فارسی
جمعه 10 فروردين 1403 - الجمعة 18 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آثار اعتماد به نفس

آثار اعتماد به نفس

شكوفايي استعدادها:

اعتماد به نفس، منشاء بروز استعدادهاي دروني است. به تجربه ثابت شده كه استعدادهاي متوسط همواره براثريك تصميم درست واراده محكم در راه تحقق آن،به موفقيتي به مراتب بالاتراز موفقيت استعدادهاي برجسته نايل آمده اند.


بعزت و سربلندي:

اعتماد به نفس، موجب عزت و سربلندي ميشود. امام باقر(علیه السلام) مي فرمايند: چشم طمع نداشتن به دست مردم موجب عزت مومن است.


تكامل و پيشرفت:

اعتماد به نفس، اساس هر پيشرفتي است.اگرملتي بدين صفت عالي آراسته گردد،تواناترمي شود. پيشرفت هاي حيرت انگيز بشري در سايه اتكاي به نفس و فعاليت هاي مداوم آنان بدست آمده است. قرن ها بود كه مسلمانان،گوهراعتماد به نفس را ازدست داده بودند تا اينكه امام خميني (ره) بار ديگر اين رمز پيروزي را به آنان برگرداند تا به آنها بفهماند كه مي توانند روي پاي خودشان بايستند.پيروزي ملت ايران بر رژيم طاغوت و حاميان بين المللي آنها و سرافزاري اين ملت در همه صحنه ها عليه امريكا و ايادي اش بويژه در طول هشت سال دفاع مقدس نيز از بركات همين اعتمادبه نفس حاصل آمده است.


اراده:

يكي از ويژگيهاي انسان ارادهء اوست.انسان با اين نيروي دروني مي تواند چهره زندگي خود را آنگونه كه مي خواهد، تغيير دهد. اراده قوي و پولادين،يكي از رمزهاي موفقيت همه بزرگمرداني است كه صفحات تاريخ به نام آنان مزين گشته است.پيام آوران وحي اولياي خدا،مومنان و پرهيزگاران،انديشمندان و بزرگان،مخترعان و مكتشفان همگي در پرتو اين نيروي عظيم خدادادي، باسختي ها و ناملايمات مبارزه كردند ورمزپيروزي را به همگان آموختند. اراده در جايي فروخته نمي شود و در بازار نيست،بلكه با آگاهي و شناخت هدف ها و آثاراعمال،انگيزه ها ،قوي و درخت عمل از چشمه اراده سيراب مي شود.


راه هاي تقويت اراده:

يكي از راه هاي تقويت اراده ،مبارزه با خواسته هاي نفساني است پيامبر اكرم(صلی الله علیه و اله)فرمود:
الشديد من غلب نفسه
قوي كسي است كه برهواي نفس خود چيره شود. ويليام جيمز روان شناس و فيلسوف معروف مي گويد: يك نه گفتن به عادت بد موجب مي شود شخص براي مدتي تجديد قوا نمايد و بدين وسيله ضعف اراده خود را به تدريج برطرف نمايد.


توجه به نقاط مثبت و منفي كارها:

هنگامي كه انسان به منافع يا ضررهاي كاري توجه مي كند،انگيزه او براي انجام يا ترك آن،بيشتر مي شود و قهر اراده و تصميم وي نيز در انجام رفتار و عادت هاي پسنديده يا ترك رفتار ناپسند قوي تر مي گردد.


ايمان به هدف:

جوان بايد به هدفي كه درزندگي دارد كاملاً مومن باشد و تمامي توان خود را در راه رسيدن به آن به كار گيرد و بابرنامه ريزي صحيح،مسير تمامي حركت هايش را به سوي رسيدن به هدف قرار دهد.


مقايسه نكردن خود با ديگران:

مقياس قرار دادن آنان كه به جاه و مقامي رسيده اند و مقايسه كردن خود با آنان،پسنديده نيست زيرا شرايط رشد و ارتقا براي افراد،همواره يكسان نبوده و نيست تا نتايج به دست آمده يكسان باشد.بايد دانست كه هر كس شرايط خاص خود را دارد و مسئوليت او نيز متناسب با آن شرايط و امكانات خواهد بود.


تجربه اندوزي بعد از شكست:

يكي از رموز كاميابي اين است كه از شكست ها نهراسيم زيرا شكست در زندگي هر كس،ايينه تمام نماي نواقص و اشتباهات اوست.بايداز هر شكستي ،نقص را دریافت و در رفع آن کوشید. توجه داشته باشیم که مردان بزرگ تاریخ،همواره از شکست ها به عنوان پل پیروزی خود سود جسته اند.ناپلئون بناپارت می گوید: آنقدر شکست خوردم که راه شکست دادن را یاد گرفتم.5


تلقین:

جوان می تواند با تلقین راه رسیدن به هر هدفی را برخودهموار سازد. مثلاً بگوید من با تلاش بیشتر می توانم به هدفم برسم. چنانکه اگر وزنه برداری از سنگینی وزنه ای معین نهراسد و با اعتماد به نفس و تلقین به خود به این باور رسیده باشد که می تواند، به احتمال زیاد، پیروز و موفق میدان را ترک خواهد کرد.


پایبندی به عبادات:

تکالیف و عباداتی همچون نماز، روزه، حج، جهاد و..هر کدام به نوعی، تمرین تقویت اراده محسوب می شوند. زیرا کسی که مثلاً روزه می گیرد، در واقع با تمام هوس ها به مبارزه برمی خیزد و پر واضح است که دست رد زدن بر سینه هوسهای فریبنده، استواری روح  تقویت اراده و ایمان را به دنبال خواهد داشت.


پی نوشت :
1-  رسالت اخلاق،موسوی لاری،ص269
2-  اصول کافی،شیخ کلینی،ج3،ص219
3-  وسایل الشیعه،ج11،ص123
4-  راز کامیابی ها،ص 149
5-  پیروزی مردان بزرگ،ص124


منبع : پایگاه شیعه سرچ
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

فرهنگ عاشورا وامام حسین(ع) مرکز ثقل اصول دين
بخشنده ترین مردم در نگاه امام حسین علیه السلام
چهره امام حسين(ع)
تمام شب در عبادت
عظمت شب قدر
رعایت حقّ مجلس و هم صحبت
شَبيب بن جَراد
چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
امام باقر(ع) و تربیت فرزند
اسم اعظمی که خضر نبی به علی(ع) آموخت

بیشترین بازدید این مجموعه

فضایل و خصایص زینب کبرى (س )
حقیقت روزه‏ در ماه رمضان
امر به معروف و نهی از منکر در سیره، سخن و قیام ...
وداع با ماه مبارک رمضان
احادیث پیرامون صلوات
انصاف؛ بالاترین فضیلت اخلاقی
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
متن کامل خطبه غدیر خم با ترجمه فارسی
کرامات و معجزات حضرت فاطمه زهرا (س) (2)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^