورت با زنان نکوهش شده است؟
آيا درخواست حاجتهاي دنيوي از خدا قبیح است؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
راههای ترک خشم و کم حوصلگی چیست؟
قاتل حضرت زهرا کیست؟
 معنای لعن چیست؟    
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^