فارسی
شنبه 01 ارديبهشت 1403 - السبت 10 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

یزید بن معاویه

یزید بن معاویه

خلیفه جنایتکار اموی که فاجعه کربلا به دستور او پدید آمد . وی در سال 25 هجری تولد یافت . جوانی میگسار ، سگباز و اهل بوزینه بازی و عیاشی بود . (1) چون معاویه مرد ، با او به عنوان خلافت بیعت کردند . معاویه پیش از مرگش از بسیاری بیعت بر ولیعهدی او گرفته بود . یزید اندیشه های الحادی داشت و به مبدأ و معاد بی عقیده بود . بی بند و بار و اهل عیش و طرب بود . در زمان او فسق و فجور به والیان هم گسترش یافت و آوازه خوانی در مکه و مدینه آشکار شد و مردم به شرابخواری علنی پرداختند . (2)
     
سیدالشهداء (ع) وقتی با اصرار ولید و مروان برای بیعت با یزید مواجه شد به فسق او شهادت داد و فرمود : « یزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الخَمرِ قاتِلُ النفْسِ الُمحتَرَمَةِ مُعْلِنٌ بِالفِسقِ وَ مِثْلی لا یبایعُ مِثْلَه » . (3) یزید ، مردی فاسق ، شرابخوار و آدم کش است که آشکاراء گناه می کند و کسی همچون من با کسی مثل او بیعت نخواهد کرد . این شناخت سیدالشهداء (ع) از یزید ، سابقه داشت . حتی روزی در یک جلسه ، آن حضرت در پاسخ معاویه که از یزید ستایش کرد ، برخاسته ، زشتیها و مفاسد یزید را بر شمرد و به معاویه به خاطر بیعت گرفتن از این و آن برای پسرش یزید ، اعتراض کرد . (4)
  
یزید نیز همچون پدرش ، به حیف و میل بیت المال و کشتن انسانهای با ایمان و ایجاد فساد و مفاسد در دستگاه حکومت پرداخت . به والی مدینه نوشت که به زور از سیدالشهداء (ع) بیعت بگیرد و اگر نپذیرفت ، گردن او را بزند . برای سرکوبی هواداران امام حسین (ع) که با مسلم بن عقیل در کوفه بیعت کرده بودند ، « ابن زیاد » را به ولایت کوفه گماشت و به کشتن امام فرمان داد . « ابن جوزی » درباره او گفته است : « چگونه قضاوت می کنید درباره مردی که سه سال حکومت کرد ، در سال اول حسین (ع) را به شهادت رساند و در سال دوم مردم مدینه را دچار وحشت ساخت و مدینه را برای لشکریان خود مباح گرداند و در سال سوم ، خانه خدا را با منجنیق سنگباران کرد و ویران ساخت . » (5) که اشاره به حادثه کربلاست و « واقعه حره » که مردم مدینه در سال 63 هجری بر ضد والی اموی قیام کردند و او و دیگر امویان را از شهر بیرون نمودند و این پس از آن بود که فساد و آلودگی و جنایات یزید بر آنان آشکار شد . یزید هم مسلم بن عقبه را با لشکری برای قتل عام مردم فرستاد . در سال 64 هجری نیز همان سپاه برای سرکوب قیام عبدالله بن زبیر به مکه هجوم بردند و به مسجدالحرام و حرم خدا با منجنیق حمله کردند . کعبه و مسجدالحرام سوخت و ویران شد و عده ای کشته شدند . (6)ننگها و آلودگیهای یزید ، بیش از آن است که در این مختصر بگنجد . (7) مدت حکومت یزید ، سه سال و هشت ماه بود و در سال 64 در « حوارین » از اطراف دمشق مرد(8) و در « باب الصغیر » دمشق دفن شد . (9)
  
پی نوشتها:
1 - سفینة البحار ، ج 1 ، ص 528 .
 
2 - مروج الذهب ، ج 3 ، ص 67 .
 
3 - بحارالانوار ، ج 44 ، ص 325 .
 
4 - الغدیر ، ج 1 ، ص 248 .
 
5 - تذکرة الخواص ، ابن جوزی ، ص 164 .
 
6 - مروج الذهب ، ج 3 ، ص 69 تا 72 ، العقد الفرید ، ج 5 ، ص 139 .
 
7 - از جمله در این باره ر . ک‍ : حیاة الامام الحسین ج 2 ، ص 180 ، الغدیر ، ج 10 ، ص 248 تا 256 . تاریخ مفصل اسلام ، عماد زاده ، ص 267 .
 
8 - مروج الذهب ، ج 3 ، ص 53 .
 
9 - سفینة البحار ، ج 1 ، ص 582 .
 


منبع : منبع: پایگاه حوزه
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

عبدالله بن زُهیر ازدی
نقش جاه‏طلبی در واقعه عاشورا
آل زیاد
حُصین بن نُمیر
جايز بودن لعنت بر يزيد
دشمن امام حسین (ع) کیست ؟
حکیم بن طُفیل
ابن زياد و سر مبارك ابى عبدالله
محمد بن اشعث
عمر سعد و حکومت ری

بیشترین بازدید این مجموعه

دشمن امام حسین (ع) کیست ؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^