فارسی
پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403 - الخميس 15 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

کارآمدی دین وآثار معجزه آسای ایمان درزندگی

یکی ازبزرگ ترین نعمت های الهی فرستادن پیامبران ورهنمون کردن انسان به سالم ودرست زیستن است .انبیاء این هدیه بزرگ خداوند را درقالب دین برای بشربه ارمغان آورند.
دین به مانند گنج نامه ای است که اگرکسی به دستورات آن جامعه عمل بپوشاند ،به گوهرهایی می رسد که هیچ جا یافت نمی شود . گرچه بعضی ناآگاهان، دین را ثمره جهل بشرمی دانستند ومی گفتند « دین افیون ملت هاست » وبه همین دلیل خط بطلان بردین کشیدند اما با گذشت اندک زمانی ،فهمیدند که بسیار اشتباه کرده اند ودین کارکرد اجتماعی وروانی مفیدی دارد که هیچ جایگزینی ندارد.
دانشمندان غربی ودین
دانشمندان غربی درتحقیقات ومطالعات به این نتیجه رسیدند که : « افراد غیرمذهبی تحصیل کرده معتقدند که فرهنگ غیرمذهبی ،آنها را دربن بست قرار داده است و نتايج اين بن بست را هم درشدت جنایات وطلاق وایدز ومواد مخدر و... می بینند
ماهنامه علمی ساینتینیک آمریکن دراین باره می نویسد :
« همین ناتوانی علم درپاسخگویی به مسائلی که با معنای حیات وامور ارزشی واخلاقی وعنایت سروکار دارد، شماری ازدانشمندان را ،که درگذشته روحیه انکار و الحاد داشتند ، وا داشته تا از رویه گذشته دوری جویند وبه آموزه های دینی روی آورند .»
بنیامین راش،که او را پدر روانپزشکی آمریکا می دانند ، معتقد است که :
« دین آن قدر برای پرورش وسلامت روح آدمی اهمیت دارد که هوا برای تنفس »
وعملا به این مطلب رسیدند که هرنوع تلاش وتدبیر وبرنامه ریزی علمی وتجربی برای تربیت اخلاقی جوانان بدون توجه به مذهب،کاری بیهوده وبی نتیجه است . تا جایی که ولفگانگ ، که ازمتفکران برجسته آلمان است وآثار تربیتی او به اکثر زبان های دنیا ترجمه شده است ، می گوید : « پرورش صحیح منش وشخصیت نوجوانان تنها دریک نظام منسجم عقیدتی ومذهبی به ثمر می رسد »
درتحقیقاتی دیگر به این نتیجه رسیده اند که اگر بخواهیم بیش ازپنجاه درصد بیماران روانی را ، که دربیمارستان ها بستری شده اند ، درمان کنیم باید ازدین به عنوان مهم ترین عامل دردرمان بیماران روانی بهره مند شویم .
آری،امروز بسیاری ازدانشمندان جهان بویژه در غرب به صراحت ازتوانایی منحصر به فرد دین در ساماندهی زندگی بشر سخن به میان آورده اند و برآن تاکید می کنند . والتر آلن ،جامعه شناس دانشگاه بو.اس .ال آمریکا ،طی اعترافاتی دراین زمینه اظهار می دارد « ما اکنون تشخیص می دهیم که دین تا چه حد به حال خانواده ها مفید است. ارزش های دین اسلام درتعالی وکمال افراد وتربیت فرزندان بسیار موثراست.
به طورخلاصه اشاره می شود که آمار وتحقیقات نقش بسیار موثر دین را درحفظ نهاد خانواده  ،پیشرفت تحصیلی دانشجویان ، درپیشگیری ازایدز و بیماری های لاعلاج وسلامت جسم و روان به اثبات رسانده است.
قطعا آثار پربرکت ومعجزه آسای دین به خاطرایمان وباور به خدا واعمال نیکی است که انسان های مذهبی دارند واگرایمان نباشد، هیچ یک ازآن میوه های نیکو به ثمر نخواهد رسید. پس لازم است راجع به ایمان توضیحی داده شود تا روشن شود که کلام ایمان ، فلاح و رستگاری وسعادت انسان را به دنبال دارد.
ایمان بهترین سرمایه
ایمان درلغت ، مطلقا به معنی تصدیق است اما دراصطلاح ، ایمان باورقلبی وتجربه ای شهودی ومستقیم است که موجب قطع ویقین می گردد و نوع خاصی اززندگی را برای دارنده ایمان ایجاب می کند وازآنجا که مقام ومرتبه روحی انسان ها مختلف است ایمان نیزمراتبی دارد ودرجه ایمان  ها با هم فرق دارد.
