فارسی
جمعه 31 فروردين 1403 - الجمعة 9 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

عفاف در رفتار

موضوع مورد بحث ، عفاف در رفتار در حيطه ي حجاب و پوشش است . عفت ، به معني پارسايي و آن حالت نفساني است که انسان را از غلبه ي شهوت باز دارد. قرآن به چند رفتار عفيفانه ، از جمله رعايت عفت در گفتار ، نگاه ، شهوت ، پوشش ، و عفت در کردار ، به ويژه در زنان ، اشاره مي کند و تاکيد مي فرمايد: صحبت کردن زنان با نامحرم بايد عفيفانه و به دور از نرمش ونازک کردن صدا باشد و از هرگونه سخنان غيرضروري و بيهوده پرهيز کنند. در نگاه به نامحرم نيز زنان همانند مردان از چشم چراني منع شده اند و بايد از نگاه بد و هوس آلود چشم پوشي کنند ؛ چرا که ديده به منزله ي دروازه ي دل است و اگر کنترل نشود در کشاندن آن به سمت گناه نقش زيادي دارد.
قرآن زنان را مکلف مي کند ، جاذبه ها و زينت هاي ظاهري و باطني خود را آشکار نکنند ، مگر آنچه نمايان است . آنها بايد پوششي مناسب که تمام گردن و سينه و اندام ها و زينت هاي پنهان آنها را مستور کند
داشته باشند که موجب تهيج شهوت مردان نگردد و موجب آزار و اذيت خود توسط افراد بيمار دل را فراهم نکنند. کردار و راه رفتن آنها نيز بايد به دور از جلوه ، خودنمايي و جلب توجه باشد . در نظام مقدس اسلام ، اين امور کاملاً حکيمانه و به مصلحت زن و اجتماع وضع گرديده است.
زنان با رعايت حجاب و عفاف و پوشش کامل و داشتن رفتاري به دور از خودآرايي و خودنمايي مي توانند آرامش و آسايش و امنيت خود ، خانواده و جامعه را به ارمغان بياورند و از گسيختگي بنيان خانواده جلوگيري کنند و مانع بسياري از فتنه ها که ريشه در عدم رعايت و حفظ حريم عفاف دارد ، گردند.
يکي از عوامل استحکام خانواده و اجتماع ، ملکه ي نفساني عفاف است که اگر در جان پرورانده شود به ثمر نشسته و حاصل آن مصونيت و در نتيجه قرب و نزديکي به خداوند خواهد بود. عفاف در رفتار در زمينه هاي مختلف و گسترده اي ، از جمله عفّت شکم ، عفّت کلام و... طرح مي شود. در اين مقاله فقط به جنبه هايي از عفاف مي پردازيم که در حيطه ي حجاب و پوشش قرار دارد.
در آغاز واژه ي عفاف را تعريف کرده و سپس با توجه به آيات و روايات به توضيح عفاف در گفتار و نگاه شهوت و پوشش و کردار پرداخته و تبيين مي کنيم که زنان در برابر نامحرم بايد از هرگونه خودنمايي و رفتار و کردار و سخن و حرکات جلوه گرانه که به دور از شأن زنانه است و موجب تحريک مردان مي گردد ، خودداري نمايند و عفت پيشه کنند.
عفاف در رفتار
دين مبين اسلام ، به عنوان آيين جامع و کامل خداوند متعال ، در حمايت از شخصيت انساني و معنوي زن در جهت حفظ عفّت عمومي ، دستورهاي حکيمانه اي مبتني بر لزوم رعايت عفّت و حيا در ابعاد گوناگون صادر نموده است .«البته عفاف مخصوص زنان نيست و مردان نيز بايد عفيف باشند وليکن چون مردان به دليل داشتن قدرت جسماني و برتري جسماني اين توانايي را دارند که به زن ظلم کنند و بر
خلاف ميل او رفتار نمايند ، از اين رو اسلام بر روي عفّت زن تاکيد بيشتري نموده است».(2)
قرآن يکي از ويژگي هاي مؤمنان راستين را ، عفاف و پاکدامني مي داند و مي فرمايد:(وَالّذينَ هُم لِفُروجِهِم حافِظونَ)«آنان [مومنان] کساني هستند که دامان خويش را از بي عفتي حفظ مي کنند».(3)
در فضيلت عفاف روايات بسياري آمده از جمله:
«افضل العباده العفاف.»؛ برترين عبادت ، عفت است.(4)
«العفّه رأس کلّ خير.»؛ عفت در رأس همه ي خوبي ها است .(5)
«العفّه افضل الفتوّه.»؛ عفت برترين جوانمردي است.(6)
«العفّه افضل شيمه.»؛ عفّت برترين خصلت است.(7)
«العفاف يصون النفس و ينزّهها عن الدنايا.»؛عفت نفس را مصون و آن را از پستي دور نگه مي دارد.(8)
«العفاف زهاده.»؛ عفت پارسايي است.(9)
با دقت در آيات و روايات درمي يابيم عفّت به معني مناعت و آن حالت نفساني است که [انسان را] از غلبه ي شهوت باز دارد.(10) و هم چنين به معني پارسايي و پرهيزکاري و بازداشتن از حرام است(11)
به طور کلي ،ع فت را مي توان يک صفت انساني و ملکه ي نفساني و زينت باطني دانست که موجب مي شود تمام اعمال و حرکات و گفتار و پوشش انسان ، عفيفانه و فاقد رذيلت هاي شهواني و هوس مآبانه باشد.(12)
عفاف از يک سو به عنوان يک مسأله ي اصلي و بنيادين و فراتر از حجاب و پوشش مطرح است و از سوي ديگر ، رابطه ي تنگاتنگي با آن دارد ؛ چرا که به عنوان يک خصلت و ارزش اختياري ، پوشش را به ارمغان مي آورد و به طور کلي ، مي توان حجاب را ميوه و ثمره ي عفاف دانست.
