فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آثار و برکات دوستی با اهل بیت (علیهم السلام)

 انسان غیر از دوستی و دشمنی هیچ ندارد و نمی تواند بگوید: از دوست و دشمن داشتن هم عاجزم ، منتهی باید عینک بگذارد و دقت کند و ببیند که چه کسی و چه کار و چه خُلق و چه عقیده ای را دوست ، و چه چیز و چه کسی را دشمن بدارد؛ زیرا همین دوستی ها و دشمنی ها برای انسان خواهد ماند ،هر عملی شروط بسیار دارد که معلوم نیست از عهده ی آن ها برآییم.
میرزای قمی ـ رحمة اللّه ـ می فرماید : «اگر برای نمازهایی که می خوانیم ، خدا ما را عقاب نکند ، خیلی باید شاکر باشیم .» عبادات ، شروط زیادی دارد که معلوم نیست بتوانیم آنها را رعایت کنیم و ازعهده ی آن ها بر آییم ، اما دوستی و دشمنی شرطی ندارد ، و دوست خدا و دوست دوستِ خدا شدن به اندک چیزی حاصل می شود و آسان است . این روایت که در کتاب ینابیع الموده می باشد ، در بالای ایوان طلای حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ از زمان های بسیار دور نوشته شده است که :
«قالَ رَسوُلُ اللّه ـ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ـ لَوِ اجْتَمَعَ النّاسُ عَلی حُبِّ عَلِیِّ ابْنِ أَبی طالِبٍ، لَما خَلَقَ اللّه النّارَ ؛ رسول خدا ـ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ـ فرمود : اگر همه ی مردم بر محبّت علی بن ابی طالب گرد می آمدند ، هرگز خداوند آتش جهنّم را نمی آفرید .»
● قدردان اهل بیت هستیم؟
ولی ما قدردان اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ نیستیم ، مثل کسانی هستیم که گنجی در خانه دارنداما رفتارهایشان حاکی از این است که گویا گوهری را ندارند و از آن غافل محض اند!
گاهی اوقات کار ووضع ما بدتر از آن هاست؛ گویا مانند کسانی که به امامت اعتقاد ندارند ، ما نیز امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ نداریم و مانند آن ها زندگی می کنیم که آن حضرت را ندارند .
با این که قرآن را در یک دست و عترت را در دست دیگر داریم، ولی انگارکه دستمان خالی است و هیچ نداریم و سنگینی آن ها را احساس نمی کنیم. گویا چیزی در اختیار ما نیست! از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حایری نقل شده که فرمود: «سنّی ها عترت را ضایع کرده اند ، و شیعه ها قرآن را .»
این دو موضوع با توجه به سخن پیامبر(ص) که فرمودند: «این دو (قرآن و عترت ) در کنار هم هستند و هیچ گاه از هم جدا نمی شوند، اگر کسی یکی از این دو را ضایع کند، دیگری را هم ضایع خواهد کرد.» هر دو با هم وحدت وارتباط تنگاتنگ دارند .
علی علیه السلام فرمود: «هیچ کس را در کمالات و صفات زیبای انسانی با آل محمد صلی الله علیه و آله نمی شود مقایسه کرد، دیگران که پرورده نعمت هدایت اهل بیت پیامبرند، هیچ گاه با آنان برابر نخواهند بود»
انسان باید یا لجوج و معاند باشد و یا جاهل که نفهمد علی و اولادش ـ علیهم السّلام ـ در صف عادلین و متّقین و صادقین اند، و دشمنان آن ها در صف فاسقین و فاجرین .
به خدا پناه می بریم از این که در زمره ی فاسقین و ناصبین باشیم ، نه در گروه متّقین !
