فارسی
سه شنبه 12 اسفند 1399 - الثلاثاء 18 رجب 1442
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
824
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند

چرا خداوند انسان را ضعیف آفریده است؟

  انسان از آن جهت كه به مقام خليفة اللهي رسيده(1) و از نفخه و حيات الهي جان گرفته(2) و بسياري از چيزها تحت تسخير وي قرار داده شده. ضعيف پنداشتنش تصوري اشتباه است.
انسان هايي كه به مكر شيطان، غافل و در عبادت كاهلند، خود را ضعيف پنداشته و زحمت تكليف را از خود برداشتهاند. انسان در ميدان آزمون و امتحان آفريده شده است تا گوهر وجودش را ميان شعلههاي سوزان امتحان آبديده كند، همانند سنگهاي معدني چون طلا كه بايد در آتش سوزان حرارت ببيند تا طلاي ناب و خالص به عمل آيد. هر چه حرارت بيشتر ببيند، خالصتر مي شود. اگر انسان در اين بين به ميل شيطان رغبت كند، آغاز ضعف و شكست او خواهد بود.
تا انسان هست، دنيا بر غفلت او همت بسته است: "بدانيد زندگي دنيا تنها بازي و سرگرمي و تجمّل پرستي و فخر فروشي ميان شما و افزونطلبي در اموال و فرزندان است".(3) ولي از جهتي مي توان گفت انسان ضعيف است، همان طوري كه قرآن مجيد مي فرمايد: "البته انسان ضعيف آفريده شده است".(4) اما ضعيف به چه معنا مي باشد؟ آيا او در انجام طاعات و عبادات ضعيف است يا در پيروي از نفس اماره اختياري ندارد؟ اين معناي ضعيف نيست، گرچه با اطاعت از شيطان، انسان بنده شيطان بوده و از اطاعت رحمان باز مي ماند. چنين انساني ضعيف است، زيرا اسباب ضعف را خود فراهم نموده است. خداوند براي تقويت اراده انسان در مقابل شيطان و گناه، نيروهاي بسياري در وجود وي قرار داده، مانند فطرت پاك و عقل سليم. نيز با نيروي بيروني (كه فرستادن پيامبران و نشان دادن راه سعادت و كمال باشد) نيروي دروني (عقل و دل) را تقويت نموده است.
اختيار، ضامن نجات يا گمراهي بشر است. راه به او نشان داده شده و او است كه به اختيار خود، شاكر است يا كافر: "ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد، يا ناسپاس".(5) معناي هدايت و نشان دادن راه به انسان در صورتي تحقق مي يابد كه قادر و توانا باشد، پس نميتواند ضعيف خلق شود تا به اين بهانه گناه كند و خود را معذور جلوه دهد.
علامه طباطبايي مي فرمايد: "انسان ضعيف است، زيرا قواي شهواني را كه خداوند در وي آميخته است، مدام در مورد خواسته هايشان با وي در ستيزه است و او را به سمت آنها بر مي انگيزاند".(6)
پس ضعف انسان از جهت عدم توانايي او در برابر گناه نيست، بلكه از ناحيه درگيري او با انواع تهاجمات و ترفندهاي شيطاني است، ولي خداوند نيروي مقابله با همه وسوسهها را به انسان داده است. اگر چنين نبود، مجازات و كيفر اخروي معني ندارد و انسان مي تواند بگويد گناه كردم، چون قدرت بر ترك آن را نداشتم. اما خداوند از راه پيغمبر دروني يعني عقل و وجدان و پيغمبر بيروني و هدايت پيشوايان، راه مقابله را آسان ساخته و عذر و بهانهاي براي انسان باقي نمانده است.
پي نوشتها:
1. بقره (2) آيه 30.
2. حجر (15) آيه 29.
3. حديد (57) آيه 20.
4. نساء (4) آيه 28.
5. انسان (76) آيه 3.
6. ترجمه الميزان، ج 4، ص 433.

 


منبع : پاسخگو
824
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نفس با روح چه فرقي دارد؟
لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
آیا خواندن نماز در پنج وقت صحیح تر است یا در سه وقت؟
شب لیله الرغائب چه فضیلت و اعمالی دارد؟
 مبدا تاریخ چیست؟
چرا ما به خدا نیاز داریم؟
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
عالم غیب و شهود چیست و در آیات و روایات چگونه مطرح شده؟
 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر شوم" ...
 معنای لعن چیست؟    

بیشترین بازدید این مجموعه

چرا من نمی توانم گناه نکنم؟
علم الاسماء چیست ؟
چرا احترام و اطاعت امر والدين واجب شده است و گناه بي ...
دعا يعني چه و فلسفه آن چيست؟
چرا خداوند انسان را ضعیف آفریده است؟
 معنای قربه الی الله چیست؟ "من به خدا نزدیکتر شوم" ...
آثار تربیتی روزه چیست؟
فرزندان حضرت آدم باچه کسی ازدواج کردند و نسلشان زیاد ...
آیا خواندن نماز در پنج وقت صحیح تر است یا در سه وقت؟
آیا شراب قبل از اسلام هم حرام بوده است؟

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز