سعى آنان بر اين بود كه در اين تجارتخانه، دچار كمترين خسارت، زيان و ضررى نشوند و عده اى همين گونه شدند؛ به كمترين خسارتى دچار نشدند كه پروردگار عالم از اين گروه به «مخلَصين» تعبير مى كند.
«مخلَصين» يعنى كسانى كه خود را در برابر هر خسارتى، در مصونيت كامل قرار دادند. خسارت زنندگان و غارتگران نيز به وجود مبارك پروردگار اعلام كردند: «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ* إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الُمخْلَصِينَ» ما راه ضرر زدن به تمام بندگان تو را به روى خود باز مى دانيم، مگر راه ضرر زدن به عباد مخلَص تو كه در آنجا راه نداريم، چرا؟ چون اينان خود را در قلعه اى قرار دادند. در حصارى كه هيچ روزنه اى براى غارتگران و غاصبان نسبت به سرمايه و منفعت اين تاجران باز نيست.
مخلصين و جبران لغزش احتمالى
آنان كسانى هستند كه در هر شرايط و فشارى كه به آنها وارد شود، زير بار زيان و ضرر نمى روند. و اگر دچار ضرر شوند، اميرالمؤمنين عليه السلام ضرر آنها را قابل توجه نمى داند، چون زيان و ضرر آنان خيلى كم است و در عين حال، براى جبران اين ضرر و زيان كم، به نحوى شگفت آور كوشش مى كنند.
تعبير وجود مبارك اميرالمؤمنين عليه السلام در خطبه متقين از زيان اين ها اين است:
«قَليلٍ زَلَلُه» «2» لغزش آنان خيلى كم است. ممكن است چند سالى بر آنها بگذرد، اما دچار زيان كمى شوند، ولى تا جايى كه امكان دارد، اجازه ورود زيان را به حريم پاك زندگى خود نمى دهند. ولى اگر اين اتفاق ناگوار در زندگى آنان بيافتد، چندين برابر آن زيان را با به دست آوردن منفعت، در صدد جبران خواهند بود.
منبع : پایگاه عرفان