فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قلب بيمار

قلب بيمار چه قلبي است؟

قلب بيمار قلبي است كه محل ترديد، دودلي و عدم اعتقاد باشد. اين حالت به تدريج بر انسان عارض مي شود تا به وقتي مي رسد كه راه براي بازگشت او امكان پذير نيست و قلب از فطرت دور شده و نمي تواند غلط را تشخيص دهد. قرآن دربارة اين گونه افراد مي فرمايد: و آنان را كه آيات ما را دروغ انگاشتند، از راهي كه خود نمي دانند، به تدريج خوارشان مي سازيم. خواري و ذلت امري ناگهاني و دفعي نيست كه در پي انجام يكي دو گناه و يا بيشتر به دست آيد، ولي وقتي خواري و ذلّت محقق شد، قلب بيمار مي شود و قدرت تشخيص را از دست مي دهد و نمي تواند بد را از غلط تشخيص دهد. چنين شخصي به هدايت و آرامش فكر نمي كند تا دچار اشتباه شود و شيطان او را به هر مقصدي كه دلش بخواهد مي برد.
قرآن مي فرمايد: آري كساني كه كسب گناه كنند و آثار گناه سراسر وجودشان را بپوشاند، آن ها اهل آتش هستند و جاودانه در آن خواهند بود.
خداوند مي فرمايد: افرادي كه كار وكسبشان گناه باشد و آثارش بر تمام وجود آن ها مستولي شود، اهل آتش و جاودانه در آن خواهند بود. افرادي را كه به حكم انسانيّت و غير معصوم بودن، گاهي مرتكب خطا مي شوند شامل نمي شود. پس اين گونه افراد مي توانند فطرتي آگاه وقلب سليمي داشته باشند و ممكن است توفيق توبه را بيابند. پس تشخيص حق و باطل و الهام قلبي آن ها معمولاً با خطا رو به رو نمي شود. قرآن مي فرمايد: و هر كس از ياد من (خدا) روي گردان شود، زندگي سخت و تنگي خواهد داشت. و روز قيامت ، او را نابينا محشور مي كنيم!. مقصود آيه كسي است كه از ياد خدا روگردان شود، نه كسي كه گاهي دچار خطا مي شود. حتي انسان هايي كه در غفلت و گناه بودند، اگر دچار حادثه اي شوند كه آن ها را به مصيبت هاي سنگيني دچار كند، براي رهايي از آن ناخود آگاه و به طور فطري به نيرويي خارج از عالم طبيعت متوسل مي شوند. اين نشانة ارتباط فطريافراد بشر با خالق هستي است.البته انسان هايي كه از كسوت انساني خارج شده اند چون فرعون، نمرود و ... از اين قاعده مستثني هستند، چون فطرتي ندارند كه زنگار ببندد و قلبي ندارند كه تاريم و تيره شود. ايشان غرق در آرامش كاذب هستند و فكر مي كنند هميشه در دنياخواهند بود . حتي چون فرعون ادّعاي خدايي مي كنند: و ساحران را جمع كرد و مردم را دعوت نمود و گفت: من پروردگار برتر شما هستم.
قلبي كه زنگار بسته و از فطرت دور شده، ممكن است در تشخيص حق و باطل دچار خطا شود. پس براي گريز از چنين وضعي مي بايست از عواملي كه قلب را به سختي و قسوت مي كشاند پرهيز كند. وقتي قلبي رئوف و مهربان شد، مي توان به الهامات قلبي اش مطمئن شود. قرآن از سختي و قوست قلب ياد كرده و صاحبان چنين قلب هايي را از رحمت خدا دور داشته است: سپس دل هاي شما بعد از اين واقعه سخت شد، هم چون سنگ يا سخت تر.
در اينجا تفاوت قلب سليم با قلب سقيم و مريض روشن مي شود.
هر كس داراي قلب سليم است، به آرامشي مي رسد كه برايش معنا و مفهوم دارد. آرامشي كه خداوند مي فرمايد: كساني كه ايمان آورده و دل هايشان به ياد خدا آرامش مي گيرد، كه البته با ياد خدا دل ها آرامش پيدا مي كند. انساني با ايمان به آرامشي مي رسد كه موجب ترس از خدا مي شود :
مؤمنان تنها كساني هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دل هايشان ترسان مي شود و هنگامي كه آيات او بر آن ها خوانده مي شود. ايمانشان فزون تر مي شود و تنها بر پروردگارشان توكّل دارند.
ترس از خدا، ترس از اعمال زشت خويش است كه باعث مي شود خدا از نزول رحمت وخير خودداري كند. بنابراين هر وقت دل آدمي به ياد خدا بيفتد، اولين اثري كه از خود نشان مي دهد، اين است كه متوجّه گناهان خود گشته و آن چنان متأثر مي شود كه عكس العملش در جوارح لرزة اندام مي باشد.
دومين اثرش اين است كه متوجه پروردگارش مي شود كه هدف نهايي فطرت او است و در نتيجه به ياد خدا دلش آرامش مي يابد.

نيتجه: آرامش كاذب دوام نداشته، بر عكس به نوعي سردرگمي تبديل مي شود، ولي شخصي كه داراي آرامش صادق و حقيقي مي شود، نشانيه هايي خواهد داشت. مثلاً نسبت به امور تعبدي و عبادي مشتاق تر ميشود و از گناهان و معاصي دوري مي جويد. اگر مرتكب گناهي شود، با سرزنش خود سعي در جبران آن مي كند. در مقابل حوادث و مصيبت ها صابر است و نسبت به خلق خدا مهربان مي باشد و سعي در بر آوردن حوائج آن ها مي كند و هر لحظه از تعلّقش به دنيا فاصله مي گيرد و زندگي در دنيا را جدّي به حساب نمي آورد. اين ها همه ره آورد الهام صادق است.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

انسان با ایمان ثروتمند
تحلیلی پیرامون عارف و عرفان
وادار كردن مردم به حرام نمودن حلال و حلال كردن ...
سعد بن معاذ و گرفتارى در برزخ‏
ریسمان ولایت علی بن ابی طالب(ع)
در راه خدا باش!
هبوط
نسل آدم و حوا
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
توبهٔ واقعی

بیشترین بازدید این مجموعه

تحلیلی پیرامون عارف و عرفان
مؤمن تسليم خواسته ى خداست
نام و لقب و كنيه زين العابدين
در ستايش حق تعالى و معناى الحمدللّه
هبوط
توبهٔ واقعی
دعا برای دختر دار شدن
خودنگهداری
امام زمان(عج) مشتاق دیدار شما
ریسمان ولایت علی بن ابی طالب(ع)

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
...



گزارش خطا  

^