گفتني است ، شرم ، حيا ، اشتياق به عفاف و پاکدامني ، يک تدبير نهفته در خلقت و فطرت زن است که او را وادار مي سازد به طور ناخودآگاه ، خود را ازچشم نامحرم بپوشاند . به عبارت ديگر ، گرايش زن به حفظ عفّت خويش ، از احساس فطري و الهام غريزي وي نشأت مي گيرد.
از اين رو ، قرآن کريم که کتاب انسان شناسي و روانشناسي است و مطابق با فطرت آدمي ، نيازهاي او را تشريح مي کند ، جلوه هاي عفاف زنان را از اين گونه بيان مي فرمايد:
1. عفت در گفتار
در آيه ي 32 سوره ي احزاب درباره ي وظايف زنان در لزوم رعايت عفاف در سخن گفتن با مردان نامحرم مي فرمايد:
(فَلا تَخضَعنَ بِالقَّولِ فَيَطمَعَ الذي في قَلبِه مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعروفاً ) ؛ «پس به گونه اي هوس انگيز سخن نگوييد که بيماردلان در شما طمع کنند ، و سخن شايسته بگوييد».
خضوع در اينجا به معناي اين است که زنان در برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازک و لطيف نکنند تا مردان بيمار دل را دچار ريبه و خيال هاي شيطاني کنند و شهوت آنها را برانگيزانند منظور از بيماري دل ، نداشتن نيروي ايمان است ؛ آن نيرويي که آدمي را از ميل به سوي شهوت باز مي دارد.
و (قولاً معروفا) يعني سخن معمولي و مستقيمي بگويند که به دور از کرشمه و ناز باشد و شرع و عرف اسلامي آن را پسنديده دارد.(13)
اين آيه اشاره به کيفيت و محتواي(14)سخن گفتن و حرمت صحبت کردن با ناز و عشوه دارد و صحبت کردن با نامحرم بايد عفيفانه و به دور از نرمش و خضوع و خودنمايي باشد . همچنين بر اجتناب از هرگونه سخنان بيهوده و غير ضروري و شهوت انگيز تأکيد دارد و متذکر مي گردد در صورت عدم رعايت اين امر ممکن است در اثر نمايش جاذبه هاي زنانه و سخنان هوس آلود ، افرادي که از سلامت روحي و رواني و اعتدال نفساني که در اثر ضعف يا فقدان ايمان مي باشد
برخوردارنباشند به فکر گناه و فحشا بيفتند و امنيت جامعه را به خطر بيندازند.