با توجه به مطالب ذکر شده آماده برای دوستی با چه کسی هستید؟
آیا بهتر از اهل بیت دوستی را سراغ دارید که در دنیا به فریاد انسان برسد و او را لحظه ای فراموش نکند؟
عشق به اهل بیت علیهم السلام زمینه ساز عشق به خداوند است و دوست داشتن اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله مهر ورزیدن به ارزش های والای الهی می باشد .
رسیدن به قله رفیع کمالات معنوی و انسانی بدون دوستی اولیاء الهی ممکن نیست و پذیرش اعمال و زحمات یک مسلمان در گرو محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام می باشد . امام علی علیه السلام از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کنند :
« لا تزول قدما عبد یوم القیامة حتی یسال عن اربع ... و عن حبنا اهل البیت ; در روز قیامت هیچ بنده ای قدم برنمی دارد مگر اینکه از چهار چیز سؤال می شود ...
[که چهارمین سؤال ]از دوستی ما اهل بیت خواهد بود .»۱
براین اساس تقرب به خداوند و رسیدن به سعادت دنیا و آخرت با عشق و دوستی آل پیامبر صلی الله علیه و آله عجین شده است .
مولوی می گوید:
هر که خواهد همنشینی با خدا
او نشیند در کنار اولیاء
مهرورزی به دیگران یک نیاز محبت فطری است ،
اما چه زیباست که انسان در بذل محبت ، خوبان و برترین ها را برگزیند و اهل بیت علیهم السلام مظهر خوبی ها و کمالاتند ، چنانکه علی علیه السلام فرمود: «هیچ کس را در کمالات و صفات زیبای انسانی با آل محمد صلی الله علیه و آله نمی شود مقایسه کرد ، دیگران که پرورده نعمت هدایت اهل بیت پیامبرند ، هیچ گاه با آنان برابر نخواهند بود .» 
اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمد بس است و آل محمد
بهترین نوع ارتباط با پیشوایان معصوم علیهم السلام همان محبت و مودتی می باشد که یک رابطه قلبی و درونی است و خداوند متعال هم در قرآن کریم به چنین ارتباطی دعوت کرده و می فرماید : « قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی ؛ بگو من بر انجام امر رسالت ، از شما مزدی نمی خواهم ، مگر دوستی و محبت درباره نزدیکانم .»۲
حال که دوست واقعی خود را پیدا کرده ایم ، نشانه های علاقه به او را در خود جستجو کنید .
برخی از این نشانه ها با توجه به سخنان امام علی علیه السلام عبارتند از :
۱) محبت توأم با عمل و تقوا
دوست داشتن اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تقوای الهی و دلی پاک می خواهد . علی علیه السلام می فرماید : « من احبنا فلیعمل بعملنا و لیتجلبب الورع ; هر که ما را دوست دارد باید مثل ما عمل کند و لباس پرهیزگاری را جامه و پوشش خود قرار دهد .» ۳
ورع و تقوی و دوری از گناه باید سرلوحه زندگی محبان اهل بیت علیهم السلام باشد تا بتوانند عشق پاکان را در دل خود جای دهند و گرنه دلی پر از شوق گناه را چطور می توان جایگاه و ظرف محبت اولیاء الهی قرار داد .
