فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 8 فروردين 1390 ساعت 08:36 صبح

آخرین اخبار از خیزش‏های اسلامی در خاورمیانه /یک شنبه 7فروردین

گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ از آخرین خبرهای مربوط به خیزش اسلامی در خاورمیانه:

  لیبی /

ــ استفاده آمريكا از بمب‌هاي اورانيومي در جنگ ليبي

ائتلاف ضدجنگ انگليس از به كار گيري بمب‌هاي اورانيومي توسط آمريكا و متحدانش در جنگ عليه ليبي پرده برداشت.

"ديويد ويلسون " عضو ائتلاف ضدجنگ انگليس در مقاله‌اي كه از طريق سايت رسمي اين ائتلاف منتشر شد، نوشت: تنها در 24 ساعت اوليه جنگي كه غرب عليه ليبي آغاز كرده است، بمب‌افكن‌هاي آمريكايي 45 بمب بسيار غول پيكر بر فراز ليبي پرتاب كرده‌اند. اين بمب‌هاي غول‌پيكر در كنار موشك‌هاي كروزي كه توسط جنگنده‌ها و ناوهاي جنگي انگليس و فرانسه شليك شده‌اند، همگي شامل كلاهك‌هاي اورانيوم ضعيف شده بوده‌اند.

ــ کشته شدن غيرنظاميان در حملات هوايي به جاده اجدابيا

سخنگوي دولت قذافي اعلام كرد كه غيرنظاميان زيادي در حملات هوايي گسترده نيروهاي ائتلاف كشورهاي غربي به جاده ارتباطي شهر "اجدابيا " به شهر "سرت " اين كشور كشته شده اند.

اين سخنگو اعلام كرد: "حملات هوايي عليه مردم ليبي شنبه شب به طور گسترده ادامه يافت و نظاميان و غيرنظاميان زيادي كشته شده اند ".

وي افزود: حملات هوايي بدون توقف به جاده ارتباطي اجدابيا و سرت به طول 400 كيلومتر ادامه يافت و بسياري از غيرنظاميان از جمله خانواده‌هايي كه از بيم حملات هوايي با خودرو فرار كردند، كشته شدند.

ــ آلمان تحريم تسليحاتي ليبي را بررسي مي‌كند

آلمان اعلام كرد كه در راستاي اعمال فشار به دولت ليبي، تحريم تسليحاتي اين رژيم را در دست بررسي دارد.

سخنگوي "توماس‌ دي‌مايتزر " وزير دفاع آلمان گفت كه دولت اين كشور همه موارد تحريمي عليه دولت "معمر قذافي " حاكم ليبي را در دستور كار دارد و اقدام به تحريم تسليحاتي را نيز مورد بررسي قرار مي‌دهد.

ــ سرنگونی هفت جنگنده قذافي

ارتش فرانسه اعلام كرد كه در درگيري هاي شب گذشته هفت جنگنده ارتش قذافي را منهدم شده است.

"لورانت تسير "سخنگوي ارتش فرانسه اعلام كرد كه جنگنده‌هاي فرانسوي هفت جنگنده ليبي را در حين تلاش براي خروج از منطقه پرواز ممنوع در آسمان اين كشور منهدم كرد.

شبكه الجزيره نيز در گزارشي با اشاره به اينكه اكنون يك هفته از حمله نيروهاي ائتلاف مي گذرد، اعلام كرد كه نيروهاي ائتلاف شب گذشته حملات شديدي به مواضع نيروهاي قذافي انجام دادند.

ــ پيشنهادات جديد عمرو موسي براي حل بحران ليبي

دبيركل اتحاديه عرب از پيشنهادات جديد براي حل بحران ليبي خبر داد و گفت كه اين پيشنهادات با هماهنگي بين اتحاديه عرب و كميسيون اتحاديه آفريقا تدوين شده است.

"عمرو موسي " ديروز در نشست مطبوعاتي مشترك با "جان بينگ " رئيس كميسيون اتحاديه آفريقا كه در مقر اتحاديه عرب برگزار شد، اعلام كرد كه پيشنهادات جديدي براي حل بحران ليبي وجود دارد.

وي به جزئيات اين پيشنهادات اشاره‌اي نكرد و تنها گفت كه با هماهنگي بين اتحاديه عرب و كميسيون اتحاديه آفريقا تدوين شده است و قرار است در مورد اين پيشنهادات با كشورهاي عربي رايزني شود.