2 ـ عفاف در نگاه
در آيه ي 31 سوره ي نور که به سوره ي عفت و پاکدامني و حجاب معروف،(15)به چندين رفتار عفيفانه اشاره مي کند که يکي از آنها وجوب حفظ و کنترل ديده و نگاه است:(وَ قُل لِلمؤمناتِ يَغضُضنَ مِن أبصارِهِنَّ)؛«به زنان مومن بگو چشم هاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند.» (16)همچنين در آيه ي ديگري مي فرمايد:(قُل لِلمؤمنينَ يَغُضّوا مِن أبصارِهِم)؛«به مردان مؤمن بگو از بعضي نگاه هاي خود(نگاه هاي غيرمجاز)چشم پوشي کنند».(17)در شأن نزول اين آيات آمده : جواني در بين راه ، زني را مي بيند و به او چشم مي دوزد و به دنبال او به راه مي افتد . طوري غرق نگاه بوده که صورتش به ديوار برخورد مي کند و مجروح مي شود ، نزد رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) مي رود و ماجراي خود را نقل مي کند و اين آيه نازل مي گردد.(18)
«يغضض» از ماده ي ((غضّ)) به معناي کاهش و کم کردن نگاه است.(19) و منظور چشم پوشي از نگاه حرام و غيرضروري و شهوت آلود است . در لزوم عفّت و پاکدامني و ترک نگاه حرام ، بين زن و مرد، فرقي نيست.(20) بدين ترتيب همان گونه چشم چراني برمردان حرام است ، بر زنان نيزحرام است.(21) حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد :«از نگاه هاي زيادي بپرهيزيد ؛ زيرا تخم هوس مي پراکند و غفلت مي زايد».(22)
همچنين حضرت عيسي (عليه السلام) مي فرمايد:
«از نگاه به نامحرم بپرهيزيد که بذر شهوت را بر دل مي نشاند و همين براي دچار شدن انسان به فتنه کافي است».(23)
از اين رو ، کنترل چشم مي تواند از مهم ترين و اساسي ترين اصول عفاف باشد که بايد در مرتبه ي اولي رعايت گردد؛ چرا که چشم دروازه ي قلب و روح است و هر چه ديده بيند دل کند ياد.
امام علي (عليه السلام) مي فرمايد:«العين رائد القلب»؛ چشم ، دل را به دنبال خود مي کشد.(24)
بدين ترتيب ،کمترين کوتاهي در چشم پوشي از نگاه به نامحرم ، تيري مسموم از سوي شيطان است.(25) قلب که عقل انسان را نشانه گرفته و دل و فکر او را مشغول و به دنبال آن غريزه را مشتعل مي کند و از آن پس فتنه ها به دنبال مي آورد ، که گاه جبران ناپذير است .
به گفته ي شاعر:
اين نظر از دور چون تير است و سم
عشقت افزون مي شود صبر تو کم
کسي که عفّت چشم پيشه کند و نگاه حرام را دنبال نکند ، فکرش فراغت و دلش آرامش مي يابد(26) و اوصافش نيکو گشته (27) و در نتيجه خداوند شيريني ايمان و عبادت را به او مي چشاند(28) و به ازاي فروبستن چشم از حرام ، قدرت مشاهده ي شگفتي هاي عالم و عظمت الهي را مي يابد.(29)
3ـ عفت در شهوت
در ادامه ي آيه ي 31 سوره ي نور مي فرمايد:(وَ يَحفَظنَ فُروجَهُنَّ)؛ «[به زنان با ايمان بگو] دامن هاي خود را حفظ نمايند».
«فروج» جمع فرج ، به معناي شکاف ميان دو چيز است که با آن ازعورت کنايه آورده اند.(30)
مراد از «حفظ فروج» در اين آيه و آيه ي 30همين سوره ، به خاطر قرين شدن با «يغضضن» و «يغضوا» ، پوشاندن آن از نامحرمان است ، نه حفظ آن از زنا و لواط.
در ذيل آيه مي فرمايد:(ذلکَ أزکي لَهُم(31))؛يعني اين امر باعث تزکيه و شکوفايي استعدادها و رشد شخصيتي و معنوي آنها مي شود . در روايت نيز آمده «النزاهه آيه العفه»(32) و«بالعفاف تزکّوا الاعمال».(33) دوري از آلودگي ها نشانه ي پاکدامني است . به وسيله ي عفّت اعمال پاکيزه و مطهر مي گردد و در نتيجه انسان رشد مي يابد ، و در غير اين صورت ، چشم چراني و بي عفّتي مانع رشد معنوي انسان خواهد گرديد.(34)
همچنين قرآن در مورد کساني که امکان براي ازدواج نمي يابند مي فرمايد :(وَ لَيستَعفِف الّذينَ لايَجِدونَ نِکاحاً حَتّي يُغنيَهُمَ اللهُ مَن فَضلِهِ)(35)«و کساني که وسيله ي نکاح ندارند به عفت سرکنند تاخدا از کرم خويش از اين بابت بي نيازشان کند».(36) دراين باره حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد :«هرکه پاکدامني و مناعت جويد ، خداوند او را پاکدامن و با مناعت گرداند،و هرکه بي نيازي طلبد ،خداوند بي نيازش گرداند».(37) بنابراين ، قدرت نيافتن براي ازدواج و دسترسي نداشن به همسر ،مجوزي براي گناه کردن وفراهم کردن آن از راه نامشروع
نيست بلکه صبر و عفت لازم است تا خداوند نيزاز فضل خود بي نيازشان گرداند».(38)
پي نوشت :
1 ـ دانش آموخته الهيات و معارف اسلامي در مقطع کارشناسي .
2 ـ بانکي پورفرد ،ا مير حسين ، تدوين آيينه زن ، مجموعه موضوعي سخنان مقام معظم رهبري ص223.
