فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

تذکر بسیار مهم استاد انصاریان در مورد تصحیح دعای ندبه


استاد انصاریان در مقدمه ای بر دعای ندبه که حاصل پژوهش و تحقیق معظم له می باشد در تصحیح عبارت سید الاصغر به عبارت سید القسور به شرح ذیل توضیح داده اند .

 

 

تذکری بسیار مهم :

گریه و ندبه ، از آثار مطلوب و از عبادات مندوب و از حسناتی است که قرآن مجید آن را از نشانه های مردم مومن و محصول عرفان به حق شمرده است .
 « تَرَىٰ أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ »  مائده :83
چشمان آنان را می بینی که به سبب شناخت حق ، چشمه ای لبریز از اشک است .
شناخت حق و عشق ورزی به آن و شوق آراسته شدن به آثار عملی اش و دغدغه تحققش در آیینه عبودیت و بندگی و ذوق رسیدن به قربش ، چنان رقت قلب و صفای درون ایجاد می کند که دیده جان و سر از نثار اشک به راه محبوب و در قدم مقصود چاره ای نمی بیند .
همیشه و همه جا و در همه شرایط شیعه واقعی اهل بیت به حق و شئون آن ، عشق ورزیده و طالب حکومت و سیطره  آن در ظاهر و باطن نفس و تجلی عمل آن در بدنه زندگی و خیمه حیات انسانها در سراسر جهان بوده است .
شیعه ، رسالت انبیا و امامت امامان معصوم را نتیجه لطف و رحمت حق بر بندگان تا قیامت دانسته و در هر موقعیتی با جان و مال و قلم و قدم و تشکیل مجالس معرفت و انس ، مدافع آن و برای روشن ماندن این چراغ از هزینه کردن آنچه لازم است ، دریغ ننموده و نمی نماید .
شیعه فکر می کرد پس از درگذشت پیامبر اسلام به وصیت آن حضرت در رعایت حق دو ثقل ملکوتی ، یعنی قرآن و اهل بیت به وسیله همه مردم عمل می شود و در مسیر تاریخ به سوی نور و کرامت و عدل و شرافت فراگیر تا برپا شدن قیامت جهت می یابد و مساله با عظمت امامت و رهبری الهی که در غدیر خم از جانب خدا و پیامبر به شدت برای سعادت است و همه جهانیان برآن تاکید شده تحقق می یابد .
ولی با کمال تاسف ، داستان به عکس شد . عدالت و حق و رهبری به حق و امامت در محاصره  هواپرستان قرار گرفت و در برابر حرکتش موانع  سنگین ایجاد شد و در سختی و مضیقه افتاد ! رهبری به حق و امامت تعیین شده از جانب نجات خداوند با همه مضیقه و فشاری که بر آن وارد شد ، برای نجات انسانها از پای ننشست و برای  روشن نگاه داشتن چراغ اسلام ناب ، مجبور به پرداختن هزینه های سنگینی چون شهادت ، زندان ، تبعید شدن ، محرومیت از آرامش و ممنوعیت از قرار گرفتن در جایگاه ظاهری اش گشت .
دشمن هرگز بیکار ننشست و دست از ظلم و جور برنداشت و احقاد بدریه و حنینیه را نسل به نسل منتقل کرد و فرهنگی چون فرهنگ اموی و عباسی را به صورت مانعی سخت در راه تحقق سعادت جهانیان بر دوش حیات تحمیل کرد و در این مسیر از آزار و قتل و تبعید عاشقان حق و به ویژه امامان معصوم دریغ نکرد تا جایی که حلقه محاصره را برای نابود کردن ذخیره خدا و بقیه الله و آن که باید چراغ عدالت را در وجب به وجب زمین برافروزد و سفره حکومت جهانی حق را برای اجرای عدل در همه شوون زندگی مردم بگستراند ، تنگتر کرد تا برای همیشه میدان را برای جولان جنایات خود از وجود ذی جود مظهر صفات حق ، خالی کند و با خیال راحت به تاخت و تاز ظالمانه اش و غارت کرامت و شرافت انسانی ادامه دهد .
« يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ » صف :آیه 8
ولی خدای مهربان با غایب نمودن او از انظار ، جان او را حفظ کرد و نگذاشت مانند پدارنش مقتول یا مسموم گردد تا زمینه ظهورش با زحمت شیعه و از انقلاب های به حق این طایفه و صبر و استقامتش فراهم آید .