شهید علامه مطهری (ره )درباره این که ایمان بزرگ ترین سرمایه وبهترین نعم است وکارآمدی آن درزندگی بشر می گوید :  « جای این است که بحث شود، آیا ایمان واعتقاد مذهبی یک سرمایه برای بشراست که اگر آن  را ازدست داد، یکي ازسرمایه های زندگی وحیات راازدست داده ، یا اینکه یک قید وسرباری است ،که اگر آن را ازدست داد، درزندگی چیزی را نباخته ،بلکه باری را ازدوش خود برداشته است .»
تولستوی ،نویسنده بزرگ معاصر ، می گوید : « ایمان آن چیزی است که آدمی با آن زندگی می کند» مقصود او این است که ایمان بهترین سرمایه زندگی است .اگر انسان آن را ازدست داد، مهم ترین سرمایه زندگی را ازدست داده است.
آن گاه استاد مطهری می گوید :« خیلی چیزها سرمایه زندگی است مانند امنیت ،ثروت ، علم ، عدالت  ،همسر ،فرزند ، دوست ، سلامت جسم وروان که نبود هرکدام ازاین نوعی ازبدبختی است اما ایمان یکی ازسرمایه ها بلکه بالاتر ازهمه آنها است .»
آن گاه اشاره به این آیه شریفه می کند که خداوند مهربان فرموده است : « هل ادلکم علی تجاره تنجیکم من عذاب الیم . تومنون بالله و رسوله»
یعنی « آیا شما را به یک تجارت که ازشکنجه های دردناک نجات دهد راهنمایی کنم ؟ آن ، این است که  به خدا وپیغمبر اوایمان بیاورید .»
آری ، ایمان سرسلسله همه معنویات مانند کرامت، شرافت ،تقوی ،عفت ، امانت ،راستی ،درستکاری ،فداکاری ،احسان ،صلح ، عدالت وبالاخره سرچشمه همه فضایل است .
ایمان ،داروی پیشگیری
انسان با ایمان ،روحی آرام ومطمئن واعصاب و قلبی سالم تر دارد وآتش شهوت وخشم وحرص وحسد دراو خاموش شده است  وگرفتار ناراحتی های عصبی وزخم معده وقرص های اعصاب نمی شود.
چیزی که یکی ازمشکلات جدی درهمه دنیا است . ایمان حکم داروی پیشگیری رادارد ومومن با یاد خدا ،گل های تقوی وصداقت ، جان خود را در بهشت قرار می دهد  وازآتش دروغ ونیرنگ وحرص به دور می دارد.
ایمان ، عشق ،امید وگرمی می بخشد ومقصد می آفریند وجهت دهنده است .ایمان ،الهام بخش انسان است که چه باید بکند ، انقلاب درون است . ایمان ...
پس ، وقتی ایمان این همه آثاروبرکت دارد که فرد وجامعه راگلستان می کند ، اگر کسی ایمان نداشته باشد، درواقع  چیزی ندارد، این همان سخن بلند و پرمغز ونغز امام حسین (عليه السلام) دردعای عرفه است که می فرماید :« چه یافت آن کس که تو راگم کرد ؟ وچه گم کرد آن کس که تو را یافت ؟ » خواجه عبدالله انصاری ازهمین عبارت عالی امام حسین (عليه السلام) الهام گرفته ومی گوید :« خدایا آنکه تو را دارد چه ندارد وآنکه تو را ندارد چه دارد ؟ » پس معلوم می شود هیچ چیزکارکرد دین ندراد وهیچ جایگزینی برای مذهب نمی توان یافت وایمان بزرگ ترین سرمایه یک انسان است و انسان بی ایمان انسانی حقیر  ،فقیر ، ترسو وتهی است .

 


منبع : پایگاه شیعه سرچ
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

دعا؛ اسلحه مؤمن‏
قول و قصیده از قادر طراوت پور
قنداقه اش را بست، حالا اصغرآماده است اززهرا بشری ...
کاروان کربلا
سه مطلب ضروری در فهم تمثیل های قرآن
پیوند قیام عاشورا و قیام مهدی(ع)
قافله سالار عشق
محمّد بن ابى سعيد بن عقيل‏
فضیلتهای زیارت امام حسین(ع)
اين همه تاكيد، چرا؟

بیشترین بازدید این مجموعه

فیلسوف ری
حكومت در نگاه على (ع )
پنج سخن با الهام در باره ماه رمضان از خطبه ...
امام حسین از نگاه نبوی
انحراف در اعتقاد به عظمت‏ حق
بهترین عمل در شب قدر چیست؟
حادثه‏ اى بى‏ مانند
"قرآن صاعد" یعنی چه؟
نقش مصلحت در دروغ و دروغگویی
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^