فارسی
پنجشنبه 15 خرداد 1399 - الخميس 12 شوال 1441
  706
  0
  0

احترام انتساب به حضرت زهرا (سلام الله علیها)

اگر چه اکثر فرزندان حضرت فاطمه علیهاالسلام طبق قانون وراثت، انسانهاى شریف و بزرگوار و خدمتگزارند و در میدان علم و عمل به کمالات عالى نائل مى گردند و تاریخ پرافتخار شیعه نشان مى دهد که این عزیزان پرچم زعامت و رهبرى و مرجعیت را در اعصارى در اختیار داشته و دارند، ولى در برابر آنان ساداتى که در اثر تاثر از محیط و دوستان و همنشینان نامناسب ره به بیراه رفته و نام و قداست فرزندى فاطمه علیهاالسلام را در اذهان عمومى مخدوش ساخته اند کم نیستند. در اینجا این سوال پیش مى آید که: آیا آن دسته سادات و فرزندان فاطمه که مسیر انحراف و فساد و بدمستى را بر مسیر اجداد طاهرینشان بگمارند، در این صورت آنان نیز کیفر و آتش جهنم نخواهند دید؟! اگر جواب مثبت باشد و چنین تفکر غلط بر جامعه حاکم گردد که اینگونه افراد منحرف با سادات پاک سرشت و پرهیزگار در پیشگاه خدا تفاوتى ندارند، عدل الهى و صراحت صدها آیه ى قرآنى و احادیث اهل بیت علیهم السلام را نادیده گرفته ایم، زیرا قرآن و سنّت و سیره، همگى حاکى از تقدّم پرهیزگاران و پاداش اهل عمل و کیفر و عذاب منحرفان است و سید و غیر سید و عرب و عجم و... تفاوتى ندارند. قرآن مجید هرکسى را با عملش مى سنجد، (لنا اعمالنا و لکم اعمالکم) و هر شخصى را در گرو اعمالشان مى شناسد. (کل امرء بما کسب رهین. کل نفس بما کسبت رهینه). و به زن و مرد و صاحب هر نژادى پاداش یکسان عطا مى کند. (من عمل صالحا من ذکر او انثى...) و متخلفان را عادلانه به کیفر مى رساند و هیچ تبعیض و روابط موهوم در میان نخواهد بود. (من یعمل سوءاً یجزبه و لایجد له من دون الله ولیّا و لانصیرا) و فقط اصل اساسى در پیشگاه خدا بر مبناى تقوا استوار است. (ان اکرمکم عنداللَّه اتقیکم) و هیچ گونه قوم و خویشى با پیامبران بدون عمل صالح کارساز نخواهد بود و در این رابطه، پسر پیامبر الواالعزم از صف بندگان الهى رانده مى شود و ارتباط او با پدرش منفصل مى گردد (یا نوح انه لیس من اهلک، انّه عمل غیر صالح) و عموى پیامبر خدا مورد نفرین و لعنت پروردگار عالم قرار مى گیرد. (تبت یدا ابى لهب و تبّ...) آرى هرچه انسان به پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و فاطمه علیهاالسلام و شخصیتهاى الهى نزدیکتر باشد، به همان نسبت تکلیف و مسئولیتش سنگین تر خواهد بود و بر همین اساس پروردگار عالم بر زنان پیامبر هشدار داده و مى فرماید: اگر شما خلافى را مرتکب شوید، دو کیفر خواهید دید، یکى در سزاى اعمال، دیگرى به جهت اینکه دامن رسول خدا را لکه دار کرده اید. (یا نساء النبى من یات منکنّ بفاحشه مبیّنه یضاعف لها العذاب ضعفین...) یادآورى این نکته ضرورى است، که آیات قرآن مجید در هر مورد نازل شود و شان نزول آن هرچه باشد، در تکلیف و دستورات آن، همگان یکسانند. بنابراین از این آیات نتیجه مى گیریم که سادات و فرزندان صالح حضرت فاطمه بسیار گرامى بوده، ولى آن دسته افرادى که از نسبت و نسب خود سوءاستفاده کنند، مثل سایر مردم در پیشگاه خدا کیفر خواهند دید. هشدار پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به بنى هاشم در کوه صفا از امام صادق و امام باقر علیهماالسلام در دو حدیث جداگانه آمده است: لما فتح رسول اللَّه صلى اللَّه علیه و آله مکه قام على الصفا فقال: یا بنى هاشم! یا بنى عبدالمطلب! انى رسول اللَّه الیکم، و انى شفیق علیکم و ان لى عملى و لى رجل منکم عمله، لاتقولوا: ان محمداً منا و سندخل مدخله، فلا واللَّه ما اولیائى منکم و لامن غیرکم الا الممتقون. الا فلا اعرفکم تاتونى یوم القیامه تحملون الدنیا على رقابکم و یاتى الناس، یحملون الآخره، الا و انى قد اعذرت الیکم فیما بینى و بینکم، و ان لى عملى و لکم عملکم. رسول خدا پس از تسلط بر شهر مکه خویشاوندان خویش را از بنى هاشم و بنى عبدالمطلب در کوه صفا جمع کرد و خطاب به آنان فرمود: من پیامبر خدا هستم در میان شما و به شما دلسوزم و از روى دلسوزى مى گویم که عمل من براى خودم و عمل شما