فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

استاد حسين انصاريان: هزاران نكته علمی در ادعيه صحيفه سجاديه نهفته است

استاد حسين انصاريان: هزاران نكته علمی در ادعيه صحيفه سجاديه نهفته است

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، استاد حسين انصاريان در نشست «سبك‌شناسی ادعيه صحيفه سجاديه» كه به همت خبرگزاری ايكنا و با مشاركت جامعةالمصطفی(ص) العالمية در مؤسسه دارالعرفان الشيعی قم برگزار شد، ضمن تقدير از فعاليت‌های خبرگزاری قرآنی ايران و جامعة‌ المصطفی(ص) العالمية اظهار كرد: اين زحمات هم مفيد برای گسترش علوم اهل‌بيت(ع) است و هم مفيد برای مردمی است كه به قول قرآن كريم، خواهان و مايل به مستقيم‌شدن زندگی‌شان هستند.
وی افزود: در رابطه با صحيفه سجاديه بايد گفت كه اولاً صحيفه سجاديه، محصول پربار قلب و خرد وجود مبارك حضرت زين‌‌العابدين(ع) است كه اين قلب و خرد حضرت، مستقيماً هم از جانب پروردگار مهربان عالم به‌عنوان امام معصوم تغذيه می‌شده و هم اين‌كه اين قلب و عقل، وارث علوم حضرت سيدالشهداء(ع) بوده كه آن علوم نيز از اميرالمؤمنين علی(ع) به ارث برده شده است.
استاد شيخ حسين انصاريان ادامه داد: علوم اميرالمؤمنين(ع) هم از پيامبر اكرم(ص) در طول 23 سال علمی كه خداوند متعال به پيامبرش عنايت كرد، به ارث رسيده بود، در حدی كه اميرالمؤمنين(ع) می‌فرمايد: پيامبر(ص) اعلم الناس، يعنی اعلم اولين و آخرين، بوده است و درباره يك لحظه‌اش اميرالمؤمنين(ع) می‌فرمايد: در هنگام انتقال پيامبر(ص) به دنيا هزار باب علم به روی من باز كردند كه از هر دری هزار در ديگر باز می‌شد.
اين پژوهشگر برجسته دينی با اشاره به تأكيد كرد: اين مجموعه دانش گسترده كه در همه رشته‌های علومی بوده، نياز انسان بوده است؛ چه علوم مادی و چه علوم معنوی كه منتقل شده به اميرالمؤمنين(ع) و از ايشان به امام حسن(ع) و امام حسين(ع) و از حضرت ابی‌عبدالله(ع) نيز به حضرت زين‌العابدين(ع) انتقال پيدا كرده است.
مترجم صحيفه سجاديه با بيان اين‌كه در مرحله اول می‌توانيم بگوييم كه صحيفه سجاديه يك منبع علم است، گفت: در اين منبع علم، اگر بررسی دقيق انجام شود، در 54 دعای آن، صدها رشته علمی می‌توان به آسانی استنباط كرد. صدها رشته در امور مختلف چه در رابطه با خدا، چه در رابطه با هستی، چه در رابطه با انسان و چه در رابطه بعضی از امور عالم طبيعت مانند درياها و هوا كه نكات بسيار برجسته‌ای را امام(ع) در اين زمينه دارند كه دانشمندان بزرگ دنيا از قرن 18 به بعد به اين نكات رسيدند.
وی تصريح كرد: قبل از اين‌كه اسم صحيفه سجاديه را كتاب دعا بگذاريم، بايد بگوييم كه كتاب علم، دانش، بصيرت و آگاهی است. اما اهميت اين 54 دعا در حدی است كه در روايات ما آمده كه در هنگام انشاء تمام آن‌ها فرزند بزرگوار امام چهارم، حضرت باقر(ع) حضور داشتند و آن‌ها را با خط مبارك خود نوشته‌اند و بعد هم يك‌بار ديگر امام صادق(ع) با خط مباركشان و با دست الهی خود، اين 54 دعا را نوشته‌اند.
استاد حسين انصاريان با اشاره به سفارش ائمه(ع) درباره تعليم صحيفه سجاديه عنوان كرد: اين مسئله، سفارشی است كه خود ائمه(ع) نسبت به صحيفه سجاديه دارند كه آن‌را تعليم بدهيد و خانه به خانه و دست‌ به دست بگردانيد و ائمه(ع) ما علاقه داشتند كه اين كتاب همگانی و جهانی شود؛ يعنی ما اگر موفق به اين كار شويم، در حقيقت يكی از وصيت‌های ائمه طاهرين(ع) را عمل كرده‌ايم.