شیفتگان اهل بیت علیهم السلام دائم در زمزمه می باشند که:
دل جایگاه عشق تو باشد نه غیرتو
این خانه خداست به شیطان نمی دهم
علی علیه السلام می فرماید : « من احبنا فلیعمل بعملنا و لیتجلبب الورع ; هر که ما را دوست دارد باید مثل ما عمل کند و لباس پرهیزگاری را جامه و پوشش خود قرار دهد»
۲) عشق به دوستان اهل بیت علیهم السلام
امیرمؤمنان علیه السلام در این رابطه می فرماید: « هر کس می خواهد بداند که آیا عاشق حقیقی اهل بیت علیهم السلام است یا نه، به قلب خویش رجوع نماید ، اگر در دلش محبت دوستان ما هست پس او دشمن ما نیست ; دوست ماست ، ولی اگر یکی از دوستان ما را در دلش دشمن می دارد ، او دوستدار حقیقی ما نیست .»۴
۳) خلوت دل نیست جای صحبت اغیار
دیو چو بیرون رود فرشته درآید
در زیارت جامعه کبیره می گوئیم : « فمعکم معکم لا مع عدوکم ... ; [ای اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله!] من با شما هستم ، با شما هستم ، نه با دشمن شما ... .» ۵
۴) آمادگی برای محرومیت ها
ولایت اهل بیت و دلباختگی به این خاندان بدون آمادگی برای رنج و محنت ها و با گریختن از انواع محرومیت ها امکان پذیر نخواهد بود ، زیرا که :
نازپرورده تنعم نبرد راه بدوست
عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد
حقیقی بودن علاقه درونی شخص ، هنگامی نمایان می شود که فرد مورد امتحان قرار گیرد و حوادثی تلخ و ناراحت کننده در زندگی انسان رخ نماید ، آن گاه است که دوستان حقیقی از دوستان مجازی جدا می گردند و گرنه در هنگام راحتی و آسایش هر کسی می تواند ادعای دوستی اهل بیت علیهم السلام را داشته باشد .
امام علی علیه السلام می فرماید : « من تولانا فلیلبس للمحن اهابا ; هر کس ما اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را دوست بدارد باید برای محنت ها پوستی دیگر بپوشد .» ۶ این جمله کنایه از این است که محبّ حقیقی آمادگی برای مقابله با انواع بلاها و مشکلات را خواهد داشت .
هر که در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش می دهند
امیرمؤمنان علیه السلام در سخنی دیگر فرمود: « من احبنا اهل البیت فلیستعد للفقر جلبابا ; هر کس ما اهل بیت را دوست بدارد پس باید فقر و محرومیت ها را چونان لباس رویین بپذیرد.»۷
امیرمؤمنان علی علیه السلام در سخنی زیبا به این نشانه دوستداران اهل بیت علیهم السلام اشاره کرده و می فرماید: «دوستی ما و دوستی دشمنان ما در وجود یک انسان جمع نمی شود ، چون خداوند برای انسان دو قلب قرار نداده که با یکی این را دوست بدارد و با دیگری آن را دشمن بدارد. دوستدار ما باید عشق و علاقه خود را برای ما خالص بگرداند همانطوری که طلا در داخل آتش خالص و تمام عیار می گردد . بنابراین هر کسی می خواهد بداند که دوست واقعی ما هست یا نه ، قلب خود را مورد آزمایش قرار دهد . اگر در دل او همراه محبت ما ، محبت دشمن ما هم باشد او از ما نیست و ما هم از او نیستیم.»
۵) برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام
یکی دیگر از نشانه های عشق حقیقی ، دوری جستن از مخالفین و دشمنان عترت پیامبر صلی الله علیه و آله است . دوستدار حقیقی اهل بیت علیهم السلام باید از دشمنان آنان تبری جوید و محبت خویش را برای خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله خالص و بی آلایش سازد.
عاشق اهل بیت علیهم السلام هیچ گاه در کنار تولی ، تبری را فراموش نمی کند و اساساً بدون تبری از دشمنان ، مودت و محبت معنی ندارد .
