فارسی
يكشنبه 05 بهمن 1399 - الاحد 10 جمادى الثاني 1442

862
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند

نور قرآن

فيلسوف بزرگ جهان اسلام باز در «اسرار الآيات» در قاعده چهارم مى گويد : يكى از نام هاى قرآن نور است ؛ زيرا قرآن نورى است عقلى كه به توسط آن احوال مبدأ و معاد ، كشف و آشكار مى گردد و به آن نور حقايق اشياء ديده و درك مى شود . و توسّط آن نور در قيامت انسان راهنمايى يافته و راه بهشت را مى پيمايد ، چنان كه مى فرمايد : مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَابُ وَلاَ الاْءِيمَانُ وَلكِن جَعَلْنَاهُ نُوراً نَهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِى إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ   . تو [ پيش از اين ] نمى دانستى كتاب و ايمان چيست ؟ ولى آن [ كتاب  ]را نورى قرار داديم كه هر كس از بندگانمان را بخواهيم به وسيله آن هدايت مى كنيم ؛ بى ترديد تو [ مردم را ] به راهى راست هدايت مى نمايى . آرى ، قلب توسّط قرآن نور مى گيرد و اين نور عبادت از همان ايمان به خدا و يقين به آخرت و ايمان به فرشتگان و انبيا و امامان  عليهم السلام و جلوه ديگرش عمل صالح و اخلاق حسنه است . صدرالمتألّهين در گفتارى بسيار عميق ، فرق ما گرفتاران عالم مادّه را با عارفان حقيقى چنين بيان مى كند: ما و امثال ما از قرآن غير از سياهى كلمات چيزى مشاهده نمى كنيم ؛ زيرا ما در دنياى ظلمت و سياهى هستيم و هرچه در آن است امتداد مداد مادّه است . مقصودم مادّه اى نمى باشد كه داراى ابعاد و اجساد و هيولى و اعداد و اضداد است و از آنجا كه درك كننده چيزى را درك نمى كند مگر آن كه در قدرت و استطاعت قوّه ادراك او باشد ، پس حسّ جز محسوسات را و خيال جز متخيّلات را و عقل جز معقولات را درك نمى كند و به عبارت ديگر هر جنس همجنس خود راد مى يابد و درك مى كند . پس نور را جز به نور درك نتوان نمود . خداوند مى فرمايد : وَمَن لَّمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَمَا لَهُ مِن نُورٍ   . و كسى كه خدا نورى براى او قرار نداده است ، براى او هيچ نورى نيست . پس ما به سياهى اين چشم جز سياهى نوشته هاى كلام و اشكال كتاب را دركد نمى كنيم ، وقتى از اين وجود مجازى خارج شويم و از اين شهرى كه اهلش تمام ،ظالم و در ظلمتند بيرون رويم و به سوى خدا و رسول او در قطع منزل هايى كه بين ما و مطلوب ماست هجرت كنيم و ما را مرگ از اين نشأت و اطوارى كه بعضى صورت هاى حسّى و بعضى خيالى و بعضى وهمى و بعضى عقلى هستند حاصل گردد و نظرمان را از تمام ماسوى اللّه قطع و بريده نماييم به وجود خودمان كه همان نور و پرتو وجود حقيقى الهى است ، در وجود كلام اللّه محو گرديم ، خداوند ما را بعد از مرگمان زنده مى كند و از مرتبه محو به عالم صعود هشيارى و از عالم فنا به بقا و از مرگ به زندگى ، يعنى زندگى ثابت و باقى كه به بقاى خداوند تعالى بسته است مى رساند . ديگر بعد از اين ما از قرآن مطلقاً سياهى نديده و هرچه مى بينيم سفيدى و نور خالصى است كه ظلمت و تاريكى بدان آلوده نشده است و يقين خالصى پيدا مى كنيم كه ديگر شكّ و ترديد بدان راه نيابد و به فرموده حق متحقّق و موصوف مى گرديم كه فرمود : وَلكِن جَعَلْنَاهُ نُوراً نَهْدِى بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا   . ولى آن [ كتاب ] را نورى قرار داديم كه هر كس از بندگانمان را بخواهيم به  وسيله آن هدايت مى كنيم . وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْماً   . و از پيشگاه خود دانشى ويژه به او آموخته بوديم .
 

 

برگرفته از کتاب عرفان اسلامی

 

862
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

قدردانی استادانصاریان از خادمین سیدالشهدا علیه السلام
سخنراني مهم استاد انصاريان در روز شهادت حضرت ...
شكر عبد ، كرم حق
ایمان، نخستین ویژگی اولیاءالله
مسجدی در اسپانیا به علت كثرت جمعیت در نمازهای جماعت ...
تخریب سازمان یافته قبور شیعیان قطر
نیایشی برای وداع با ماه رمضان‏
مراسم احیاء شب های قدر استاد حسین انصاریان اعلام شد
دعای اول
همایش نقش مرجعیت شیعه در هدایت نسل جوان

بیشترین بازدید این مجموعه

مراسم عزاداري شهادت حضرت صديقه طاهره(سلام الله عليه) ...
کلیات مفاتیح الجنان با ترجمه استاد حسین انصاریان بر ...
نعمت‏هاى معنوى‏

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز

گزارش خطا