مترجم فارسی قرآن كريم اذعان كرد: بعد از ديدن اين‌گونه روايات كه امام باقر(ع) به دست مبارك خودشان اين 54 دعا را نوشته‌اند، بعد هم امام صادق(ع) و سفارش‌هايی كه در رابطه با آن كرده‌اند، و با دقتی كه در خود صحيفه سجاديه برای اولين بار كردم، درصدد برآمدم كه اگر توفيق پيدا بكنم يك شرح بر اين كتاب بنويسم، علتش هم همين است كه عرض كردم قبل از اين‌كه دعا باشد، كتاب علم در رشته‌های گوناگون است.
شارح صحيفه سجاديه با بيان اين‌كه تصميم بر نوشتن شرح صحيفه سجاديه مصادف با شب ميلاد پيامبر اكرم(ص) و امام صادق(ع) بود، اظهار كرد: صحيفه سجاديه را آوردم، دعايش اولش را كه دقت كردم، به نظرم رسيد كه با اين رفعت عظيمی كه در مفاهيم دعای اول درباره پروردگار هست، شرح اين صحيفه مباركه، كار من نيست و به نظرم آمد كه نبايد وارد اين حوزه شوم.
وی اضافه كرد: صحيفه را بستم و در كتابخانه‌ام گذاشتم، اما نزديك اذان مغرب كه برای نماز وضو گرفتم، با خودم گفتم استخاره می‌كنم و از خداوند متعال طلب می‌كنم كه وارد اين كار شوم يا وارد نشوم كه آيه شريفه «وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا؛ و نيكی‌هاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميد [نيز] بهتر است» آمد و از همان روز ولادت پيامبر اكرم(ص) و امام صادق(ع) شروع كردم.
اين پژوهشگر برجسته دينی با بيان اين‌كه اين شرح قبلاً در 7 جلد قطور منتشر شد، عنوان كرد: كار خطی اين كتاب هم خوشبختانه محفوظ ماند و من آن‌را به چاپخانه ندادم و الآن در خزانه خطی كتابخانه آيت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی است و در اين چند سال اخير به‌دليل رويكردی كه به صحيفه سجاديه پيدا شد، ترجمه‌ام از اين كتاب شريف 32 بار چاپ شد. اين رويكرد بيشتر من را تشويق كرد كه در مسئله شرح و تفسير صحيفه سجاديه، تجديدنظری كنم كه خوشبختانه اين شرح به 15 جلد منتهی شد كه همراه با فهرست عام و فهرست موضوعی است و ان‌شاء‌الله تا دو ماه ديگر از چاپ خارج می‌شود.
استاد حسين انصاريان تأكيد كرد: مطلب ديگری كه درباره صحيفه سجاديه می‌توانم بگويم، مسئله‌ای است كه شايد از آن غفلت شده و كم‌تر به آن توجه شده باشد اين است كه در زمان بنی‌اميه به‌ويژه در دوران امامت حضرت زين‌العابدين(ع) ابتدای كار ترجمه كتب خارجی بود.
شارح صحيفه سجاديه تأكيد كرد: به عبارت ديگر، به احتمال قوی وجود مبارك امام سجاد(ع) مشاهده كردند كه اين فتوحاتی كه انجام شده و روابطی كه جامعه اسلامی ـ البته جامعه اسلامی ساخته‌شده در سقيفه نه جامعه اسلامی ساخته‌شده توسط اهل‌بيت(ع) ـ با كشورهای بيرون پيدا كردند و به كتابخانه‌های خارجی به‌ويژه يونان و مصر دست پيدا كردند و ابتدای ورود فرهنگ وارداتی به حوزه اسلام بوده است ـ كه اوجش در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود ـ لذا امام(ع) برای حفظ جامعه اسلامی از اين مسئله تصميم گرفتند كه معارف الهی را در قالب دعا به مسلمانان آموزش دهند.

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ...
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه سوم ...
بازدید امام جمعه شهر بمبئی هند از موسسه ...
پیام استاد حسین انصاریان در پی جنایات هولناک ...

بیشترین بازدید این مجموعه

پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^