فارسی
سه شنبه 28 فروردين 1403 - الثلاثاء 6 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

نیکى به پدر و مادر

این جانب در کتاب نظام خانواده در اسلام که تاکنون که سال 1382 است ، بیست و یک بار به چهار زبان فارسى ، اردو ، انگلیسى و عربى چاپ شده است به تفصیل به حقوق پدر و مادر و احسان به آن بزرگواران اشاره کرده ام ، به این خاطر در این بخش به ذکر چند روایت اکتفا مى کنم .منصور بن حازم مى گوید : به امام صادق (علیه السلام) گفتم : برترین عمل در میان اعمال کدام است ؟ فرمود :الصَّلاهُ لِوَقتِهَا وَبِرُّ الوَالِدَینِ وَالجِهادُ فِى سَبیلِ الله(2) . نماز در وقت ویژه به خودش و نیکى به پدر و مادر و جهاد در راه خدا .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ کافى : 2 / 199 ، باب تفریح الکرب المومن ، حدیث 3 ; ثواب الاعمال : 149 ; بحار الانوار : 71 / 321 ، باب 20 ، حدیث 87 .
2 ـ کافى : 2 / 158 ، باب البر بالوالدین ، حدیث 4 ; بحار الانوار : 66 / 392 ، باب 38 ، حدیث 71 .
ابراهیم بن شعیب مى گوید : به حضرت صادق (علیه السلام) گفتم :انَّ ابى قَد کَبِرَ جِدّاً وَضَعُفَ فَنحنُ نَحمِلُهُ اذا ارادَ الحَاجَهَ فَقالَ : انِ اسْتَطَعْتَ ان تَلِىَ ذَلک مِنهُ فَافعَل وَلَقِّمْهُ بِیَدِکَ فَانَّهُ جُنَّهٌ لَک غَداً(1) .پدرم جداً کهنسال شده و دچار ناتوانى گشته و هرگاه نیازى داشته باشد ما اهل خانه او را به دوش مى کشیم ، حضرت فرمود : اگر بتوانى تنها خودت او را به دوش بکشى آن را انجام ده ، و هنگام غذا خوردن لقمه بر دهانش بگذار ; زیرا این گونه خدمت براى فرداى قیامت تو نگاهدارى از بلاهاست .جابر جعفى مى گوید : شنیدم مردى به حضرت صادق (علیه السلام) عرضه مى دارد : پدر و مادرى دارم که هر دو مخالف با شما و فرهنگ شما هستند ، حضرت فرمود :بَرَّهُما کَمَا تَبَرُّ المُسلِمِینَ مِمَّن یَتَوَلاَّنَا(2) . به آنان همان گونه که به شیعیان ما نیکى مى کنى نیکى کن .امام صادق (علیه السلام) از پدرانش از رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت فرموده :النَظرُ الى العالِم عِبادَهٌ ، وَالنظرُ الى الامامِ المُقسطِ عِبادَهٌ ، والنظرُ الى الوَالِدَینِ بِرَافَه وَرَحمه عِبادهٌ ، وَالنَّظر الى الاخ تودّه فِى الله عزّ وجلّ عِبادهٌ(3) . نظر به عالم ربانى عبادت است ، و نظر به رهبر عدالتورز عبادت است ، و نظر به رافت و رحمت به پدر و مادر عبادت است ، و نظر به برادر دینى که او را براى خداى عزّ و جلّ دوست دارى عبادت است .امام صادق (علیه السلام) فرمود :
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ کافى : 2 / 162 ، باب البر بالوالدین ، حدیث 13 ; وسائل الشیعه : 21 / 505 ، باب 106 ، حدیث 27707 .
2 ـ کافى : 2 / 162 ، باب البر بالوالدین ، حدیث 14 ; بحار الانوار : 71 / 56 ، باب 2 ، حدیث 14 .
3 ـ امالى طوسى : 454 ، المجلس السادس عشر ، حدیث 1015 ; بحار الانوار : 71 / 73 ، باب 2 ، حدیث 60 .
عُقُوقُ الوالدَینِ مِنَ الکَبائِرِ لاََنَّ اللهَ عَزَّ وجلَّ جَعَلَ العاقَّ عَصِیّاً شَقِیّاً(1) . گناه عاق پدر و مادر شدن از گناهان کبیره است ، زیرا خداى عزّ و جلّ عاق را عاصى و بدبخت قرار داده است .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

فهرست ها
اسرار غسل
فهرست
توجه به نعمت
سفارش به استاندار
اطعام به یتیم
روایات و یتیم
علل از دست رفتن نعمت
قرآن بیشتر به نفس عنایت دارد تا عقل
زمینیان بى بدیل

بیشترین بازدید این مجموعه

ارزش عمر و راه هزینه آن (2) قزوین (مسجد النبی) دهه ...
علل از دست رفتن نعمت
توجه به نعمت
فهرست
فهرست ها
نفس و هفت مرحله آن
مخالفت با هواى نفس ، بهترين عبادت
اسرار غسل
اسرارى ديگر از وضو
رادیو اینترنتی "معارف" راه اندازی شد

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^