کفر و ایمان قرین یکدگرند
هر که را کفر نیست ، ایمان نیست
امیرمؤمنان علی علیه السلام در سخنی زیبا به این نشانه دوستداران اهل بیت علیهم السلام اشاره کرده و می فرماید : «دوستی ما و دوستی دشمنان ما در وجود یک انسان جمع نمی شود ، چون خداوند برای انسان دو قلب قرار نداده که با یکی این را دوست بدارد و با دیگری آن را دشمن بدارد. دوستدار ما باید عشق و علاقه خود را برای ما خالص بگرداند همانطوری که طلا در داخل آتش خالص و تمام عیار می گردد . بنابراین هر کسی می خواهد بداند که دوست واقعی ما هست یا نه ، قلب خود را مورد آزمایش قرار دهد . اگر در دل او همراه محبت ما ، محبت دشمن ما هم باشد او از ما نیست و ما هم از او نیستیم .» ۸
شاید در ذهن عده ای خطور کند که :
ای بابا ، حالا این دوستی با اهل بیت سود و نفعتی هم دارد ؟
● آثار و برکات دوستی اهل بیت
۱) حشر با اهل بیت علیهم السلام در روز قیامت
علی علیه السلام فرمود: « من احبنا کان معنا یوم القیامة و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه ؛ هر که ما را دوست بدارد، در روز قیامت با ما خواهد بود و اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد ، خداوند او را با آن محشور خواهد کرد .»۹
۲) بالاترین درجات بهشت
آن بزرگوار فرمود : « ان اهل الجنة ینظرون الی منازل شیعتنا کما ینظر الانسان الی الکواکب ؛ اهل بهشت به منازل شیعیان ما (در بالاترین درجات آن) نگاه می کنند همانطوری که انسان به ستارگان می نگرد .»۱۰
۳) دادرسی در سخت ترین لحظات
علی علیه السلام در حدیثی به حارث فرمود : « لینفعک حبنا عند ثلاث: عند نزول ملک الموت و عند مسالتک فی قبرک و عند موقفک بین یدی الله ؛ دوستی و محبت ما اهل بیت در سه جای مهم و سرنوشت ساز برای تو سود خواهد داد : هنگام نازل شدن فرشته مرگ و موقعی که در قبر مورد سؤال و بازخواست قرار می گیری و زمانی که در روز قیامت در مقابل پروردگار ایستاده باشی .»۱۱
۴) قبولی کارهای نیک
امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هر کس ما اهل بیت را دوست داشته باشد ، ایمان او مفید بوده و اعمالش مورد پذیرش قرار خواهد گرفت ، اما اگر کسی محبت ما اهل بیت را در دل نداشته باشد از ایمان خویش بی بهره بوده و کارهای نیک و اعمال دینی او مقبول نخواهد بود، گرچه روزها روزه گرفته و شب ها به عبادت بپردازد . »۱۲
پی نوشت ها:
۱ امالی مفید، ص ۳۵۳
۲ شوری ،۲۳
۳ الکافی ، ج ۶ ، ص ۳۸۹
۴ همان ، ج ۲۷ ، ص ۵۳
۵ مستطرفات السرائر، ص ۶۳۹
۶ غررالحکم با ترجمه آقا جمال ، ش ۹۰۳۸
۷ نهج البلاغه ، صبحی صالح ، حکمت ۱۱۲
۸ تفسیر قمی ، ج ۲ ، ص ۱۷۱ و ۱۷۲
۹ امالی صدوق، ص ۲۰۹، مجلس ۳۷
۱۰ بحارالانوار، ج ۸، ص ۱۴۸
۱۱ همان ، ص ۴۶۱
۱۲ بصائر الدرجات ، ص ۳۶۴
منابع :
بحارالانوار، ج ۳۹ ارشاد القلوب ، ج ۲ 

 


منبع : پایگاه آفتاب
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اگر نیازمندید هم انفاق کنید
نمازشب و نوافل
سيري در قرآن و قرآن پژوهي (2)
ارتباط میان مسئولیت اخلاقی و مسئولیت فقهی!
رمضان، بهترین فرصت برای طهارت روح
فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
چهره امام حسين(ع)
تمام شب در عبادت
عظمت شب قدر

بیشترین بازدید این مجموعه

تقوا
رحم خدا در برزخ و قيامت‏
نور رمضان (2)
 ناچيزى عنصر زمين و صورت مادى انسان نسبت به جهان‏
راه های شناخت خدا
دل هـای نـور باران
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^