فارسی
چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 14 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

افسانه نژاد و رنگ

در نوشته هاى اسلامى مى خوانیم :که لقمان بزرگ مردى سیاه چهره از مردم (1) سودان مصر بود ، در اینجا بى تناسب نیست که نظر آیین الهى ، و مکتب هاى مادى تاریخ را تا به امروز در مسئله نژاد و رنگ براى خوانندگان ارجمند بازگو کنیم .کتاب خدا قرآن مجید که روشنگر حقایق مکتب حق است ، و اصول دعوت و قواعد تربیتى تمام انبیاء درآن منعکس است ملاک ارزش را تقوى و خویشتن دارى مى داند ، و به مسئله نژاد و رنگ کوچکترین توجهى ندارد .قرآن همه افراد بشر را مخلوق حق دانسته و از نظر اساس خلقت و آفرینش بین افراد انسان امتیازى قائل نیست .روایات رسیده از رهبر اسلام و ائمه طاهرین هم که مفسر کتاب الهى است همین معنى را بازگو مى کند و به شدت با فخر فروشى سپید بر سیاه و غنى بر فقیر و امیر بر رعیت مبارزه مى کند .قرآن مجید در سوره « روم » آیه 32 خلقت آسمان ها و زمین و اختلاف در نژاد و رنگ و زبان را از آیات الهى مى داند .و نیز در سوره « حجرات » آیه 13 مى فرماید : شما را از مرد و زن آفریده و

ــــــــــــــــــــــــــــ

(1) کشف الاسرار : ج 7 ،ص 489 . المیزان :ج 16 ، ص 233 . روح البیان : ج 7 ، ص 73 . مجمع البیان : ج 8 ، ص 315 .

گروه گروه و قبیله قبیله قرار دادیم ، گرامى ترین شما نزد خدا پرهیزکار ترین شماست .پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : براى عرب بر عجم و براى عجم بر عرب و براى سپید بر سیاه هیچگونه فخرى نیست ، تنها افتخار براى بشر خویشتن دارى از گناه و آراسته بودن به فضایل است ، البته در این زمینه آیه و روایت فراوان است ولى همین چند فراز براى نشان دادن نظر مکتب حق نسبت به مسئله کافى است .ولى مادیگران تاریخ و آنان که از تربیت الهى سهمى نداشتند در جنب این مسئله جنایات زیادى مرتکب شدند و مى شوند ، و برخورد آنان نسبت به مسئله رنگ و نژاد صفحات بسیارى از تاریخ را لکه دار و سیاه کرده است . هنوز هم با این همه پیشرفت بشر در برنامه هاى حیات به این مسئله دامن مى زنند و یکى از گرفتارى هاى قرن همین برنامه است . مبدا فرضیه افسانه نژادى یعنى تفوق سپید بر سیاه و غنى بر فقیر یک مبدا به تمام معنى خیالى و پوشالى است و بنا به گفته گوستاولبون فرانسوى این مسئله در غرب از مغزهاى پوشالى گروهى از زمامداران و سرکردگان مالیخولیایى تراوش کرده است .پیروى از این هدف ننگین موجبات عجب و نخوت را فراهم مى سازد و با اصول آزادى فردى و اجتماعى و احترام افکار و عقاید و حتى با فلسفه طبیعى حیات بشر مخالف است .راستى در این دنیاى پرآشوب ، و جهانى که سراسرش را مکر و حیله و خدعه گرفته نباید تحت تاثیر الفاظ فریبنده و مصلحت آمیزى که تنها در موارد ضرورى براى جلب توجه عوام ، و حکمرانى بر توده محروم به کار برده مى شود واقع شد .طرفداران افسانه نژادى و دشمنان خونخوار رنگ سیاه ، با اتومبیل سیاه ، پارچه سیاه ، شب تاریک ، دارویى که رنگ سیاه دارد و على الخصوص نفت مبارزه ندارند ، اما با انسانى که فقط رنگ پوستش سیاه است ولى از نظر ساختمان طبیعى با سپید فرقى ندارد مبارزه دارند ، و مى خواهند برا ارضاء شهوات مادى خود از او هم چون حیوان بهره بردارى کنند .داستان افسانه نژادى را در غرب متمدن در کتاب اسلام و تبعیضات نژادى صفحه 43 چنین مى خوانید :پیشوایان افسانه نژادى در سرزمین اروپا جشن ها ترتیب مى دادند و براى جمعیتى متجاوز از صد هزار نفر سخنرانى مى کردند .سخنرانان در میان طوفان شدیدى از احساسات و هیجان عمومى فریاد مى زدند و در میان این فریادها اغلب مطالبى سخیف و بسیار پست عنوان مى شد ، که قسمتى از آن سخنرانى ها را در فرازهاى زیر مى خوانید :1 ـ وظیفه دولت نژادى این است که این نکته را در نظر بگیرد و بر آن باشد که یک دوره تاریخ جهانى نوشته شود ، و در این تاریخ جهانى مسئله نژادى در درجه اول جاى داشته باشد ، و تجدید تفسیر تاریخ از نقطه افسانه نژادى ایجاد افسانه تاریخى نماید ، و موجب تحکیم و هم بستگى ملت آلمان شود .دولت نژادى باید با وسائل تعلیم و تربیت مخصوص ، افراد نژاد را براى مقابله با آن امتحان سخت ، حاضر و آماده نماید ، امروز جز فکر نژاد پرستى هیچ فکرى ممکن نیست انرژى ملت ها را جمع کند .دولت نژادى براى اینکه غرور ملى را صمیمى و خالص گرداند موظف است در اوان جوانى یعنى هنگامى که هنوز لوح خاطر کودکان نقش پذیر است اصل پولادین نژادپرستى را در آنها تزریق کند .2 ـ اگر اختلاط نژادى انجام بگیرد ، یعنى انسان ها چه سیاه و چه سپید با هم از نظر انسانى مساوى باشند ، دیر یا زود به وضع منحوسى مایه آن مى شود که دورگه هاى زاییده از این اختلاط از بین بروند ، باید ازدواج را از پستى و دنائت بیرون آورد ، و صورت پاک و مقدسى به ازدواج داد و موجوداتى خدایى بوجود آورد نه غول هایى که نه آدمشان مى توان خواند و نه میمون .3 ـ قبول برابرى نژادها مستلزم آن است که درباره ملت ها و افراد به یک چشم داورى شود ، فلسفه نژادى به برابرى ملت ها ایمان ندارد ، فلسفه نژادى پیروزى بهترین و نیرومندترین نژاد را تسهیل مى کند و خواهان اطاعت و متابعت نژادى پست و ضعیف است .4 ـ گاه بگاه روزنامه هاى مصوّر کسى از سیاه پوستى را به نظر مى رساند و نویسد :این سیاه پوست در فلان ناحیه و فلان مملکت وکیل دادگسترى ، یا استاد ، یا کشیش آوازه خوانى شده است که نخستین نقش ها یا چیزها یا چیزى از این قبیل را به عهده دارد .آرى ، این کار جنون جنایت آمیزى است که یک فرد پست سیاه ، فردى که از آغاز خلقت خود نیمه میمونى مى باشد ، چنان از تعلیم و تربیت بهره ببرد که او را وکیل دادگسترى بشمارند ، حقیقتاً در اینجا صحبت از پرورش سگ و صحبت از تعلیم و تربیت عملى در کار نیست .این بود قسمتى از افکار منحط بنیانگذاران و طرفداران فلسفه نژادى که مدت مدیدى دنیا را سرگردان و سرانجام موجب صلح مسلح گردید ودنیا را به خاک وضع سیاه پوستان در دنیاى متمدن   و خون کشید .در حقیقت پیروى از این افسانه زننده با اصول آزادى و فردى و اجتماعى و اساساً فلسفه حیات انسانى سازگار نیست ، و سرى است براى عدم پیشرف تو رشد ملت هاى ضعیف که تنها ناسازگارى شرایط و یا فقط سیاهى رنگ آنها را از بسیارى حقوق انسانى و مدنى محروم ساخته است .