ــ 78 درصد از مردم روسيه بمباران ليبي را محكوم كردند

نظرسنجي‌ها در روسيه نشان داده است كه اكثر مردم اين كشور از حملات هوايي ائتلاف بين المللي به ليبي حمايت نمي‌كنند و خواستار موضع‌گيري بي‌طرفانه روسيه در قبال اوضاع كنوني در اين كشور هستند.

ــ عمليات زميني به منزله اشغال

نماينده دائم روسيه در ناتو با اعلام اينكه عمليات زميني در ليبي به منزله اشغال آن است، تاكيد كرد كه روسيه تنها در اقداماتي در جهت ايجاد آتش بس و ممانعت از قرباني شدن مردم غيرنظامي ليبي با ناتو همكاري مي‌كند.

 

ــ پیشروی انقلابیون لیبی ادامه دارد

 نیروهای انقلابی لیبی پس از بازپس گیری دوشهر کلیدی اجدابیه و البریقه از مزدوران قذافی، اکنون به شهرعقیله رسیده‌اند.

انقلابیون دیروز نیز موفق شدند کنترل شهر استراتژیک و نفت‌خیز اجدابیه را بدست بگیرند.

انقلابیون می‌گویند که نیروهای قذافی در حال عقب نشینی به شهر البشیر هستند.

این در حالی است که درگیری میان نیروهای قذافی و انقلابیون در شهر مصراته نیز همچنان ادامه دارد.

ــ پايانه نفتي راس لانوف به تصرف انقلابيون ليبي درآمد

پايانه نفتي راس لانوف بندر مهم نفتي ليبي واقع در شرق اين كشور صبح امروز به تصرف انقلابيون درآمد.

نيروهاي وابسته به "معمر القذافي " 12 مارس پايانه نفتي راس لانوف را از انقلابيون باز پس گرفته بودند اما امروز بار ديگر اين پايانه به تصرف انقلابيون درآمد.

راس لانوف در 370 كيلومتري غرب بنغازي پايگاه انقلابيون و 210 كيلومتري اجدابيا، شهر استراتژيكي كه ديروز به تصرف انقلابيون درآمد، قرار دارد.

آثار نبرد در امتداد جاده نزديك به پايانه نفتي از جمله مهمات رها شده و ساختمان نيمه مخروبه مشاهده مي‌شود.

انقلابيون ليبي امروز همچنين موفق شدند روستاي بن جواد واقع در ده‌ها كليومتري راس لانوف را به تصرف خود درآورند.

بن جواد 6 مارس به كنترل نيروهاي قذافي درآمده بود.

ــ پاپ خواستار آتش‌بس در ليبي شد

 رهبر كاتوليك‌هاي جهان جامعه جهاني و تمامي طرف‌ها را به گفت‌وگوي فوري براي دستيابي به آتش‌بس در ليبي فراخواند.

پاپ بنديكت شانزدهم از سازمان‌هاي بين‌المللي و تمامي كساني كه مسئوليت سياسي و نظامي بر عهده دارند، خواست تا فورا گفت‌وگو با هدف تعليق استفاده از سلاح را آغاز كنند.

وي گفت كه با توجه به اخبار دردناكي كه از ليبي مخابره مي‌شود نگران جان غيرنظاميان در اين كشور است.

پاپ همچنين تصريح كرد كه در زمان تنش ضروري است كه به تمامي ابزارهاي ديپلماسي متوسل شد.

وي ابراز اميدواري كرد كه تمامي طرف‌هاي ذي‌نفع به دنبال راه‌هاي مسالمت‌آميز و دائمي باشند.

ــ افزايش انتقاد‌ها از دولت اوباما

هزينه‌هاي عمليات نظامي آمريكا در ليبي به يك ميليارد و 100 ميليون دلار رسيد

در حالي كه تنها يك هفته از آغاز حمله غرب به ليبي مي‌گذرد، هزينه يك ميليارد و 100 ميليون دلاري ارتش آمريكا، موجي از انتقاد‌ها و نگراني را در بين سياستمداران اين كشور برپا كرده است.

