فارسی
يكشنبه 30 شهريور 1399 - الاحد 2 صفر 1442

  41
  0
  0

آل زیاد

آل زیاد

از جمله گروههایی که به اسلام ضربه بسیار زده اند و در زیارت عاشورا مورد لعنت اند ، « آل زیاد » ند ( وَالعَنْ ... آلَ زیادٍ وَ آلَ مَروانَ اِلی یومِ القِیامَةِ ) . نسل ناپاک « زیاد » ، دستشان به خون عترت پیامبر آمیخته است . عبیدالله بن زیاد که والی کوفه و بصره بود و امام حسین (ع) را در کربلا کشت ، فرزند همین زیاد است . مادر زیاد ، سمیه نام داشت ، از زنان زناکار صاحب پرچم . زیاد از طریق آمیزش نامشروع و زنا توسط غلام سمیه به نام « عبید ثقفی » به دنیا آمد . زیاد را زیاد بن عبید می گفتند . از بدعتهای معاویه ، آن بود که برخلاف حکم پیامبر ، این زنازاده را به دودمان بنی امیه ملحق ساخت و از آن پس او را « زیاد بن ابی سفیان » می گفتند . (1) این موضوع که به « مسأله استلحاق » معروف است ، در سال 44 هجری انجام گرفت و مورد اعتراض بسیاری از بزرگان از جمله سیدالشهداء بود که در نامه اش به معاویه ، این کار را در ردیف کشتن حجربن عدی و عمر و بن حمق ، آورده (2) و او را نکوهش کرده است . پس از انقراض امویان ، مردم زیاد را به اسم مادرش سمیه یا به نام پدری ناشناخته ، زیادبن ابیه ( زیاد ، پسر پدرش ) می خواندند . (3)
 
امام حسین (ع) روز عاشورا در یکی از خطبه هایش جمله « اَلا وَ اِن الدعِی بْنَ الدعِی ... » دارد ، که اشاره به ناپاک زادگی ابن زیاد و پدرش زیاد است که هر دو نسبی پست و آلوده داشتند و عبیدالله هم از کنیز زناکاری به نام مرجانه به دنیا آمده بود و به « ابن مرجانه » مشهور بود . حاکمیت یافتن کسی چون پسر زیاد ، فاجعه ای بود که عزت و کرامت مسلمین و عرب را نابود کرد . زیدبن ارقم وقتی در کوفه شاهد آن بود که ابن زیاد بر لبهای سربریده ابا عبدالله (ع) می زند ، گریه کنان و با اعتراض برخاست و از مجلس بیرون آمد و می گفت : ای جماعت عرب ! از این پس برده شده اید . پسر فاطمه را کشته و پسر مرجانه را به امارت پذیرفته اید ... (4) در همان ایام ، آل زیاد بعنوان گروهی فاسد و شیطانی به شمار می رفتند . حتی یکی از شهدای کربلا به نام مالک بن انس مالکی یا انس بن حارث کاهلی رجزی در میدان می خواند که ، یکی از ابیات آن چنین بود :
 
آلُ عَلی شیعَةُ الرحمانِ
 
آلُ زیادٍ شیعَةُ الشیطانِ(5)
 
آل زیاد ، طبق روایات ، دلهایی مسخ شده ، دودمانی ننگین و مورد خشم بودند و روز عاشورا را به خاطر کشته شدن حسین بن علی ، مبارک دانسته و به شادمانی روزه می گرفتند . (6) نیز « آل زیاد » نام سلسله ای از خلفاست که از نسل زیادبن ابیه بودند و از سال 204 تا 409 هجری بر یمن حکومت کردند . آغاز حکومتشان از زمان هارون الرشید
 
بود و مأموریتشان سرکوبی علویان آن دیار . (7)
 
پی نوشتها:
 
1 - الغدیر ، ج 10 ، ص 218 .
 
2 - معادن الحکمه ، محمدبن فیض کاشانی ، ج 2 ، ص 35 ( چاپ جامعه مدرسین ) ، بحارالانوار ، ج 44 ، ص 212 .
 
3 - الغدیر ، ج 10 ، ص 218 .
 
4 - بحارالانوار ، ج 45 ، ص 117 .
 
5 - همان ، ص 25 ، ( آل علی پیروان خدایند و آل زیاد پیروان شیطانند ) .
 
6 - همان ، ص 95 .
 
7 - ر . ک‍ : دائرة المعارف تشیع ، ج 1 .


منبع : منبع: پایگاه حوزه
  41
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

نقش معاویه در شهادت سید الشهداء علیه السلام
نقش یزید بن معاویه درحادثه عاشورا
لعنت نوح(ع) بر کشندگان امام حسین علیه السلام
باطل در سه پرده
شریح قاضی و واقعه ی کربلا
جریان شناسی باطل در قیام عاشورا
خطرناک‌ترين دشمنان سيدالشهداء
ذلت ماندگار
غارت کردن پيكر امام
حکومت یزید و کینه او به پیامبر

بیشترین بازدید این مجموعه


آخرین مطالب

نقش معاویه در شهادت سید الشهداء علیه السلام
نقش یزید بن معاویه درحادثه عاشورا
لعنت نوح(ع) بر کشندگان امام حسین علیه السلام
باطل در سه پرده
شریح قاضی و واقعه ی کربلا
جریان شناسی باطل در قیام عاشورا
خطرناک‌ترين دشمنان سيدالشهداء
ذلت ماندگار
غارت کردن پيكر امام
حکومت یزید و کینه او به پیامبر

بیشترین بازدید این مجموعه


 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز