فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 2 ارديبهشت 1390 ساعت 3:49 بعد از ظهر

آیت‏الله جوادی آملی: به چاه مکتب ایرانی نیفتیم

 

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید برناکارآمدی مکتب ایرانی، گفتند: اسلام به ایران شرف، عظمت و جلال و شکوه داده است و نباید برای مطامع دنیا به چاه مکتب ایرانی بیفتیم.

به چاه مکتب ایرانی نیفتیم

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ "آیت الله العظمی جوادی آملی" در دیدار دست اندرکاران، مشاوران و پیمانکاران سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، محراب را چشم مسجد عنوان کرده و اظهار داشتند: به این دلیل برای مسجد، رو به روی کعبه، محراب درست می کنند، که این محراب به منزله چشم آن بناست و بر اساس آن، چشم نمازگزاران هم متوجه کعبه است.

ایشان، اولین دشمن انسان را خودخواهی دانسته و با ذکر مثالی در این مورد افزودند: سالانه حدود هشت میلیون پرونده در مراجع قضایی تشکیل می شود که هفت میلیون آن مربوط به خودخواهی و غرور و رعایت نکردن آداب و حقوق است.

*اولین دشمن ما، درون ماست

استاد برجسته حوزه علمیه، محراب مسجد را مکانی برای جنگ با دشمن درون و بیرون دانستند و افزودند: اولین دشمن ما، درون ماست و اگر از شرّ خودمان نجات یافتیم، از دشمن بیرونی در امان هستیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کردند: وقتی خودمان را ساختیم، اگر بیگانه خواست به مرز و بوم ما حمله کند، دفع آنها آسان است و هیچ راهی برای نفوذ بیگانه وجود نخواهد داشت.

ایشان خاطرنشان کردند: جامعه باید به سمتی حرکت کند که وقتی انسان وارد مرکزی می‌شود که محراب دارد، هم با دشمن درون خود بجنگد و هم با دشمن بیرون.

استاد برجسته حوزه علمیه با طرح این سئوال که چرا محراب که چشم مسجد است به طرف کعبه بنا می‌شود، اظهار داشتند: خدای سبحان کعبه را بیت عتیق معرفی کرد و فرمود «وَلْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیق». معنای عتیق هم «آزاد» است؛ یعنی مسجد مکان آزادی است.

ایشان درهمین زمینه تصریح کردند: وقف در اسلام دو قسم است؛ یک قسم آن این است که اصل ملکیت محفوظ است، و اگر ضرورتی رخ داد می توان این ملک را فروخت و جای دیگر خرید. اما مسجد از قسم دوم وقف است که تحریر رقبه است و کسی که زمین را برای مسجد وقف می کند، این زمین را آزاد کرده است. برای اینکه چشم این مسجد به کعبه است و کعبه هم آزاد است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کردند: کسی که در عمره یا حج دور این بیت عتیق می چرخد، درس آزادی یاد می گیرد وگرنه به مکه نرفته است.

* مسجد ملک کسی نیست

ایشان ادامه دادند: محور اصلی مسجد آن است که چشمش به سمت بیت عتیق است و خود مسجد هم ملک کسی نیست و آزاد است؛ کسی که آزاد باشد، مسجدی است و کسی که مسجد می سازد، در حقیقت بیت آزادی می سازد.

مفسر بزرگ قرآن کریم با ذکر جریان تاریخی از دوران حکومت مغول بر ایران، بر ناکارآمدی مکتب ایرانی تأکید کردند و افزودند: ما در ایران دوران فراز و فرودی را پشت سر گذاشتیم و هیچ دوره ای بدتر از دوره مغول نبوده است. در همان دوران مرد بزرگی همچون خواجه نصیر در ایران بود. او توانست در مراغه رصدخانه بسازد و دانشمندان علوم عقلی را شناسایی کند که در کنارایشان گروه دوم شکل گرفت و جناب خواجه آنها را در رصدخانه مراغه مستقر کردند. گروه سومی هم وجود داشتند؛ بردگانی بودند که برای مختصر مطامع دنیا، خودشان را به حکومت آدم‌کش مغول نزدیک کردند.

*اسلام به ایران شرف و عظمت داد

ایشان تصریح کردند: این همان دوران مکتب ایرانی بود که چیزی برای مردم نداشت، اما این اسلام بود که شرف و عظمت و جلال و شکوه به ایران داده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کردند: برای این که اگر لااقل نظیر خواجه طوسی نشدیم، نظیر گروه دوم شویم و به چاه گروه سوم نیفتیم، به یک پایگاهی نیاز داریم. مسجد همان پایگاه است و باید این گوهر اصیل را حفظ کنیم و آن را به راحتی از دست ندهیم.

ایشان با ذکر توصیه هایی به دست اندرکاران امور مساجد برای حفظ جایگاه واقعی مسجد، تأکید کردند: نباید مسجد را به سمتی هدایت کرد که آسیب ببیند. کار مسجد این است که مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کند، اما این که به چه کسی رأی بدهیم، کار مسجد نیست.

استاد برجسته حوزه افزودند: برای این که خصوصیت مسجد باقی بماند، باید حرف هایی که در مسجد بیان می شود، در رابطه با حفظ نظام و مملکت واسلام باشد، ولی اگر در مسجد گفته شود که به فلان شخص رأی دهید، جایگاه واقعی مسجد دچار آسیب می شود. آن وقت مسجدی که برای حل اختلاف نقش مؤثری دارد، زمینه ای برای بروز اختلاف می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: مسجد برای تأمین اخلاق و عقاید مردم است و نباید کاری کرد که این عقیده و اخلاق را اگر ارتقاء نمی دهد، تنزل دهد.

ایشان تأکید کردند: کعبه با این که چهاردیواری ساده است، ولی با بهترین نیت ساخته شده و دو پیغمبر کارگری آن را به عهده گرفتند و تک تک سنگ ها و گِل ها را با این جمله قرآنی «وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا» روی هم گذاشتند، لذا مساجدی که چشمشان به طرف کعبه است باید با زمزمه «رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا» ایجاد شود تا ثمربخش باشد.

 *مسجد به انسان درس آزادگی و شرف می دهد

آیت الله جوادی آملی با یادآوری این نکته مهم که انسان باید جایی نماز بخواند که او را از زر و زیور باز بدارد، افزودند: مسجد جایی است که به انسان درس آزادگی و شرف و کرم و تقوا عطا می کند و وسیله جنگ با دشمن درون و بیرون است.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

یازده کشیش در توگو به دین اسلام گرویدند
بی حرمتی نسبت به مقدسات اسلامی و عدم عذر خواهی پاپ
مزاحمت براي زنان زائر ايراني در سوريه
هتاکی مفتی وهابی به ایران و شیعیان
برگزاری همايش بين‌المللی «اقتصاد اسلامی» در ...
هشدار در مورد برگزاری همايش گردشگری صهيونيست‌ها ...
کشف گور جمعی در مرز عراق و عربستان
روایت استاد انصاریان از نامه آیت‌الله خویی
استاد انصاریان: قرآن علاج همه دردهای روحی و فکری ...
استاد انصاریان: شکر قلب در تحصیل ایمان به مبدأ و ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^