شبكه تلويزيوني الجزيره در گزارشي از افزايش هزينه‌هاي مداخله نظامي آمريكا در ليبي اعلام كرد بسياري از سياستمداران و اقتصاددانان آمريكايي از هزينه‌هاي سگين اين جنگ پس از جنگ‌هاي عراق و افغانستان ابراز نگراني كردند.

بنا بر اين گزارش، نيروي دريايي آمريكا تاكنون مبلغي در حدود 258 ميليون دلار را براي پرتاب موشك‌هاي تام هاوك توسط ناو‌هاي جنگي و زيردريايي‌هاي خود از سواحل ليبي صرف كرده‌است.

موشك‌هاي تام هاوك كه از قدرت تخريب بالايي برخوردار است، از گران‌قيمت‌ترين تسليحات نظامي به شمار مي‌رود كه هزينه هركدام از آنها بالغ بر يك و نيم ميليون دلار است.

همچنين براساس آمار هاي رسمي هزينه نابودي پدافند‌هاي هوايي ارتش قذافي تاكنون بيش از 800 ميليون دلار براي ارتش آمريكا دربر داشته است كه تداوم اين وضعيت هفته‌اي 100 ميليون دلار بر هزينه‌هاي ارتش در ليبي مي‌افزايد.

ــ شهر سرت تا 48ساعت آينده آزاد مي‌شود

با پيشروي ارتش انقلابي ليبي به سمت غرب و با آزادسازي دو شهر مهم اجدابيا و البريقه در جنوب بنغازي، اين اميد را در انقلابيون به وجود آورده است كه با عبور از شهرهاي راس لانوف و بن جواد خود را به شهر مهم سرت برسانند.

"عبدالله جوان " عضو جبهه ملي براي نجات ليبي در گفتگو با شبكه خبري العالم گفت انتظار مي‌رود كه انقلابيون ليبي بتوانند طي چهل و هشت ساعت آينده شهر سرت را آزاد كنند.

وي گفت: اكنون قذافي براي بيرون رفتن سالم از بحران كنوني تلاش مي كند. وي اشاره كرد كه اركان قدرت قذافي در حال فروريختن است.

 

اردن/

ــ اردن 21 نفر را در ارتباط با تظاهرات مردمي اخير بازداشت كرد

نيروهاي امنيتي اردن 21 نفر را در ارتباط با تظاهرات گسترده مردمي اخير اين كشور براي دستيابي به آزادي، اصلاحات ريشه‌اي و پايان دادن به فساد دستگاه حاكمه، بازداشت كردند.

"سعد هايل السرور " وزير كشور اردن گفت كه 21 نفر در ارتباط با درگيري‌ها بين نيروهاي طرفدار حكومت اردن و معترضان خواهان اصلاحات در كشور بازداشت شدند.

وي در كنفرانس مطبوعاتي در شهر امان گفت: "21 نفر بازداشت و به دستگاه قضايي سپرده شده اند و تحقيقات تا زمان اثبات دست داشتن آنها از طريق تصاوير و شاهدان عيني ادامه دارد ".

الهايل گفت: دستگاه قضايي در اين باره تصميم گيرنده نهايي خواهد بود.

گفتنی است پس از گذشت حدود سه ماه از انقلاب مردمي در تونس و مصر، هزاران نفر از شهروندان معترض اردني بويژه جوانان روز جمعه با تحصن در ميدان "جمال عبدالناصر " شهر "امان " پايتخت اين كشور، در جنبشي تحت عنوان "24 مارس "، خواستار تحقق فوري خواسته‌هاي خود از جمله پادشاهي مشروطه، مبارزه با فساد، بركناري رئيس دستگاه اطلاعاتي اردن شدند.

شركت كنندگان در اين تحصن با سر دادن شعارهايي بر لزوم انجام اصلاحات، وحدت ملي، تغيير قانون اساسي و تغيير پارلمان تاكيد كردند و در مقابل، نيروهاي پليس و گروهي از مزدوران دولت اردن با معترضان درگير شده و دستكم يك نفر از آنها را كشته و 160نفر ديگر را زخمي كردند.

ــ دولت اردن با كشتن مردم، مشروعيت خود را از دست داده است

حزب جبهه عمل اسلامي اردن با اشاره به كشته و زخمي‌شدن شمار زيادي از مردم در جريان تظاهرات مسالمت آميز اخير آنها در شهر امان گفت كه دولت اردن به خاطر اين كار مشروعيت خود را از دست داده‌است.