امروز از جنوب آفریقا گرفته تا شمال آمریکا ، و از عقب افتاده ترین ملل تا متمدن ترین آنها مبتلا به این درد بزرگ اجتماعى یعنى تبعیضات نژادى هستند ، و هر چند وقت یک مرتبه انفجارى در گوشه اى از جهان به این خاطر روى مى دهد .همه جا مردم دنیا حوادث اسف انگیز جنوب آفریقا را شنیده ، یا خوانده اند که چگونه دو سه میلیون سپیدپوست مهاجر براى این که دوازده میلیون بومى را همیشه به صورت برده و بنده خود نگهدارند جمعى را به گلوله بسته و عده اى را به خاک و خون کشیدند تا دیگر هوس برابرى با سپیدپوستان را در دل نپرورانند و بدون اجازه اربابان و داشتن جواز عبور از این محله به آن محله دیگر شهر نروند .

 

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

گیاه و حیوان
كتب انگليسي
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
در قلّه عشق به فضایل
خواب دیدن امیر الموءمنین در جنگ صفین
حديثى مهمّ و گفتارى حيرت‏آور
عذاب الهى به خاطر غفلت
انديشه موجب فسحت خلق‏
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
حضرت حسین (علیه السلام(

بیشترین بازدید این مجموعه

درخواست و سفارش خدا به سه چیز
اقرار عیسى به عبودیت خدا
در قلّه عشق به فضایل
عنایت حضرت امام رضا (علیه السلام)
ربا
ثروت خداداده و دانش فراوان
اخلاقى شگفت انگیز و عاقبتى عجیب
عذاب الهى به خاطر غفلت
اطلاعیه مرکز علمی تحقیقاتی دارالعرفان الشیعی
در بيان ذكر

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^