فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

تقسيم ايام عمر به سه برنامه‏

1- مناجات با پروردگار
حضرت فرمود: «يا بنىّ! للمؤمن ثلاث ساعات» عزيز دلم! براى انسان با ايمان، مثل برادران ايمانى ديگرت، زندگى بايد در سه بخش هزينه شود. كلمه ساعت در اينجا به معنى زمان است:
 «إِنَّ السَّاعَةَ لَأَتِيَةٌ»
معنايش اين نيست كه قيامت يك ساعت است. يعنى زمان قيامت خواهد آمد.
زندگى اهل ايمان در سه زمان، مرحله يا برنامه هزينه مى شود:
 «ساعة يُناجِى فيها ربه»بخشى در ارتباط با پروردگار است. مؤمن فهميده است كه همه كاره، كليددار، صاحب، خالق و مدبر آنان، وجود حضرت حق است و حضرت حق به گردن آنان حق دارد.حق حضرت حق به گردن ما، حق بندگى است. نسبت به مولا تكبر و غفلت ندارند. معرفت پيدا كردند كه پروردگار از آنها برنامه هاى مثبت را كه به نفع خود آنان بوده خواسته است و اين مجموعه كار مثبت را عبادت ناميده است.هرعبادت نيز معدن و خزينه اى است كه در آن گنج بى نهايت قرار داده شده و با عبادت درب همه اين گنج ها باز مى شود و كليد ديگرى ندارد، بلكه فقط با عبادت دربِ اين گنج ها باز مى شود.يعنى اين ها حس كردند كه هر عبادت و امر واجبى، معدن و گنجى است كه خدا در آن ثروت بى نهايت ريخته است و راه رسيدن به اين ثروت بى نهايت نيز همين بندگى، عبادت و انجام واجب است.عقل انبيا و ائمه عليهم السلام كه از عقل كل انسان ها بيشتر بوده است، اگر عبادات واقعاً فايده نداشت، بايد اول آنها به سراغش نمى رفتند، اما مى بينيم كه آنان عاشقانه به سراغ عبادت مى رفتند.
 ارزش واجبات در پيشگاه خدا
من عبادتى مستحب را براى شما بگويم كه ما را ملزم نكردند كه انجام بدهيم، يعنى به انبيا و حتى سيزده نفر از معصومين ما نيز نگفتند كه بايد انجام بدهيد، فقط در اين عالم به يك نفر گفتند واجب است انجام بدهى و نبايد ترك كنى، كه او پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله است. فقط به ايشان گفتند كه بايد انجام دهى و آن نماز شب است.
وقت نماز شب از نيمه شب شرعى به بعد قبل از اذان صبح است. مستحب است؛ يعنى به هيچ كس نگفته اند كه واجب و لازم است كه اين كار را بكنى. فقط ارائه داده و گفته اند: اين كار خوب و عبادت است، اگر خواستى، انجام بده. اما همين مستحب مانند معدن است. ببينيد خدا در اين معدن چه قرار داده است؟ در قرآن مى فرمايد:«فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّآ أُخْفِىَ لَهُم مّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ» هيچ كس در اين عالم خبر ندارد كه من پاداش اين عبادت را چه چيزى قرار داده ام. فقط خودم مى دانم. اين پاداش اين عمل مستحب است، حال نماز واجب چه گنجينه اى است؟ روزه، انفاق، خمس و زكات واجب، مگر منافعش قابل ارزيابى است؟ مستحبش را مى گويد هيچ كس خبر ندارد كه چه پاداشى دارد، تا چه رسد به واجب الهى.فرمود: حسن جان! اين بخشى از زندگى اهل ايمان است:
 «ساعة يناجى فيها ربه»
ارتباط، خرج و هزينه شدن براى خدا و اتصال به اين گنجينه هاى عظيمى كه كسى جز خدا خبر ندارد. اين يك.
2- محاسبه نفس از اعمال روزانه
ببينيد چقدر زيبا پدر، پسر را راهنمايى مى كند. آن هم با لحن محبت آميز و هنرمندانه، قلب مستمع خود را به كار مثبت جذب مى كند.
دوم:«و ساعة يحاسب فيها نفسه»
عزيز دلم! بخشى از وقت مؤمن نيز در حساب گرى نسبت به خود هزينه مى شود؛ روزى كه بر من گذشت، با اين ساعات مى توانستم رضايت خدا، بهشت، رضايت مثبت مردم و خانواده ام را بخرم و صفحات پرونده ام را با قلم كرام الكاتبين از اعمال مثبت بنويسم. اعمال خود را محاسبه مى كند كه من امروز اين كار را كردم؛ يا اين ساعت عمرم از بين رفت و به تاريكى وارد شد و به ظلم، گناه، آلودگى و معصيت سپرى شد.


منبع : مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

روزى نفس، قلب و روح‏
رشد و نمو كشت زارع‏
حسابرسى سريع متقين در قيامت‏
حلال و حرام مالی - جلسه بیست و چهارم (متن کامل ...
حكايتى از تأثير دعاهاى صحيفه سجاديه‏
بهشت و رضوان الهى؛ دو حسنه آخرتى‏
عرشيان فرش نشين، و عاشقان با معرفت‏
مناجات يوسف عليه السلام بعد از پادشاهى‏
حلال و حرام مالی ـ جلسه ششم - (متن کامل + عناوین)
تفاوت قرائت با تلاوت در قرآن

بیشترین بازدید این مجموعه

معرفت در اسلام - جلسه دوم
معرفت در اسلام - جلسه پنجم
بهشت و رضوان الهى؛ دو حسنه آخرتى‏
سختى دل كندن از عادت نفس‏
ادامه حكايت عبيدالله بن حرّ جعفى‏
آخرين لحظات عمر مؤمن‏
عرشيان فرش نشين، و عاشقان با معرفت‏
با خدا باش، پادشاه باش‏
نُه‌برنامۀ‌حيات‌اسلامى در قرآن(4)
سومین سود بلاها

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^