شيخ "حمزه منصور " دبيركل حزب جبهه عمل اسلامي اردن در كنفرانس مطبوعاتي خواهان استعفاي دولت يا بركناري آن در صورت اصرار بر ماندن شد و گفت: دولتي كه [ريختن] خون شهروندان را جايز مي‌داند، مشروعيت خود را از دست مي‌دهد.

وي خواهان باز شدن زمينه براي تشكيل دولت اصلاح ملي شد كه زندگي و منافع مردم را حفظ و تامين كند.

ــ وكلاي اردني به مردم پيوستند

وكلاي اردني پيوستن خود به مردم خواهان آزادي، دموكراسي و اصلاحات سياسي ريشه‌اي در اين كشور را اعلام كردند.

كانون وكلاي اردن از دولت اين كشور خواست تا به خاطر ناتواني در اتخاذ تدابير لازم براي جلوگيري از درگيري روز جمعه در ميدان "جمال عبدالناصر " در شهر امان كناره‌گيري كند.

اين كانون همچنين از وكلا خواست تا در سالن‌هاي دادگاه تحصن كنند.

مسئولان صنفي نيز در جريان نشستي در مجتمع اصناف اردن پيوستن خود به جنبش "جوانان 24 مارس " را اعلام كردند و گفتند كه در همه مراسم و تحركات آتي اين جنبش شركت خواهند كرد.

یمن/  

ــ تظاهرات مقابل كاخ سفيد عليه ديكتاتور يمن

تظاهرات كنندگان عليه رژيم يمن با برگزاري تظاهراتي مقابل كاخ سفيد خواستار سرنگوني علي عبدالله صالح شدند.

اتباع يمني مقيم آمريكا ديروز ـ شنبه ششم فروردین ـ با تجمع در خيابان‌هاي اطراف كاخ سفيد عليه "علي عبدالله صالح " تظاهرات كردند.

يكي از تظاهرات كنندگان يمني كه از سه سالگي در آمريكا زندگي كرده است به سي ان ان گفت: من اينجا خواستار پايان رژيم عبدالله صالح هستم. او 33 سال است كه حكومت مي‌كند، واقعا كافي است. يمن يك كشور دموكراتيك نيست.

بر اساس اين گزارش، تظاهرات كنندگان مقابل كاخ سفيد با حمل دستنوشته‌هايي عليه ديكتاتور يمن تصاوير علي عبدالله صالح را نيز پاره كردند.

 

 

ــ جنگنده‌هاي يمني شهر "جعار " را بمباران كردند

 منابع خبري اعلام كردند در پي درگيري بين ارتش و گروه‌هاي مسلح يمني در شهر جعار، جنگنده‌هاي يمني اين شهر را بمباران كردند.

 شبكه خبري الجزيره گزارش داد كه جنگنده‌هاي يمني شهر جعار را بمباران كردند.

بمباران اين شهر پس از درگيري ميان ارتش وگروه‌هاي مسلح در شهر جعار صورت گرفت.

شهرهاي مختلف يمن از بيش از يك ماه پيش شاهد اعتراضات و تظاهرات گسترده مردمي عليه رژيم عبدالله صالح است و آنها خواهان رفتن او از قدرت، اصلاحات، دموكراسي و آزادي هستند و براساس آخرين آمارها، تاكنون دستكم 99 نفر در جريان سركوبگري رژيم علي عبدالله صالح عليه تظاهرات مسالمت‌آميز مردم اين كشور، كشته شدهاند.


منبع : ابنا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

عدم گفتن اذان در مسجد آستراخان روسیه
اجازه گسترش شیعه را در مصر نمی‏دهیم
شكايت وارثان منشاوی از شيخ الأزهر
درخواست یک مرکز شیعی در کویت برای مبارزه با تفرقه
گزارش تصویری/ عزاداری منظم جوانان در محل "خیمه ...
استاد انصاریان: نور هدایت به انسان اطمینان خاطر ...
استاد انصاریان:مشکلات اقتصادی نباید انسان را از ...
استاد انصاریان: انسان بصیر آبادکننده دنیا، برزخ ...
گزارش تصویری مراسم رونمایی از ترجمه اصول کافی به ...
پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^