فارسی
پنجشنبه 30 فروردين 1403 - الخميس 8 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 6 بهمن 1389 ساعت 06:36 صبح

زبان فارسی دومین زبان جهان اسلام

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، معاون پژوهش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: زبان فارسی باید به عنوان هفتمین زبان سازمان ملل متحد مورد توجه قرار گیرد و همه باید تلاش کنیم تا این زبان به عنوان زبان رسمی سازمان های بین المللی قرار گیرد.
محمدرضا دهشیری در برنامه گفتگوی شبکه دو سیما افزود: زبان فارسی دومین زبان جهان اسلام است و حدود 100 میلیون نفر در دنیا به این زبان سخن می گویند.
وی گفت:‌ زبان فارسی پیام محبت، معنویت، انسان دوستی و همزیستی مسالمت است. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان متولی ترویج فرهنگ ایرانی رسالت خود می داند که زبان فارسی را به عنوان عامل هویت ساز ملی تبیین کند.وی گفت: برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی در 70 رایزنی فرهنگی در خارج از کشور، ایجاد ارتباط با حدود 15هزار دانش آموخته زبان فارسی در دنیا، برگزاری دوره های دانش افزایی زبان فارسی، اعطای بورس به دانشجویان زبان فارسی، تلاش برای تبادل دانشگاهی با دانشگاه های دیگر و ایجاد کرسی های زبان فارسی، ایجاد 120 اتاق ایران برای مطالعه کتب و اسناد ایران و تجهیز کتابخانه های مختلف در کشورهای مختلف ازجمله اقدامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای گسترش زبان فارسی در جهان بوده است.دهشیری گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر ارتباط با مخاطبان خارجی برای جذب و کمک به آنها برای آموزش زبان فارسی متمرکز است. ساماندهی نسخ خطی در خارج کشور در دستور کار سازمان است تا با شناسایی و نسخه برداری از آنها بهره برداری کند. در حال برنامه ریزی هستیم تا جلوی انحراف گویشها، لهجه ها و ادبیات ایرانیان خارج کشور نیز گرفته شود. اظهر دهلوی استاد زبان و ادب فارسی در دانشگاه هند نیز در این برنامه گفت: فارسی زبان اتحاد است و همیشه اتحاد را در بین مردم هند ایجاد کرده است. در هند زبان فارسی به وسیله ترک زبانان گسترش یافته است.
دهلوی هند را گنجینه بزرگی از زبان های مختلف دانست و گفت: 16 زبان در هند رسمی است و40 دانشگاه در هند شعبه زبان فارسی دارد. وی افزود: کلمه «زنده باد انقلاب» که به زبان فارسی در هند گسترش یافت علیه استعمار انگلیس کاربرد فراوانی داشت. فارسی همه شئون زندگی روزمره مردم هند را تحت تأثیر قرار داده است و هند به وسیله زبان فارسی به جهانیان معرفی شد. دهلوی با اشاره به اینکه زبان فارسی در هند زبان اردو را نیز ایجاد کرده است افزود: فارسی برای هندیان یک فرهنگ کامل و یک میراث گرانبهاست. این استاد زبان و ادب فارسی در دانشگاه هند همچنین بر ضرورت حفظ میراث گرانبهای زبان فارسی تأکید کرد و گفت: در دهلی 10 میلیون سند به زبان فارسی وجود دارد که مربوط به 150 سال اخیر است.

 

 


منبع : شیعه انلاین
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

تخریب یک مسجد در اثر حمله نیروهای ناتو
عرضه نخستين قرآن معطر جهان عرب در نمايشگاه ...
رشد هشت برابری اقدامات اسلام‌ستيزانه در لندن
استفاده از سلاح شیمیایی: نقض حقوق بین‌الملل
جشنواره شعر «الزهراء(س)» در عراق برگزار شد
کمپین جهانی معرفی پیامبر(ص) در فیس‌بوک و توئیتر ...
پنجمين دور گفت‌وگوی دينی ايران و كره جنوبی آغاز ...
گزارش تصویری/ مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) در ...
گزارش تصویری/ مراسم دعای عرفه حسینیه هدایت تهران
میزبانی پنجمین شب محفل قرآنی حسینیه هدایت از ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^