فارسی
سه شنبه 04 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 13 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
2
نفر 0

چرا ظاهر نماز خسته کننده است؟

الف) نماز يك عبادتي است مخصوص مسلمانان و آن گروهي كه مسلمانند به نماز هم پاي بند، البته فرهنگي كه درغرب حاكم است اثرات خاص خود را دارد حتي بر شرقيها.
ب) نماز يا هر كاري كه با شوق و اشتياق نباشد چنين است. بايد عبادت، عبادت احرار باشد تا لذت داشته باشد و الا كسيكه براي ساقط شدن تكليف يا ترس از جهنم و يا به طمع بهشت نماز ميخواند، از عبادت خود لذت نميبرد. كساني بوده وهستند كه يك شب تا صبح را در ركوع يا سجده ميگذرانده و گذشت زمان را درك نميكنند و اين حالت ممكن است در هركاري كه انسان با تمام وجودش مشغول آن باشد پيش بيايد و براي شما هم حتماً پيش آمده، بعنوان مثال اگر فيلم جذابي رامشاهده كرده باشي يا مشغول خواندن كتاب داستاني شيرين باشي ممكن است چند ساعتي بگذرد و هيچ احساس نكني.پس چه در نماز و هر كار ديگري اگر لذت آن را ميخواهي بايد نسبت به آن عشق و علاقه داشته باشي و براي لذت بردن ازنماز بايد در ساير اوقات هم بياد خدا بود و برده هوا و هوس و دنيا نباشيم و بايد از مال حرام و گناهان چشم و زبان دوريكنيم.
ج) اينكه بعضي نسبت به ديگران به نماز اهميت بيشتري ميدهند عوامل زيادي دارد از جمله:نوع تربيت آنها در دورانكودكي، شناخت آنها از خداوند و دستورات الهي و عشق وعلاقه به خداوند و تقويت فطرت آنها است.



منبع : پاسخگو
2
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

شرایط استجابت دعا چیست و علت تاخیر استجابت چه می ...
از کجا بفهمیم که خداوند توبه ما را قبول کرده است؟
آیا سحر و جادو واقعیت دارد؟
با توجه به عدل خداوند افراد ناقص الخلقه چگونه ...
با سلام آیا می توانیم از پسری هدیه بگیریم؟
در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟
علت هجرت پیامبر گرامی اسلام(ص) به مدینه چه بود؟
لطفا درباره اربعین امام حسین (ع) توضیح دهید.
تفاوت یقین و ایمان در چیست؟
آیا می توان به اسم اعظم خداوند دست یافت؟

بیشترین بازدید این مجموعه

چگونه می‌توانیم احادیث جعلی را تشخیص دهیم؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
فلسفه رجعت جیست؟
لطفا درباره اربعین امام حسین (ع) توضیح دهید.
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
آیا می توان به اسم اعظم خداوند دست یافت؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

مهدی
کسی که در زندگی، حداقل یک محبتِ خالصانه انجام داده باشد، به همان میزان، به دستور خداوند، قلب او روشن و بیدار می شود و آمادهء پذیرش کلام حق می گردد. و از عبادت نیز لذت خواهد برد. دیده اید انسانهایی را که تا بحال حتی به خود نیز محبت نکرده اند! و وجودشان سرشار از غرور است، حتی در میان مسلمانان هم زیاد هستند اینچنین انسانهایی... همچین انسانهایی همه جا هستند. دیده اید انسانهایی را که برای محبت به دیگران تلاش زیاد می کنند، ولی متاسفانه آن محبت در روحشان تاثیر گذار نیست! دلیل آن این است که، تمام آن محبت ها را، تنها برای این انجام داده اند که توجه غیر خدا را به خود جلب نمایند. و از صدقه سر آن، خود را پیش غیر خدا بزرگ کنند! مثلا: نماز شب می خواند ولی صبح تا ده کوچه آنطرفتر گفته است که من دیشب بیدار بودم و نماز شب می خواندم یا (از روی عمد) کاری می کند که همه بفهمند!!! و یا مثلا به یک گنجشک غذا داده و با هدف جلب توجه همهء شهر را از کار خود مطلع ساخته است! اینکه مردم از کار نیک ما مطلع شوند بد نیست. ولی به نیت اولیه ما بستگی دارد. اگر نیت اولیه خود را خالص نکنیم کار ما در روح ما تاثیر گذار نخواهد بود. و پذیرش کلام حق برای ما دشوار شده و عبادت نیز برای ما لذت بخش نخواهد شد
پاسخ
0     0
9 مهر 1394 ساعت 4:30 بعد از ظهر
به نظرم جواب استاد اصلا برای شرایط فعلی روزگار قانع کننده نیست، شاید موقع آن رسیده است که به ژرفای اقیانوس بی پایان "اسلام"- حرکت- کنیم. روزگار پیچیده ای شده است
پاسخ
0     0
10 تير 1390 ساعت 08:36 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^