3 ـ مومنون /5.
4 ـ محمدي ري شهري ، محمد ، ميزان الحکمه ، ج8 ح13116.
5 ـ همان ، ح13120.
6 ـ همان ، ح13121.
7 ـ همان ، ح13122.
8 ـ همان ، ح13123.
9 ـ همان ، ح13124.
10 ـ قرشي ، سيد علي اکبر ، قاموس قرآن ج5 ، ص19.
11 ـ سياح احمد ، مترجم فرهنگ بزرگ جامع نوين (ترجمه المنجد) ، ج2 ص1305.
12 ـ کوهي محمدرضا ، آسيب شناسي شخصيت زن، ص293.
13 ـ طباطبايي ، محمد حسين ، تفسير الميزان ، ج16 ، ص461.
14 ـ جوادي آملي ، عبدالله ، زن در آيينه جلال و جمال ،ص 436.
15 ـ مکارم شيرازي ، ناصر ، برگزيده تفسير نمونه ، ج3 ، ص289.
16 ـ نور ، 31.
17 ـ نور ، 30.
18 ـ قرائتي ، محسن ، تفسير نور ، ج8 ، ص173.
19 ـ قاموس قرآن ، همان ، ج5 ، ص105.
20 ـ تفسير نور ، همان ، ص176.
21 ـ تفسير نمونه ، همان.
22 ـ ميزان الحکمه همان ، ج13 ، ح20245.
23 ـ تفسير نور ، همان ، ص174.
24 ـ تفسير نور ، همان ، ص174.
25 ـ انظره سهم مسموم من سهام ابليس »[ميزان الحکمه ، همان ، ج13 ، ح20285].
26 ـ امام علي (عليه السلام) «من غضّ طرفه أرواح قلبه» کسي که چشم خود را پايين اندازد دلش را آسوده گرداند [ميزان الحکمه ، همان ، ح20261].
27 ـ امام علي (عليه السلام «من عفت أطرافه حسن أوصافه.» هر که نگاه هايش پاک باشد ،ا وصافش نيکو شود.[ميزان الحکمه ،همان ، ح20261].
28 ـ رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) :«النّظر سهم مسموم من سهام ابليس ، فمن ترکها خوفاً من الله أعطاء الله ايماناً يجد حلاوته في قلبه»نگاه کردن يکي از تيرهاي زهر آلود ابليس است . پس هر که از ترس خدا چشم خود را (از نامحرم) فرو بندد خداوند به او ايماني عطا فرمايد که حلاوت آن را در دلش بيابد.[ميزان الحکمه ، همان ، ح6323].
29 ـ رسول اکرم(صلي الله عليه و آله و سلم) :«غضّو اَبصارکم ترون العجائب»چشمان خود را (از حرام9 فرو بنديد تا شگفتي ها ببينيد[ميزان الحکمه ، ح، 20262]
30 ـ تفسير الميزان ، همان ، ص155.
31 ـ نور 30.
32 ـ ميزان الحکمه ، همان ، ح13161.
33 ـ همان ، ح ، 13162.
34 ـ تفسير نور ، همان ، ص174.
35 ـ نور 33.
36 ـ تفسر الميزان ، همان ، ص152.
37 ـ « و من يستعفف يعفه الله ، و من يستغن يغنه الله.»؛ هر که پاکدامني و مناعت جويد ، خداوند او را پاکدامن و با مناعت گرداند و هر که بي نيازي طلبد خداوند بي نيازش گرداند.»[ميزان الحکمه ، ج8 ، ح13139].
38 ـ تفسير نور ، همان ، ج8 ، ص181 ، با اندگي تغيير در عبارت.


منبع : پایگاه راسخون
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

نقش امام رضا علیه السلام در وحدت ملی و انسجام ...
شهادت امام حسن عسگری(ع)
تکیه گاه شما در زندگی چه کسی است؟
برکات امام حج نرفته!
اشاره به برخی از فواید نماز شب
پاداش صبر
خدا؛ خریدار خون شهدا
یار درباریِ امام جواد علیه السلام!
درخواست نابجا و اثر شوم آن و برانگيخته شدن پس از ...
به مناسبت وفات حضرت زینب(س) ؛ قهرمان صبر و شهامت

بیشترین بازدید این مجموعه

زندگینامه حضرت معصومه(س)
اصول تربیت اسلامی
احادیث حضرت معصومه سلام الله علیها
رفتار پيامبر با يتيم‏
انسان و مرگ‏
نقش حضرت علی (ع) در جنگ های پیامبر (ص) در برابر ...
40 راهکار اُنس کودکان با حضرت ولیّ عصر (عج)
شاه بیت غزل بندگی در بیان حضرت زهرا (علیهاالسلام)
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^