شیعه که عاشق حضرت مهدی (عج) و در آرزوی بپا داشتن حکومت عدل جهانی اوست ، هر جمعه در تمام نقاط جهان با نشستن در جلسات انس در فراقش و به انتظار فرجش با خواندن دعایی که از عالی ترین مضامین دینی ، عرفانی ، اجتماعی ، اخلاقی برخوردار است ، اشک می ریزد و ندبه می کند و او را می طلبد و با امر به معروف و نهی از منکر ایستادن در برابر ظلم و صبر و استقامت در راه خدا ، زمینه آمدنش را فراهم  می کند و بر اساس وعده قرآن :
« أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ » انبیاء : آیه 105
به یقین به مقصودش نایل می شود .
آنچه که این عاشق فرج و همگام با اهل ندبه و مانوس با مجالس مربوط به امام عصر لازم می داند به چاپ کنندگان کتابهای دعا و به ویژه دعای ندبه و به خوانندگان محترم آن تذکر دهد این است که در کتابهای بسیار معتبر دعا به جای جمله کلمه اصغر « وصل علی ابیه السید الاصغر » و دورود فرست بر علی پدر کوچکتر آن حضرت که مناسب شان رییس موحدان و امیر مومنان نیست و احتمالا اشتباهی از جانب کاتبان باشد .
« وصل علی ابیه السید القسور » آمده است که به این معناست : و درود فرست بر علی بن ابی طالب ، پدر شجاع و سلحشور آن حضرت .
جمله نورانی و صحیح « و علی ابیه السید القسور » در کتابهای با ارزش و معتبر چون :
اقبال الاعمال سید بن طاووس ، ص 608 ؛ تحفه الزائر و زاد المعاد مجلسی ، ص502؛ صحیفه هادیه ابراهیم بن محسن کاشانی ، ص 87 ؛ مفتاح الجنات سید محسن امین ، مرجع بزرگ ،ص255/3؛ تکالیف الاسلام همدانی ،ص195؛ عمده الزئر آیت الله سید حیدر کاظمی ، ص358 ؛ فوز اکبر ، ص 124 ؛ مکیال المکارم ،ص99/2 ؛ منهاج العارفین ، ص159 ؛ ضیاء الصالحین ، ص542 ؛ صحیفه صادقیه ، ص 728 ؛ هدیه الزائرین محدث قمی ، ص648 و در ملحقات اسبوع آمده است .
عموزاده بزرگوارم که به حق از مبلغان دین به وسیله چاپ کتب مذهبی به انواع زبانهای خارجی است و امروز از نادر مردانی است که بسیاری از مستبصران جهان ، مدیون او هستند و چهره ای است که تکیه گاهی برای اسلام در این روز غربت اسلام محسوب می شود و مورد توجه مراجع و اساتید و حوزه های شیعی است برای تثبیت این جمله صحیح « و علی جده السید القسور....» در صدد برآمدند دعای ندبه را با شکلی زیبا چاپ و در دسترس عموم قرار دهند ، باشد که این دعا با برخورداری از این  جمله در مسیر واقعی اش قرار گیرد .
من نیز از آن جناب خواستم که بر این دعا جهت تنویر افکار و اهل دعا مقدمه ای بنویسم و ایشان هم با کرامت ویژه برخود پذیرفتند . در این جا برخود لازم می دانم از فاضل مکرم و محترم  جناب آقای حاج میرزا ابوالقاسم حکیم باشی نیز تشکر نمایم . امید است جهت رعایت حریم مقدس ولی الله الاعظم ، امیر مومنان ، شیعیان شیفته آن حضرت و منتظران ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این جمله را در چاپهای بعدی و هنگام خواندن تصحیح نمایند .

 

 

فقیر : حسین انصاریان

 


منبع : روابط عمومی و امور بین الملل مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
0
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
برگزاری آیین نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ...
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در دهه سوم ...
بازدید امام جمعه شهر بمبئی هند از موسسه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

انتشار مجموعه یکصد جلدی سیری در معارف اسلامی
بیانیه حضرت استاد حسین انصاریان به مناسبت شهادت ...
مراسم كلنگ‌زني ساختمان جديد مركز علمي و ...
مراسم کلنگ زنی دارالعرفان به روایت تصویر
متن سخنرانی حضرت استاد انصاریان در همایش نقش ...
استاد حسین انصاریان : صادقان در همۀ برنامۀ زندگی، ...
قدردانی استاد حسین انصاریان از خدمات دکتر تیجانی ...
نمایشگاه جنبی آثار استاد انصاریان در جشن بهار ...
پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^