فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

حقوق مؤمن بر مؤمن

 معلى بن خنيس به حضرت صادق عليه السلام عرضه داشت : حق مؤمن بر مؤمن چيست ؟ حضرت فرمود : هفت حق واجب است كه مخالفت با هريك ، خروج از ولايت خدا و طاعت اوست !! عرضه داشتم : آن ها چيستند ؟
فرمود : اى معلى ! دوست توام و بر تو مى ترسم كه اين حقوق را بگويم و تو ضايع كنى و در مقام حفظش بر نيايى و بدانى و عمل ننمايى .
عرضه داشتم : « لا قوة الا باللّه » .
فرمود : آسان ترين حق اين است كه دوست بدارى براى او آنچه را براى خود دوست دارى و نخواهى براى او آنچه را براى خود نمى خواهى .
حق دوّم : در برآوردن حاجتش حركت كرده و كوشش كنى و خشنودى و رضاى او را بجويى و با گفتارش مخالفت ننمايى .
حق سوّم : با نفس و مال نسبت به او توجه كنى و با دست و قدم و زبان به او يارى دهى .
حق چهارم : ديدبان و دليل و آيينه و پوشش او باشى .
حق پنجم : تو سير نباشى او گرسنه ، تو پوشيده نباشى او برهنه ، تو سيراب نباشى او تشنه .
حق ششم : اگر براى تو زن و خدمتكار هست ، ولى او بدون زن و خدمتكار است ، خدمتكار خود را به خانه او فرستى كه لباسش را بشويد و طعامش را آماده كند و رختخوابش را پهن نمايد كه اين ها حقوق بين تو و اوست .
حق هفتم : قسمش را تصديق كنى ، دعوتش را اجابت نمايى ، به تشييع جنازه اش حاضر شوى و در مرضش از او عيادت نمايى ، بدنت را براى حل مشكلش آماده كنى ، كارى كنى كه حاجتش را مجبور نشود از تو بخواهد ، بلكه به محض فهميدن حاجت او به قضاى حاجتش اقدام كنى ، چون اين حقوق را به جاى آوردى ولايت و دوستى ات را به او متصل و از آن جانب به ولايت حق متصل شده است !!
قالَ أبُوعَبْدِاللّهِ عليه السلام : أَحْسِنْ يا إسحاقَ إلى أَوْلِيائي ما اسْتَطَعْتَ فَما أَحْسَنَ مُؤْمِنٌ إلى مُؤْمِنٍ وَلا أَعانَهُ إلاّ خَمَشَ وَجْهُ إبليسَ وَقَرَّحَ قَلْبُهُ .
امام صادق عليه السلام فرمود : اى اسحاق ! به دوستانم تا جايى كه مى توانى نيكى كن كه مؤمن به مؤمن نيكى نمى كند مگر اين كه صورت ابليس لطمه خورده و قلبش پر از هم و غم مى گردد .
امام صادق عليه السلام فرمود : مؤمن ، برادر مؤمن و چشم او و راهنماى اوست ، به او خيانت نمى كند و خذلان او را نمى خواهد ، مؤمن براى مؤمن بركت است ، دو مؤمن وقتى وارد منزل مؤمنى مى شوند و آن مؤمن گرسنگى آن ها را برطرف مى نمايد بهتر از آزاد كردن يك بنده است ؛ وقتى مؤمنى به مؤمنى قرض بدهد به خاطر خدا ، اجرش همانند صدقه است و وقتى مؤمن براى حل مشكل مؤمن قدم بردارد ، به هر قدمى حسنه اى به او عنايت مى شود و سيئه اى از او محو مى گردد و درجه اى از او بالا مى رود و پس از آن به ده حسنه رسيده و ده حاجتش برآورده مى گردد و مؤمنى كه پشت سر مؤمن دعا كند ، ملكى مى گويد همانند اين براى خود تو است و مؤمنى كه غمى از دل مؤمن بر دارد خدا غمى از غم هاى آخرت او برمى دارد و مؤمنى كه مظلومى را كمك دهد برايش از روزه يك ماه و اعتكاف در مسجد الحرام بالاتر است و هرگاه مؤمنى مؤمن را يارى دهد ، خدا در دنيا و آخرت او را يارى دهد .
در اين زمينه ها روايات بسيارى وجود دارد ؛ كه وظيفه انسان را به هنگام خروج از خانه معين كرده و مى خواهد انسان مسلمان به هنگام خروج از خانه فقط براى طاعت و امور دين خارج گردد ، چون به اين نيت خارج شود و نيت خود را در تمام زمينه ها عملى سازد خروجش خروج طاعت و موقعيتش در پيشگاه حضرت ربوبى بهترين موقعيت خواهد گشت . راستى چه پر ارزشند آن بزرگوارانى كه به قصد خدمت به اسلام و مسلمانان از خانه خارج مى شوند .


منبع : برگرفته از کتاب عرفان اسلامی استاد حسین انصاریان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عذاب الهى به خاطر غفلت
انديشه موجب فسحت خلق‏
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
حضرت حسین (علیه السلام(
راه تحصیل نعمت
ربا
اخلاق امیرالمومنین (علیه السلام)
ثروت خداداده و دانش فراوان
حکایت یک انسان الهى
کوردلان لجوج

بیشترین بازدید این مجموعه

گلزار محبت
کوردلان لجوج
حکایت یک انسان الهى
اخلاق امیرالمومنین (علیه السلام)
ربا
ثروت خداداده و دانش فراوان
راه تحصیل نعمت
حضرت حسین (علیه السلام(
صلاح قلب و دين‏
انديشه موجب فسحت خلق‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^