فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

پاداش حسن خلق

در روایتى درباره ى پاداش این عبادت عظیم ولى بى زحمت مى خوانیم که امام صادق (علیه السلام) فرموده :انّ اللهَ تَبارَکَ وَتَعالَى لَیُعْطِى العَبْدَ مِن الثَّوابِ عَلَى حُسْنِ الخُلُقِ کَما یُعْطِى المُجاهِدَ فِى سَبیلِ اللهِ یَغدُو عَلَیهِ وَیَرُوحُ(1) . خداى تبارک و تعالى یقیناً بنده ى خود را بر حسن خلق پاداشى چون پاداش رزمنده اى که شبانه روز در راه خدا مى رزمیده عطا مى کند .انسان وقتى همه ى مردم را ـ از زن و فرزند گرفته تا غریبه ترین غریبه ها ـ بنده ى خدا ببیند و خود را نیز در همان جایگاه مشاهده کند و این حقیقت را هم به خود بقبولاند که همه از او بهترند ، جایى براى به کارگیرى زشتى هاى اخلاق نسبت به بندگان خدا نمى ماند ، بلکه کوشش انسان در این نقطه متمرکز مى شود که با همگان در سایه ى پرمایه ى حسنات اخلاقى رفتار کند و حتى بدى هاى اخلاقى آنان را با زیبایى هاى اخلاقى پاسخ دهد ، چنان که خداى مهربان در قرآن مجید از پیامبرش ، تلافى بدى ها را با خوبى ها خواسته ، و این واقعیت در حقیقت اوج اخلاق و قلّه ى معنوى خصلت هاى مثبت است .( وَلاَ تَسْتَوِی الْحَسَنَهُ وَلاَ الْسَّیِّئَهُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ اَحْسَنُ فَاِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَهٌ کَاَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ * وَمَا یُلَقَّاهَا اِلاَّ الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا اِلاَّ ذُو حَظٍّ عَظِیم )(2) . و نیکى با بدى یکسان است . ] بدى را [ به آنچه خود بهتر است دفع کن ; آن گاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است ، گویى دوستى یکدل مى گردد . و این ] خصلت [ را جز کسانى که شکیبا بوده اند نمى یابند و آن را جز صاحب بهره اى بزرگ ، نخواهد یافت .آیه اى است کم نظیر ، همراه با عالى ترین مسائل معنوى و ارزشى ، در بخش اوّل آیه اعلام مى کند که هرگز حسنه و نیکى و زشتى و بدى اخلاقى یکسان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ کافى : 2 / 101 ، باب حسن الخلق ، حدیث 12 ; بحار الانوار : 68 / 377 ، باب 92 ، حدیث 10 .
2 ـ فصلت ( 41 ) : 34 ـ 35 .و برابر نیست ، حسنه ى اخلاقى راهى به سوى قرب و رضاى خداست ، و زشتى اخلاقى راهى به سوى سخط و خشم حق و آتش دوزخ است ، حسنه ى اخلاقى مایه ى ارزش انسان و امنیت و آرامش و دل خوشى فرد و خانواده و جامعه ، و زشتى اخلاقى مایه ى پستى و ناامنى و اضطراب فرد و خانواده و جامعه است .در بخش دوم آیه ، فرمان حکیمانه مى دهد ، زشتى اخلاقى دیگران را به خود با روش اخلاقى بهتر و حالتى که نیکوتر است دفع کن که ناگهان میان تو و کسى دشمنى است گویا یارى و دوستى نزدیک و خودمانى است .در بخش سوم آیه ، مى گوید این حسنه ى اخلاقى بهتر و برتر را که مقابله ى بدى با روشنى که روش بهتر است نمى پذیرند مگر کسانى که وجودشان را از انتقام گرفتن منع مى کنند ، و بر مرز حقایق اخلاقى ثبات و پایدارى مى نمایند .در بخش پایانى آیه ، مى فرماید این روش را نمى پذیرند مگر آنان که از خیر و کمال و کرامت و بزرگوارى نصیب عظیم دارند .

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گیاه و حیوان
كتب انگليسي
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
در قلّه عشق به فضایل
خواب دیدن امیر الموءمنین در جنگ صفین
حديثى مهمّ و گفتارى حيرت‏آور
عذاب الهى به خاطر غفلت
انديشه موجب فسحت خلق‏
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
حضرت حسین (علیه السلام(

بیشترین بازدید این مجموعه

زهد از دیدگاه اسلام قزوین (مسجد شهید ثالث) دهه ...
گلزار محبت
دو دوست در مسجد الحرام
هدف آفرینش انسان
پیامبر صلی الله علیه و آله و جوان عارف
خواب دیدن امیر الموءمنین در جنگ صفین
درخواست و سفارش خدا به سه چیز
اخلاق امیرالمومنین (علیه السلام)
حديثى مهمّ و گفتارى حيرت‏آور
اميد در روايات

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^