فارسی
پنجشنبه 09 فروردين 1403 - الخميس 17 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

قرآن ، مركز عرفان

قرآن مجيد نور الهى است ، چنانچه خود قرآن به اين معنا شهادت مى‌دهد : وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبِيناً. و نور روشنگرى [ مانند قرآن ] به سوى شما نازل كرديم . رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله مى‌فرمايد : فَاِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنْ لِقَطْع اللّيلِ الْمُظْلِم فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآن . هرگاه فتنه‌ها هم چون شب تاريك به شما هجوم كرد بر شما باد قرآن . قرآن نور زندگى و ذخيره قيامت و شفيع محشر و نجات دهنده از عذاب و وسيله رشد و كمال انسان است . قرآن معرفت و نور و كرامت و اصالت و شرافت و سعادت دنيا و آخرت نصيب انسان مى‌كند . ارتباط حقيقى با قرآن از انسان ، عارفى شوريده ، حكيمى بزرگ و سالكى واصل مى‌سازد .

 

صدرالمتألّهين شيرازى در مقدّمه كتاب با عظمت «اسرار الآيات» مى‌گويد:تو را سپاس مى‌نماييم اى آن كه ملكوت و باطن زمين و آسمان به‌دست قدرت توست ! و اى آن كه اشياء مشتاقانه به سوى تو در حركتند و به شوق تو در گردش ! اى حقيقت حيات و اى مقوّم موجودات ! مقصود ما تو و مقصد نماز و روزه ما تويى ، تو مقوّم وجود و عطا كننده خير و فرو فرستنده بركات و خيرات و نهايت تمايلات و غايت حركات و مصدر اشراق و پايان اشواق و گرداننده امور وجود و ذات تو نور و بخشنده حيات عالميان و خالق زمين و آسمانى . ما را به انوار كلمات مباركت يارى و قلب‌هايمان را به اسرار كتاب و آيات شريفه‌ات نورانى و نفوس ما را از تاريكى طبيعت و نادانى پاك و ما را از پليدى عالم ظلمات خارج كن و به مشاهده انوار و ديدار اشراق نورت و همنشينى با نزديكان و مقرّبانت و هم صحبتى با ساكنان عالم ملكوتت و با فرشتگانى كه لحظه‌اى از تسبيح تو غافل و بى‌خبر نيستند سرفراز نما و ما را با پيغمبران و صدّيقان مخصوصاً محمّد صلى‌الله‌عليه‌و‌آله كه او را مبعوث به تمام خلايق فرمودى و اهل‌بيت پاكيزه و برگزيده او كه بر آنان بالاترين درود درود فرستندگان و پاك‌ترين سلام سلام دهندگان باد ، محشور فرما .

 

اما بعد از اين مقدّمه : فروترين خلق خدا و محتاج‌ترينشان به كرم پروردگار جهانيان ، محمّد كه درالدّين ناميده مى‌شود چنين گويد هذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ .اين [ قرآن ] براى مردم ، بيانگر [ حوادث و واقعيت‌ها ] و براى پرهيزكاران سراسر هدايت و اندرز است . قُلْ هذِهِ سَبِيلى أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِى وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ . بگو : اين راه من است كه من و هر كس از من پيروى كرد با بصيرت و بينايى به خدا دعوت مى‌كنيم ، و خدا منزّه است و من از مشركان نيستم . اين انوار علوم الهى و اسرار مسائل ربّانى و مقصود نهايى از قرآن است كه از آيات كتاب روشن او استفاده و از نزد پروردگار عالميان با عنايت و توجّه او به خلق فرو فرستاده شده است ، واين انوار كليدهايى هستند كه توسط آن درهاى بهشت و رضوان باز و گنج‌هاى خزائن رحمانى ظاهر و جواهر و نهانى‌هاى ملكوت مشاهده و انوار عالم جبروت يعنى عالم عقول كشف و هويدا مى‌گردد و در آن نور چشم و روشنى ديده رهروان و درمان سينه‌هاى مؤمنان و يكتاپرستان است .

 

برگرفته از کتاب عرفان اسلامی


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

اقسام انديشه‏
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
لذّت اميد
در آداب خروج از منزل
مربیان و پنج دوره حیات انسان
نمونه‏هايى از تاريخ
حالت جذب و انجذاب
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 8)
حکایت طلبه شاهرودى
فراز و نشیب سیر و سلوک امتحان است

بیشترین بازدید این مجموعه

حکایت طلبه شاهرودى
حالت جذب و انجذاب
مربیان و پنج دوره حیات انسان
نفس و هفت مرحله آن
نمونه‏هايى از تاريخ
لذّت اميد
انسان‏هاى پست‏تر از حيوان
عرفان اسلامي: شرح مصباح الشريعه (جلد 8)
در آداب خروج از منزل
اقسام انديشه‏

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^