براى خودتان خواهد بود. چنین تصور (غلط) نکنید که بگویید: محمد از ما است و ما هم با او خواهیم بود. سوگند به خدا من از شما جز پرهیزگاران را نمى گزینم، و چنانچه در فرداى قیامت شماها با گناه و دیگران با عمل صالح بیایند، اصلاً شماها را نخواهم شناخت. بدانید که من با این سخنان اتمام حجت نموده و گفتنیها را گفتم. من در گرو اعمالم و شما نیز در گرو اعمالتان خواهید بود. چنانچه توجه مى فرمایید این حدیث، تمام خیالهاى خام برخى تصورات غلط را مردود مى شناسد و سادات و بنى هاشم و بنى عبدالمطلب را در صورتى که عمل صالح نداشته باشند، نفى مى کند و ارتباط و پیوند قرابتى را منفصل مى داند. در این رابطه حضرت امام سجاد علیه السلام مى فرمایند: راى نیکوکاران بنى هاشم دو پاداش و گناهکارانشان نیز دو کیفر و عذاب خواهند نمود. (لمحسننا کفلان من الاجر و لمسیئنا ضعفان من العذاب) و در دو حدیث جداگانه از امام صادق و امام رضا علیهاالسلام سوال نمودند: اینکه پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله فرموده اند: «آتش بر فرزندان فاطمه علیهاالسلام حرام است» چگونه است؟حضرات در جواب فرمودند: مراد از این حدیث فرزندان بلاواسطه فاطمه اند و آنان حسن و حسن و زینب و ام کلثوم علیهم السلام مى باشند. (نعم عنى بذلک الحسن والحسین و زینب و ام کلثوم. المعتقون من النّار هم ولد بطنها...) غیر از فرزندان بلاواسطه فاطمه، که آن هم فرزندان بى نظیر و پرهیزگارترین افرادند، بقیه سادات با دیگران تفاوتى ندارند و هرکس به سزاى اعمالش خواهد رسید. تفکّرات موهوم زیدالنّار در زمان ولایتعهدى حضرت امام رضا علیه السلام، برادرش زید در مدینه بر ضدّ خلیفه ى عباسى (مامون) قیام کرده و عده اى را کشته و خانه هایى را به آتش کشیده و جمعى را به اسارت گرفت و به زیدالنّار موسوم شد. مامون سپاهى را به آن شهر اعزام نموده و سرانجام زید را شکست داده و دستگیر نمودند. محاکمه زید به امام رضا واگذار شد، حضرت او را شدیداً توبیخ کرده و فرمود: اى زید! حدیث معروف پیامبر خدا که «فرزندان فاطمه علیهاالسلام در آتش نمى سوزند» تو را فریب ندهد، این حدیث مخصوص حسن و حسین علیهم السلام و فرزندان بلاواسطه فاطمه علیهاالسلام است اگر بنا باشد که موسى بن جعفر علیه السلام با عمل صالح به بهشت رود و تو با گناه، نتیجه اش این است که فضیلت تو از پدر معصومت بیشتر باشد. این را بدان که تو آن وقت از ما اهل بیت هستى که مطیع خدا باشى و چنانچه چنین نباشى از ما نیستى. چنانچه در این حدیث آمده است، زید به نسبت خود افتخار مى کرد (یقول نحن نحن و یفتخر علیهم) و چنین تصور مى نمود که او با داشتن خلاف باز هم اهل بهشت است، و امام رضا این توهم غلط را محکوم نموده و صریحاً فرمود: با این ویژگى اهل بهشت نیستى، حتّى پیوند ارتباطى زید را به اطاعت خدا و عمل صالح مشروط کرد. بنابراین آن گروه افرادى که خود را به فاطمه علیهاالسلام نسبت مى دهند و در عمل، خلاف آن حرکت مى کنند، بدون تردید مثل سایر مردم کیفر و عذاب متناسب خواهند دید. منبع : پایگاه اهل بیت (ع)
  706
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    اسرار زیارت امام رضا (ع)
    قضا نشدن نماز ها با این راه حل
    قضا نشدن نماز ها با این راه حل
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    عید فطر و نقش آن در تحولات فردی و اجتماعی
    وداع با ماه مبارک رمضان
    نمونه‌هایی از آسان‌گیری در دین
    نمونه‌هایی از آسان‌گیری در دین
    نمونه‌هایی از آسان‌گیری در دین
    گام‌های چهار‌گانه رستگاری

بیشترین بازدید این مجموعه

      تنبلی ؛ آفت زندگی
      مواردی که غیبت جایز است
      دريايى عميق‏
      قرآن مجید در دلالت خود مستقل است
      اسرار زیارت امام رضا (ع)
      رابطه بین استاد و شاگرد در امور تربیتی
      ریشه قیام امام حسین (ع)
      افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
      قضا نشدن نماز ها با این راه حل
      گام‌های چهار‌گانه رستگاری

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز